Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

7 kvašených potravin, které je dobré (občas) jíst

1/6: Kysané zelí
Kvašené zelí

Fermentace udržuje vysoký obsah vitamínu C, kromě toho kysané zelí obsahuje vitamíny E, K a většinu ze skupiny B vitamínů, včetně  B12, stejně tak minerály, jako je hořčík, draslík, železo, vápník či zinek. Tato potravina je plná rozpustné i nerozpustné vlákniny a také spousty mikrobů, které posléze umí osídlit střevní mikroflóru. Kysané zelí má i protirakovinové účinky – právě fermentace vytváří ze složitějších glyskosidů látky zvané isothiokyanáty s významným protektivním účinkem proti rakovinotvornému bujení.

 

Pokud si rádi vyrábíte věci sami, zkuste to i se zelím. Recept je jednoduchý, a budete tak mít jistotu, že kyselé zelí neobsahuje žádné chemické konzervační látky ani přidaný cukr.

 

2/6: Kombucha
Kvašené kombucha

„Když pijete kombuchu, dodáváte svému tělu čtyři až sedm zdraví prospěšných mikroorganismů najednou. Vaše střeva tak budou skutečně zdravá a silná,“ tvrdí odborník na zdravou stravu Michael Schwartz.

 

A co je vlastně kombucha? Jde o fermentovaný čaj, ve kterém vznikají symbiotické kultury bakterií a kvasinek. Je nazýván elixírem zdraví, protože slouží jako prevence rakoviny, artritidy a dalších degenerativních onemocnění a také pomáhá v boji s těmito nemocemi.

 

3/6: Nakládaná zelenina
Kvašené zelenina

Je to vlastně naložená zelenina, která se nechá pod dohledem zkvasit. Díky mléčnému kvašení si zelenina uchová obsah vitamínů a u některých se jejich množství kvašením dokonce zvyšuje. Konzumace kvašené zeleniny, která obsahuje kromě spousty vitamínů i enzymy, podporuje trávení a udržuje zdravou střevní mikroflóru, posiluje krev a imunitu. Tuto na probiotika bohatou potravinu si snadno vyrobíte i doma. Návodů na internetu najdete mnoho, je ale třeba říct, že je lepší používat biozeleninu, protože je dobré ji tepelně neupravovat, například sterilizací.

 

 

4/6: Kokosový jogurt
Kvašené jogurt

Pozor, nejedná se o žádný klasický jogurt s kokosovou příchutí. Tento jogurt se vyrábí z dužiny z mladých kokosů, do níž se přidávají probiotika, aby nastartovala celý proces fermentace. V jogurtu pak přirozeně vznikají další enzymy a probiotika. Jistě, například i jogurt řeckého typu patří mezi kvašené potraviny, ale mléčné výrobky jsou kyselinotvorné a pro někoho mohou být těžko stravitelné.

 

5/6: Miso
Kvašené miso

Jeff Cox, autor knihy o kvašení, miluje miso kvůli jeho nutričním hodnotám. „Pasta z fermentovaných sójových bobů a obilovin je plná nezbytných minerálů, jako je draslík, a také milionů mikroorganismů, které dávají tělu sílu a vytrvalost,“ uvádí Cox.

 

Chcete-li miso polévku, stačí přidat kousek pasty do vařící vody a přidat svou oblíbenou zeleninu nebo houby. Můžete vyzkoušet tento recept. Miso pastu však můžete používat i jako koření do dalších jídel.

 

6/6: Kimchi
Kvašené kimchi

Tento pikantní korejský pokrm se tradičně vyrábí ze zelí. Vzdálené připomíná naše kysané zelí, ale je daleko ostřejší a plnější chuti a skvěle posiluje imunitní systém. „Vyčistí střeva a tím pomáhá zlepšit trávení a vstřebávání živin. Když se vám zlepší trávení, má to vliv nejen na zdraví, ale i na vzhled. Třeba kůže ztratí šedavý odstín a bude zdravě vypnutá,“ tvrdí odborník na zdravou stravu Michael Schwartz.

 

-lk-

Reklama