Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama
Reklama

Bolí vás klouby? 6 rad, jak je pohybem dát zase do pořádku

Bolest klubů a páteře - to je hymna dnešní doby. Skoro každý, koho se zeptáte, vám potvrdí, že ho trápí bolesti zad, bolesti kolenních kloubů, kyčlí, zápěstí a kdo ví čeho ještě. Bolesti zad a kloubů se staly jakousi normou - ten, koho nic nebolí, je vlastně tak trochu divný.
Vydáno: 26.02.2017
Bolí vás při cvičení? Něco děláte špatně!
Autor: iStock Bolí vás při cvičení? Něco děláte špatně!
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Jen v zanedbatelném procentu je za bolesti kloubů zodpovědná nějaká choroba - artróza, artritida či osteoporóza. Ten zbytek mají na svědomí vlastně také „nemoci“ - nadváha, sedavý životní styl, nedostatek pohybu, nevhodný pohyb, lenost a nevědomost.

Bolest kloubů není radno podceňovat už z toho důvodu, že je budeme pravděpodobně ještě potřebovat. Spoléhat se ale na doporučení lékařů nebo na doplňky stravy je krátkozraké a neúčinné. Tím, kdo vás může vašich bolavých kloubů zbavit, jste vy sami. Stačí hodně se hýbat a hýbat se zdravě!

Zde je několik tipů, jak zprovoznit vaše klouby a předejít dalším bolestem:

Zahřívejte

Před jakoukoliv pohybovou aktivitou svoje klouby důkladně rozehřejte. Uvolníte tím šlachy kolem kloubů a rozproudíte kloubní maz. Tak, jako nejde natáhnout studenou žvýkačku, tak nejde ani hýbat ztuhlým kloubem. V udržení tepla vám pomůže vhodně zvolené oblečení!

Mobilizujte

Že zvednete paži nad hlavu, ale dál dozadu to nejde? Ano, nejde to, protože to neděláte. Naučte se znovu používat svoje klouby tak, jak jsou k tomu stvořené. Seďte v tureckém sedu, seďte si na patách, viste, dřepte, protahujte, mobilizujte.

Dělejte dřep

Při dělání dřepu bolí kolena téměř každého. Ta ale nebolí z dělání dřepu ale z toho, že ho neděláte. Jednu dobu se tradovalo, že bychom hluboký dřep neměli vůbec provádět, protože to ničí naše kolena. Příroda ale kolenům dala schopnost ohýbat se (jen se podívejte na malé děti!), tak je logické, že tento pohyb nikomu nemůže uškodit. Pokud vás bolí kolena, nejlepším lékem je postupný nácvik dřepu!

Odpružte se

Pokud víte, že budete sportovat na tvrdém terénu (běhat na asfaltu, skákat po prkenné podlaze), obujte si boty s odpruženou podrážkou. Ta při doskocích pohltí náraz a ochrání tím páteř, kolena, kyčle i kotníky.

Vyzujte se

Vzdát se pohodlí odpružených tenisek a prozkoumat půdu bosým chodidlem je velice přínosné. Když budete chodit, běhat a cvičit jen v pevných, odpružených nebo kotníky zpevňujících botách, pomalu ochabnou svaly na chodidle i kolem kotníků. Chodidla a kotníky jsou základem všeho - vzpřímeného postoje, stability, ladnosti při chůzi a pohybu i síly. „Zouvejte“ se však postupně - pokud je vaše klenba zvyklá na nepřetržitou oporu, musí si bosou chůzí pomalu vybudovat svaly, které ji budou podpírat místo bot.

Posilujte 

Silovým tréninkem posílíte svaly kolem kloubů a tím jim poskytnete oporu, kterou potřebují. Zvedejte činky, dělejte kliky, posilujte břicho - zkrátka svoje svaly i klouby využívejte k tomu, k čemu by měly sloužit.

Zdroj: Fithall.cz

fithall banner nový 1 Foto:

 

 

 

 

 

 

Mohlo by vás taky zajímat:

10 nesmyslných cviků, které se stále cvičí

Pokroky a nová zjištění v oblasti výživy i cvičení narůstají geometrickou řadou. To, co platilo před pár lety, se dnes ukazuje jako neúčinné a naopak to, co jsme zavrhovali, nyní bereme na milost. Zkušenosti cvičenců i trenérů naznačují, že některé cviky, které se stále cvičí, jsou skoro k ničemu.

Seznamte se s deseti nesmyslnými cviky, jež se stále cvičí, ale nepřinesou vám žádné pokroky:

Sedy–lehy

nesmyslné cviky sedy lehy

Při tomto cviku neposilujete břišní svaly, ale přetěžujete bedra, oblast krční páteře, ale také tzv. iliopsoas čili sval, který vede od pánevní kosti dolů na stehno. Přetěžováním svalstva vznikají svalové disbalance a bolesti, ale rozhodně ne sexy břišní pekáč. Pokud chcete krásné a funkční bříško, zkuste vzpory (ovšem prováděné správnou technikou).

Dřepy: 4 cviky pro krásné pozadí

Dřepy, v anglicky mluvících zemích známé jako „squats“, jsou považovány za vládce všech cviků. Dalo by se říct, že představují jeden z nejdůležitějších a nejpotřebnějších pohybů, jež zapojují a posilují nespočet svalů celého těla, stimulují vyplavování těch správných hormonů, pomáhají budovat silné svaly dolní poloviny těla, ale také aktivují hluboký stabilizační systém, který je nesmírně důležitý pro funkčnost pohybového aparátu.

Ačkoliv se mnozí dřepům vyhýbají, protože se (mylně) domnívají, že škodí kolenům, je dřep jednou z nejpřirozenějších pozic těla. Jen si představte malé děti – v dřepu tráví spoustu času, když si hrají, a pokud si chtějí podat něco z podlahy, tak se neohnou v zádech (jako většina dospělých), ale pěkně si dřepnou a s rovnými zády si hračku zvednou. Dalším příkladem mohou být tzv. primitivní národy, ačkoliv v tom, jak zachází se svým tělem, vůbec primitivní nejsou – rovněž pracují i odpočívají v pozici dřepu.

Kolena ze dřepů většinou pobolívají ty, kteří cvičí s nepřiměřeně velkými váhami nebo ty, kteří mají svaly, šlachy a úpony kolem kolenních kloubů oslabené a pak jim jakákoliv, byť mírná a přirozená zátěž dělá potíže.

Pokud chcete hubnout, nebo naopak nabrat svaly, dřepy vám k tomu pomohou. Rozproudí metabolismus, spotřebují spoustu kalorií a postarají se o to, aby svaly hýždí i stehen pěkně zabraly.

Vyzkoušejte tyto varianty dřepů a vysoustružte si pozadí snů:

Klasický dřep

dřepy základní

Stoupněte si chodidly přibližně na šířku vašich pánevních kostí, nechte je vodorovně, lehce stáhněte lopatky, zpevněte břicho a hlídejte si oblast beder. S nádechem klesejte boky dolů k zemi, aniž byste paty odlepili od země.

 

Pokud vám nejde paty na zemi udržet, klidně cvičte na špičkách, ale stoj na celé plosce nohy trénujte!

 

Záda nechte po celou dobu rovná a s výdechem pak stoupejte zpátky nahoru, skoro až do propnutí kolen.

 

Cvičte pomalu, tahem, nikoliv švihem.

Před cvičením se pořádně protáhněte

Bolavá záda: Které sporty jsou vhodné a kterých se vyvarovat?

 


Článek je zařazen v: cvičení, sport, hubnutí, záda, kolena, klouby
Reklama