Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Manuál na šťastný život 21. díl: Jak se správně pohádat

Vytvořte si podle našich návodů návyk pozitivního myšlení a vpusťte štěstí do svého života.
Vydáno: 18.01.2019
Manuál na šťastný život 21. díl: Jak se správně pohádat
Manuál na šťastný život 21. díl: Jak se správně pohádat Autor: iStock
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Budeme se věnovat vztahům, sebelásce, práci i zdraví. Manuál vám nabídne i množství rad, jak pracovat s těžkými životními situacemi, jako je například rozchod, nevěra, strach, úzkosti nebo ztráta někoho blízkého. Pozitivní myšlení je tím, co pomáhá zvládat životní situace. V každém díle vás čeká něco málo teorie, ale především praktické postupy, techniky a cvičení. Některé rady vám mohou posloužit jako rychlá intervence při případných problémech. Po přečtení a ukončení návodu se můžete k určitým krokům vždy vrátit. Ničeho se neobávejte a pusťte se směle do své cesty za štěstím! 

Hádky jsou prospěšné

Každý vztah prochází vývojem a je potřeba na něm pracovat. Především komunikace je v každém vztahu to nejdůležitější. V případě, že partneři neumí komunikovat, začnou se v nich hromadit křivdy, nevyřčené požadavky a neprojevené lítosti. Partneři se postupně začnou vzdalovat a nakonec se v tichosti rozejdou. Naopak v případě, že spolu dva lidi v partnerství komunikují, a dokonce se občas i pohádají, je možné vztah zachránit. Hádky jsou v tomto případě prospěšné, a to především proto, že nám zrevidují náš vztah. Na základě hádky můžeme zjistit, zda na nás partnerovi stále záleží, co ho tíží a zlobí. Prozkoumáme vztah a uvědomíme si, jaké mechanismy jsou už nefunkční a je nutné je nahradit novými. Vzájemně si vyjasníme, co nám na sobě navzájem vadí, a dozvíme se, co trápí druhou stranu. Občasné výměny názorů mohou také vztah okořenit a dodat mu určitý náboj. To okořenění však nesmí být plné napětí a nenávisti, které vztah nakonec zničí.

Fáze partnerské hádky

Partnerská hádka prochází třemi gradujícími fázemi. Nejprve přichází spouštěcí mechanismus. Jedná se o faktor, který hádku vyvolá: „Ty jsi ještě nepověsil ten obraz?", „Zase jsem musela ty nákupy táhnout sama! Ty mi nikdy v ničem nepomůžeš!“ V domácnosti zavládne napětí a dusno. Hádka se už vznáší ve vzduchu. Nastává druhá fáze, kdy se snažíme obvinit partnera: „Než jsem si tě vzala, měla jsem si uvědomit, jaký jsi sobec! Myslíš jen na sebe a na svoji práci! Ani nevíš, co pro tebe všechno dělám!“ Začíná vzájemné obviňování a jeden druhému vyčítáme všechny možné chyby a nedokonalosti, které se většinou týkají nejen přítomnosti, ale i vzdálené minulosti. Třetí fáze už začne zpochybňovat celý partnerský vztah: „Já se s tebou rozejdu a budu mít klid! Tohle nemám zapotřebí, najdu si někoho jiného a budu šťastná! S tebou se nedá žít, nikdo s tebou nevydrží!“ V tento moment už se partneři mohou zraňovat a urážet, což žádnému vztahu neprospívá a může to nakonec vést k rozchodu.

Jak se správně hádat?

  • Na začátku vztahu je dobré se domluvit na pravidlech hádky a výměny názorů.
  • Vhodné je domluvit se na tom, kde se budete hádat. Pokud je to jen trochu možné, je lepší hádku vyřešit v soukromí a bez přítomnosti svědků. Také je dobré nehádat se v opilosti nebo na společenské akci. V podnapilém stavu je mozek ovlivněn a emoce jsou podstatně větší, než když si vyměníme názory s čistou hlavou. Dohoda, že hádku odložíme na dobu, kdy budeme mít oba čistou hlavu, je možností, jak předejít agresi a nadávkám.
  • Hádejte se vždy o konkrétní věci. V případě, že se chcete pohádat, musíte vědět, co přesně vám na druhém vadí a co chcete, aby s tím udělal. Probírejte aktuální problém. Věty typu „Něco mi vadí!", „Nikdy neposloucháš!", „Málo se mi věnuješ!", „Nikdy neuklízíš!", „Pořád sedíš u televize!“ jsou zobecněné výrazy, které toho druhého více rozčílí. Nutné je uvést přesný a konkrétní případ: „Včera jsi seděl u televize a já jsem potřebovala odnést koš s prádlem. Mrzí mne, že jsi mi s ním nepomohl!“
  • Hádejte se co nejdříve po kritické události.
  • Cílem není porazit druhého, ale vyřešit problém.
  • Naslouchejte tomu, co vám partner říká. Co říká jeho kritika? Hádka je dialog, nejedná se o monolog, je nutné tomu druhému dát prostor vyjádřit se. Dohodněte se na tom, že jeden bude mluvit určitý čas a pak se k tomu může ten druhý vyjádřit. Především ženy vedou často svoje monology a muži je po chvilce přestávají vnímat.
  • Nevytahujte staré křivdy a minulost. To, co je minulost, je už dávno pryč a je zbytečné znovu tím svého partnera trestat. Také používání názoru druhých lidí na svou obranu není fair play. Mluvte pouze o svých pocitech a názorech. To, co si myslí vaše kamarádka, je věcí mezi kamarádkou a vámi.
  • Uvědomte si, že vztah je vždy o dvou lidech a že vše není pouze záležitost vašeho partnera. Chyby děláme všichni. Při kritice druhého přiznejte i vlastní chyby a uvidíte, že si vás partner bude více vážit. 
  • Naučte se hádku ukončit smírem. Najděte společné gesto, které celou hádku ukončí. Nejlépe gesto, které vás může třeba rozesmát. 
  • V případě, že máte tendence partnera hrubě urážet a argumentovat urážlivými výrazy, najděte si prostor pro to, aby se vaše emoce trochu uvolnily ještě před výměnou názorů. Jděte se projít a pokračujte v rozhovoru až po nějakém čase. Nebo si zajděte do vedlejší místnosti a tam tlučte do polštářů a nadávejte si sami pro sebe. Důležité je neponižovat svého partnera a nenechat do vztahu vnášet urážlivé nadávky.

Správná hádka probíhá v těchto etapách:

  • Oznámení, že se jeden z partnerů chce hádat
  • Říkej, co si myslíš
  • Kritizuj 
  • Uznej vlastní chyby
  • Najdi na druhém něco dobrého

Cvičení:

Učte se ve chvíli, kdy vás něco rozčílí, uklidnit se slovy: „Tento problém mne nezajímá" nebo „Není to pro mne podstatné a jsem nad věcí." Pokud se vám podaří nějakým způsobem uklidnit svoje rozhořčení, zapamatujte si tento proces a pokaždé ho v hádce použijte.

Šárka Vávrová

Šárka Vávrová
Šárka Vávrová
Robert Tichý pro časopis Moje psychologie
Článek je zařazen v: manuál, život, štěstí, hádka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama