Expertka: Školy neumí sexuální obtěžování řešit. Lichotky od pedagogů jsou nepřípustné

Adéla Šípová o kauze Feri

Sexuální obtěžování na českých školách je velký problém. Jak v rozhovoru varuje Johanna Nejedlová ze spolku Konsent, množí se případy nevhodného chování ze strany pedagogů. A to i na základních školách, kde si často vedení neví rady, jak s takovým učitelem naložit. Podle odbornice je důležitá hlavně sexuální výchova, kde se děti naučí, co je vůči jejich vlastnímu tělu přípustné, a co už nikoli. Jak by řešila situaci, kdy pedagog u tabule studentce pochválí parfém či oblečení?

Velmi aktuálním tématem je sexuální obtěžování. Po různých kauzách je jasné, že to není úplně legrace, ale právě na školách to mnohdy moc neřeší. Jakým způsobem může výuka sexuální výchovy toto téma otevírat a žákům vysvětlovat?

Nejenže může, ale rozhodně by měla. I proto, že v některých situacích na školách může sexuální obtěžování splývat i se šikanou. Proto je, myslím si, velmi důležité žákům všeobecně vysvětlit, že se zkrátka k lidem v našem okolí máme chovat hezky a nedělat jim něco, co je pro ně nepříjemné. O přestávkách se samozřejmě v kolektivech školáků může dít řada věcí, ale nikdy bychom věci spadající do jedné či druhé kategorie neměli přehlížet s tím, že je to běžné chování. Právě naopak, měli bychom se snažit ta témata s žáky otevírat a snažit se vytvářet prostředí, kde se tyto věci automaticky nepřehlížejí.

Sexuální zneužívání dětí bohužel není žádnou výjimkou. O to důležitější je, aby děti věděly a chápaly, jaké chování ze strany dospělých je, nebo není normální:

Když si vzpomenu na vlastní léta na základní škole, napadá mě řada situací, které tehdy byly vlastně zcela normální, ale umím si představit, že dneska už jsou vnímány zcela jinak. Dám vám jeden příklad a zajímal by mě váš pohled. Chlapci dívkám o přestávce z legrace třeba zvedají sukně, sahají jim na vyčnívající kousky spodního prádla nebo jim zvedají trička.

No, tohle se za nás ve škole samozřejmě dělo taky. Nemyslím si, že tohle je věc, za kterou je nutné ty žáky, kteří tohle dělají, nějak extrémně trestat. Na druhou stranu je to něco, o čem by se měli vyučující s dětmi bavit a vysvětlit jim, že takové chování není v pořádku. Protože když mlčíme, učíme tím mladé lidi, že to je v pořádku a že jde o akceptovatelnou ukázku náklonnosti a toho, že máte o někoho zájem. A jak pak chcete těm stejným žákům vysvětlit, že v pozdějším věku už to v pořádku není, když teď v 6. třídě je to legrace. Neplatí to navíc jen pro ty, kdo tohle činí, ale v tomto případě by i dívky měly do života vědět, že jde o něco, proti čemu se mohou bez obav vymezit. Respektive jsou holky, kterým je to už na základní škole velmi nepříjemné, cítí se blbě a nechodí se jim dobře do třídy, kde se tohle děje.

Takže pokud se něco takového děje, neměl by to učitel nutně řešit nějakými postihy, ale spíš žákům vysvětlit, proč to není v pořádku?

Přesně, za mě je to téma k diskusi. Kdybych já byla vyučující a všimla si, že se něco takového ve třídě děje, tak si pak vyhradím hodinu, v níž se dětmi pobavím o tom, co je sexuální obtěžování, jak vypadá, jak se ho nedopouštět nebo se vůči němu bránit a jaké jsou vhodnější způsoby, kterými všichni můžou projevovat zájem o druhé pohlaví. My na to třeba máme volně dostupnou metodiku pro vyučující, na základě které mohou toto téma ve třídě probrat.

A jak je to ve vztahu učitel žák? Může dnes pan učitel při zkoušení u tabule dívce pochválit třeba oblečení nebo parfém?

Tohle si myslím, že si jakýkoli učitel neměl dovolit nikdy. Studující žáci a žačky tam totiž nejsou od toho, aby vyučujícího jakkoli bavili nebo zajímali. Jsou tam od toho, aby se něco naučili a on je tam od toho, aby je něco naučil. Takže takový přístup mi přijde krajně nevhodný a vůbec do vzdělávacích institucí nepatří. A bohužel musím konstatovat, že se na nás poslední dobou často obrací třeba rodiče dětí ze základních, ale i středních škol, které zažily nějaké obtěžování ze strany vyučujících. Jsou tam samozřejmě méně závažné formy nějakých komentářů nebo poznánek, ale zároveň i horší, fyzické formy. Tam se pak bohužel často stává, že samotná škola netuší, jak takovou situaci vyřešit.

Jedná se o nějaké specifické ročníky?

Ano, zpravidla jde o děti z vyšších ročníků základních škol. Často slyšíme příběhy o tom, že vedení škol ale neví, jak má k vyučujícímu, který se něčeho takového dopustil, vlastně přistupovat. Jestli s ním mají rozvázat pracovní poměr. Nebo často nevědí, jak ho rozvázat, i když chtějí a podobně. Tady mi opět chybí nějaké metodické pokyny ze strany ministerstva, které by ty školy v těchto situacích, které bohužel zřejmě nejsou zcela výjimečné, podpořily.

Řada nepříjemných situací spojených s lidským tělem a jeho vzhledem může vznikat například i v rámci výuky tělocviku, kde se žáci převlékají a mohou mít například legraci z toho, že něčí tělo je jiné a podobně. Může i tady kvalitnější sexuální výchova sehrát nějakou roli?

Rozhodně. Ona hranice mezi posměchem a šikanou může být v tomto ohledu relativně tenká, zvlášť když ten tělocvik probíhá pravidelně. A zase, nějaké posmívání kvůli obezitě mezi dívkami nebo třeba kvůli velikosti přirození mezi chlapci je něco, co se rozhodně může stát, ale zase je potřeba takovou věc neignorovat ani neřešit pouze postihy, ale s dětmi ji probrat.

Problémem totiž je, že případný školní postih neřeší fakt, že si z takových situací jednak kolektiv odnáší do života nevhodné stereotypy, ale oběť podobného chování si může odnést rovnou trauma, nemyslíte?

Velký počet lidí, kteří nějakou formu posměchu, nedej bože sexuálního obtěžování, ve škole zažije, si z toho samozřejmě odnese trauma nebo nekomfort vůči svému vlastnímu tělu. A právě v rámci sexuální výchovy je proto velmi důležité bavit se i o tom, že těla lidí vypadají různě a všemožné odlišnosti nemusí nutně do budoucna snižovat kvalitu jejich sexuálního života. Tendenci porovnávat se samozřejmě v dětech vzbuzuje i snadno dostupná pornografie, kde je jim představován nějaký obraz ženského i mužského těla. Takže pak mohou třeba chlapci délce přirození mylně dávat úplně jinou důležitost, než jakou reálně má.

Posměšky ohledně délky jsou v chlapeckých kolektivech na denním pořádku, řekl bych...

Jednoznačně, ale on je to v podstatě jenom projev nevědomosti. U mužského přirození je takové posmívání se navíc zcela absurdní. Různé vědecké studie už totiž velmi dobře popsaly, že existují v podstatě dva typy toho, jak funguje penis. První vypadá v neerektovaném stavu malý, ale může se tou erekcí výrazně zvětšit. A pak existuje druhý typ, který má jinou strukturu i počet topořivých tělísek, takže může v neerektovaném stavu vypadat větší, ale erekcí už se následně příliš nezvětší. Na takto jednoduchém příkladu je vidět, že jakýkoli posměšek směřující na délku je vlastně zcela nesmyslný a jde jen o obyčejnou neznalost biologie.

Sledujte originální seriály online exkluzivně na www.primaplus.cz:


Přečtěte si také

Horoskopy dle zvěrokruhu

Beran 29. 3. 2024

Berani, možná budete muset vědomě upustit od některých svých plánů a nechat vše na náhodě. Prvek neočekávaného vám může docela pomoci, takže s ním pracujte, místo abyste se ho snažili držet na uzdě. Přirozený tok událostí by vás měl dovést k větší svobodě. Používejte svou představivost, místo abyste se zcela spoléhali na mentální procesy, jako je logika.

Celý horoskop pro dnešní den

Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost ⑱

Partnerský horoskop
Partnerský horoskop

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.