Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama
Reklama

5 tipů, jak pomoci otěhotnění: Pro vás i pro vašeho partnera

Přemýšlíte o miminku nebo už se o něj dokonce snažíte a ráda byste věděla, jak můžete zvýšit šance na otěhotnění? Přinášíme pět základních a osvědčených oblastí, na které byste se měla zaměřit. Co je ale nejdůležitější, nebrat cestu za otěhotněním jako povinnost, neboť to může mít neblahý vliv na váš vztah. Věřte, že tělo si početí samo načasuje, až se bude cítit silné a připravené.
Vydáno: 25.05.2019
5 tipů, jak pomoci otěhotnění: Pro vás i pro vašeho partnera
Autor: iStock 5 tipů, jak pomoci otěhotnění: Pro vás i pro vašeho partnera
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Zkuste potraviny plodnosti

Nejen v průběhu těhotenství, ale právě už během snah o otěhotnění hraje významnou roli životní styl. V prvé řadě je vhodné přestat kouřit a omezit alkohol a kávu. Vyhýbat byste se měla také uzeninám, smaženým jídlům, polotovarům, cukrovinkám nebo sladkým limonádám. Vaše strava celkově by měla být vyvážená, pestrá a čerstvá. Mezi desítku tzv. potravin plodnosti patří mléčné výrobky, bílkoviny nabité železem (krůtí, kuřecí, hovězí maso), složené sacharidy (celozrnné pečivo, fazole, zelenina), tučné ryby, sladké brambory, lesní plody, avokádo, ústřice, chilli a česnek. Naordinujte je nejen sama sobě, ale i svému partnerovi.

Doplňte jídelníček nezbytnou kyselinou listovou

Součástí vašeho jídelníčku by měly být bezpochyby vitamíny, o nichž se můžete poradit i se svým lékařem. V dostatečné míře byste měla svůj organismus zásobit kyselinou listovou, kterou v přirozené formě najdete například v zelenině jako je špenát, brokolice, růžičková kapusta, chřest nebo zelí. Příjem kyseliny listové je však třeba v období před početím navýšit na dvoj- až trojnásobek, což odpovídá například pěti hlávkám zelí denně při bezproblémovém zdravotním stavu. Pro doplnění je proto vhodné sáhnout po doplňcích stravy, které ji také obsahují v přirozené formě. „Ideální je například komplexní GS Mamavit, který svým složením patří mezi nejbohatší vitamíny pro těhotné na trhu. Byl vyvinut přímo na míru maminkám a zaručuje jejich organismu kompletní a vyvážené dodání všech potřebných složek, včetně hořčíku,“ říká odborník na výživu těhotných MUDr. Karel Metyš, MBA s tím, že kyselina listová v přirozeném stavu snižuje rizika vývojových vad miminka, předčasného porodu, nízké porodní váhy či potratu.. Dalších přípravků obsahujících kyselinu listovou ale najdete v lékárnách celou řadu (např. Femibion, Kyselina listová Forte, Active Folic...). Nejlepší je poradit se o výběru vhodného přípravku se svým gynekologem. 

Pohybem k ideální váze

Pravidelný pohyb je základem zdravého životního stylu obecně, a proto byste ho neměla opomínat ani během snahy o otěhotnění. Pokud trpíte nadváhou nebo naopak podváhou, šanci na otěhotnění zvýšíte i tím, že se dostanete na svou ideální váhu, kterou lze orientačně vypočítat například pomocí indexu BMI. Nadváha či podváha totiž může jednak pravděpodobnost otěhotnění snížit, jednak mohou v těhotenství hrozit určité komplikace (např. cukrovka, vysoký krevní tlak).

Babské rady a bylinky 

Ženy již od pradávna používaly bylinky pro úpravu hormonální hladiny v těle, prokrvení orgánů či stimulaci pohlavních orgánů. Na všechny ženské problémy včetně neplodnosti je nejlepší jednoznačně kontryhel. Mezi další „ženské“ bylinky patří maliník, meduňka, heřmánek nebo šalvěj, která je podobná ženským hormonům. Vyzkoušejte je ve formě čajů – na výběr je celá řada osvědčených bylinkových směsí.

Jednou ze základních rad je také počítání, respektive držení se tzv. plodných dnů. Často se hovoří také o polohách při nebo po styku, které usnadňují početí, jako například opřít si po styku nohy o stěnu nebo udělat svíčku. Obdobné polohy by údajně měly spermiím usnadnit cestu k cíli, ovšem nic takového není vědecky dokázáno. Praktičtějším a hlavně příjemnějším doporučením tak je milovat se s chutí a dopřávat si časté vyvrcholení, jelikož díky stahům dělohy a pochvy spermiím usnadníte cestu. Navíc cesta té „vítězné“ může trvat až do druhého dne.

Během snažení byste se vy i váš partner měli vyhýbat nebo alespoň omezit horké koupele, které neprospívají ovulaci ani tvorbě spermií. Vhodné je omezit také lubrikanty, kdy i ty bez spermicidní složky mohou mít na pohyb spermií vliv.

Za všechno může stres

Stres je v současné době označován jako viník celé řady neduhů a nemocí, a to zcela oprávněně. Při stresových situacích se do krevního oběhu vyplavují stresové hormony, které mají vliv na naše chování i tělesné pochody, včetně snahy o otěhotnění. Nepřátelské stresové hormony mohou zablokovat menstruaci i ovulaci a mohou ovlivnit pohyblivost vejcovodů, prokrvení dělohy i proces zahnízdění vajíčka v děloze. Jednoduše buďte v klidu a uvolněná, čemuž můžete pomoci například cvičením jógy, meditací, akupunkturou nebo i občasnou masáží či tancem. Naopak oba dva (tedy i partner) zapomeňte na uvolňování se pomocí alkoholu, obzvlášť tvrdého.

Obecně byste se však na otěhotnění neměla příliš upínat, orientujte se spíše na váš vztah, užívejte si života a dbejte celkově na to, aby miminko přišlo do zdravého, čistého a silného těla i partnerství. „Přehnaná snaha“ totiž nesvědčí ani vztahu, kdy se hovory partnerů točí pouze kolem tématu početí a milostný akt se stává spíše povinností, ale ani vaší psychice v případě, že se dvě vytoužené čárky na testu stále ne a ne dostavit. Proto ve snaze zvolněte a věřte, že vše přijde v pravý čas.

-jk-

Článek je zařazen v: otěhotnění, těhotenství, miminko, kyselina listová, stres, bylinky pro otěhotnění
Reklama