Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Jak dlouho můžete zůstat vzhůru? Vaše tělo vám to řekne samo

Spánek je důležitý a jeho nedostatek způsobuje zdravotní i psychické problémy.
Vydáno: 19.05.2015, Anna Kopečková
Jakmile se vaše tělo cítí vyčerpané, začne vám vysílat jasné signály
Jakmile se vaše tělo cítí vyčerpané, začne vám vysílat jasné signály Autor: Thinkstock
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Každý člověk má potřebu spánku jinou. Někdo potřebuje spát 10 hodin denně, jinému stačí 6. Pravda ale je, že každý potřebuje pravidelný spánek. Když však máme spánku málo, nastávají problémy. „Potřeba spánku může být tak velká, že dokonce překoná potřebu jídla,“ vysvětluje Erin Hanlonová z univerzity v Chicagu. „Mozek se bude snažit vypnout i přes všechno vaše úsilí udržet ho vzhůru,“ dodává.

Proč přesně je nutkání spánku tak silné, zůstává záhadou. "Přesná funkce spánku ještě musí být objasněna,“ říká Hanlonová. Dodává však, že během spánku se zřejmě „resetují“ všechny důležité systémy v našem těle. A co víc, studie ukázaly, že pravidelný a dostatečný spánek podporuje hojení, imunitu, správný metabolismus, ale i další pochody v našem těle – což je možná důvod, proč se cítíme tak dobře, když se pořádně vyspíme.

 

Hloupnutí a deprese – výsledek nedostatku spánku

Na druhou stranu, nedostatečný spánek je spojen s větším rizikem cukrovky, srdečních onemocnění, depresí, obezitou a dalšími problémy. Ale tělo je chytré a dává nám své potřeby najevo. Jakmile se cítí vyčerpané, začne vysílat jasné signály – chybí nám energie, cítíme se omámení, těžknou nám víčka a bolí oči. Když potřeby těla nevyslyšíme, odrazí se to na naší schopnosti se soustředit a vypadává nám krátkodobá pamět. Mozek se snaží uvolnit jakýmkoliv způsobem, a tak vypíná své méně důležité funkce.

Pokud člověk bude i nadále ignorovat všechny tyto vedlejší účinky a zůstane i nadále vzhůru, mozek vypoví službu úplně. Nevyspalý člověk bude náladový, paranoidní a může vidět věci, které ve skutečnosti neexistují. „Lidé bez spánku začnou blouznit a trošku i bláznit,“ ujasňuje Atul Malhotra, ředitel spánkové laboratoře na univerzitě v kalifornském San Diegu. Dálkoví řidiči kamionů dokonce mají pro tento stav svůj slangový termín, říkají, že „viděli černého psa“. Když se takové zjevení objeví, musí, volky nevolky, jít spát.

Článek

Sladké a zajímavé sny Foto:

Co vypovídá poloha ve spánku o vašem vztahu?

Ač se to zdá jako banální věc, poloha, ve které s partnerem v posteli usínáte, může být velmi důležitá pro váš vztah. Podle různých spánkových poloh totiž zjistíte, jaké...

 

Mnohé studie dokumentovaly narušení fungování těla během spánkové deprivace. Do krve se vyplavují stresové hormony, adrenalin a kortizol a zvyšují krevní tlak. Srdeční rytmus se stává nepravidelným a klesá i imunita. „Lidé zanedbávající spánek proto cítí úzkost a je pravděpodobné, že ulehnou s nějakou nemocí,“ říká Malhotra.

Naštěstí všechna poškození těla, která vznikají nedostatkem spánku, jsou rychle odbouratelná. Podle vědců neexistují důkazy, které by hovořily o trvalém poškození.

 

Maminky spát musí

Pro mnohé matky je těžké najít na spánek dostatek času, zvlášť pokud mají dítě, které potřebuje kojit i několikrát za noc. Pokud však na sobě pociťujete deprese a máte pocit, že vám mozek nefunguje tak, jak by měl, je spánek prostě nutností. Nebojte se požádat o pomoc kohokoliv, kdo bude ochoten dítě alespoň na pár hodin pohlídat a komu důvěřujete. Není potřeba mít naklizenou domácnost a navařeno pro muže, volný čas věnujte jen a pouze odpočinku. Nevyspalá máma snáší špatně každý pláč svého dítěte, vyspalá máma vydrží mnohem víc.

Lucie Kořistová

Článek je zařazen v: spánek, kojení, nedostatek spánku, únava, nespavost
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama