Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama

Vyvracíme mýty o zdraví: Zácpa není banalita a její hlavní příčinou není nevhodné jídlo

Zácpa je obecně vnímaná jako nepříjemná, obtěžující komplikace, nikoli nemoc. To je ovšem chyba, má totiž i chronickou formu, která zasahuje do činnosti dalších důležitých orgánů. Takže se ji rozhodně nevyplatí podceňovat…
Vydáno: 11.09.2019
Vyvracíme mýty o zdraví: Zácpa není banalita a její hlavní příčinou není nevhodné jídlo
Autor: iStock Vyvracíme mýty o zdraví: Zácpa není banalita a její hlavní příčinou není nevhodné jídlo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Mýtus č. 1 – zácpa je výsledkem nevhodné stravy

Ne. I když stravování na ni má pochopitelně vliv, hlavně konzumace nevhodných pokrmů navečer. Husa, kachna, uzené maso, uzeniny se tráví 6 až 8 hodin, střeva pak musí pracovat i ve spánku, což jim určitě neprospěje, může dojít i k jejich ucpání. Nicméně hlavním důvodem zácpy je obvykle nedostatečné rozmělnění potravy v ústech. Většina lidí kvůli nedostatku času hltá, dává si do úst příliš velká sousta masa a pak je skoro bez rozžvýkání polknou. Potrava pak leží v žaludku jako kámen. Žaludek ji musí mechanicky zpracovat, což je komplikované i tím, že slouží jako „skladiště“, nedochází v něm ke vstřebávání potravy! Když je prázdný, má objem asi 50 ml, po jídle až 1,5 litru! Není ani vhodné popíjení sycených, sladkých nápojů spolu se žvýkačkami. Na ty jsou obecně u lékařů rozporuplné názory. Nicméně správně se má jakékoli jídlo kousat tak dlouho, dokud z něj není jemná kaše.

Mýtus č. 2 – zácpa se projevuje „ztrátou“ stolice

Nelze říct jednoznačně. Proces trávení je složitý. V žaludku se ze sousta stává trávenina (chymus), postupuje přes jícen do tenkého střeva, které má tři části – duodenum (dvanáctník, ne dvanácterník, to je jelen!), jejunum (lačník) a ileum – kyčelník. Pro vstřebávání je sice klíčové, zde se vytvoří stolice (ta jde do tlustého střeva, kde dochází k úpravě objemu a složení, vstřebávání, vylučují se odpadní produkty), ale je nesmyslná pověra, že stolice musí být denně. Záleží na skladbě jídelníčku. Vegan může chodit na „velkou“ třeba i jednou za týden nebo dokonce dva. Důležitý je příjem tekutin, stolice se skládá ze 75 % z vody! Za zácpu se obecně považuje, když  se náhle pravidelné vyprazdňování zarazí, dochází k němu jednou za dva, tři dny, bývá bolestivé, tuhá stolice si jen těžko hledá cestu ven konečníkem.

Mýtus č. 3 – zácpa víc postihuje muže

Zácpou trpí celkem 30 % dospělé populace, kupodivu víc žen než mužů, u kterých by se to spíš dalo předpokládat, vzhledem k většímu množství jídel, hlavně těch, co se dlouho tráví (grilované hovězí steaky apod.). Důležitým měřítkem je pravidelnost. Pokud někdo chodí ráno obden, není důvod se tím nějak zabývat. Klíčové je, aby při tom necítil problémy. Špatné je, že se lidé za stolici, neznámo proč, stydí, okamžitě ji splachují, aniž by se na ni podívali. Přitom barva a konzistence mohou leccos napovědět. Stolice by měla být světle hnědá, mírně polotuhá (nikoli řídká, moc silná či nitkovitá). Skoro nikdo si také alespoň letmo neprohlíží toaletní papír, kde je letmým pohledem viditelná přítomnost krve. Pokud se krev ve stolici vyskytuje opakovaně, už signalizuje potíže, včetně rakoviny tlustého střeva! 

Mýtus č. 4 –  zácpu vyřeší projímadlo

Ne vždy. Mnohdy souvisí se střevními záněty, lehkými otravami z jídla, trhlinou v anální sliznici, hemoroidy, vysokými horečkami. Pokud jde o jednorázovou a výjimečnou záležitost, dá se opravdu řešit jednoduše, projímadlem. Staré, ale stále účinné, jsou glycerinové čípky. Navíc působí okamžitě. Lze použít i bylinné čaje nebo nesycené minerálky, například Vincentku. Někdy dokonce stačí zvýšit příjem tekutin a jít se ven proběhnout. Když zácpa neustává a stává se chronickou, je na místě návštěva lékaře. Zvyšuje se totiž riziko poškození střev. Metabolický odpad, normálně odcházející stolicí, se v těle hromadí, dostává se do krve a k vnitřním orgánům, které poškozuje – hlavně jde o ledviny, játra, močové ústrojí, slinivku, ale i srdce!

Mýtus č. 5 – číst si na WC je zdravé

Vůbec ne. U nás jde o hodně rozšířený zvyk, jinde ve světě se s ním tak nesetkáme. Hodně lidí čte při vyměšování časopisy, luští křížovky, dokonce si na WC berou tablet! Tělo sice brzy tento zvláštní režim přijme, jenže pak nevidí důvod, proč by mělo dávat povel, aby se zapojil konečník a začalo se „tlačit“. Jsou lidé, kteří na záchodě stráví místo pár minut půl hodiny i déle. Střeva i zažívací orgány jsou pak bezradné, dochází – i k nevědomému – zadržování stolice, což je velmi nezdravé. Jsou i typy lidí, co po vylučování neodcházejí, ale zůstávají sedět na míse a provozují nějakou duševní činnost. Proti tomu ze zdravotního hlediska namítat nic nelze, pokud jim nevadí čichání vlastního pachu.

Mýtus č. 6 – sklony k zácpě jsou dědičné

Nejsou. Můžeme si za ni sami užíváním některých léků, psychickými potížemi, konzumací obtížně stravitelného jídla k večeři, nedostatkem pohybu (ten střeva vždy „prožene“). Škodlivá jsou i některá zaměstnání, například řidič autobusu, tramvaje, kde dochází často k zadržování stolice. Existuje tzv. atonická zácpa, která vzniká nedostatečným svalovým napětím, příjmem tekutin, vlákniny, minimem tělesné aktivity, a spastická, kde mezi hlavní příčiny patří nervové poruchy, nadměrné kouření, dráždivá strava, ucpání tlustého střeva.

Mýtus č. 7 – zácpa nesouvisí s tělesným funkcemi

Souvisí. Na vině může být i mechanika vyprazdňování, daná nedostatkem koordinace svalů pánevního dna. Funkční poruchy mohou zasáhnout tlusté střevo v několika místech pytlovitě rozšířené do váčků, kde mohou setrvat zbytky stravy i několik let! Stávají se pak zdrojem toxických látek, postupně zamoří tělo. Jde vlastně o otravu organismu, ta může mít za následek i bolesti hlavy, únavu, poruchy koncentrace, oslabení imunity. Sníží se počet užitečných přirozených mikroorganismů a „přátelských“ bakterií ve střevech, kde začnou převládat hnilobné mikroorganismy a kvasinky. Potlačí se i produkce některých vitamínů a látek, které tělo potřebuje. Problémy se mohou projevit i na povrchu kůže! Častou příčinou je snížená funkce štítné žlázy, může souviset i s Parkinsonova nemocí, obstrukcí v trávicím traktu (např. nádor, zánět), cukrovkou a některými léky.

Mýtus č. 8 – pitný režim nehraje roli

Hraje a velkou. Černý čaj, slazené nápoje, čokoláda, kakao zpomalují činnost a pohyby střev. Ty jsou pro zdraví nepostradatelné, dobré vyprazdňování je základní ukazatel, že trávení funguje správně. Zdravá střeva se mohou vyprazdňovat 3x za den i 1x za tři dny. Kdo přijímá málo vlákniny a navíc nemá dostatečný příjem tekutin, u něj se trávenina ve střevech odvodňuje, vysouší se, tvrdne a pak se trávicím systémem pohybuje velmi obtížně. Tím se zvýší tlak ve střevě a nastává nepříjemný pocit. Čím déle zůstávají zbytky potravy ve střevě, tím více se odvodňují, stolice více tvrdne a dál se posunuje s velkými obtížemi. Nevstřebatelné zbytky má i jinak zdravý černý celozrnný chléb. Není dobré to s ním tedy moc přehánět.

Jan Janula

Článek je zařazen v: mýty o zdraví, zácpa, chronická nemoc
Reklama