Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Za únavu si můžeme (většinou) sami. Jak být znovu v pohodě?

Větu: „Jsem nějaký unavený“ slýcháme dost často. A většinou ji doprovází i postěžování na bolesti různých částí těla, hlavy, úbytek energie, nezájem o okolní dění...
Vydáno: 05.11.2016
Únava sílí právě teď na podzim
Únava sílí právě teď na podzim Autor: Thinkstock
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

„Léčit stavy únavy, s výjimkou té chronické, je stejný nesmysl, jako chtít uzákonit zdraví. Můžeme si za ni sami, přepínáním fyzických i duševních sil, nedostatkem odpočinku, spánku, stresem. Dalšími příčinami jsou obezita, kouření, pití alkoholu, znečistěné životní prostředí, roční období. Proto únava sílí na podzim a v zimě, kdy je nevlídné počasí, smog, nedostatek slunce," říká praktický lékař MUDr. Mach. Nicméně „vyléčit“ se je snadné, stačí dobrá životospráva a pravidelné cvičení. Existují i stimulanty, co ji umí nakrátko zahnat - Taurin, Guarana, Kreatin, obsažené ve většině energy drinků. Jsou ale dlouhodobě škodlivé, plné cukru a navíc návykové!

Přibrzděte a vyspěte se

S únavou se ale hlavně bojovat nemá, je totiž potřebná. Upozorní nás, abychom přibrzdili, jinak se tělo pomstí, protože ví, kdy má dost. Dokonce existují relaxační techniky, co únavu v mírném stádiu navozují pro urychlení regenerace organismu.

Nejlepším lékem na únavu je spánek. Když ji neprovází teplota, hubnutí, bolest svalů, je i možné, že tělo má jen nedostatek látek potřebných ke krvetvorbě (železo, kyselina listová, vitaminy B12, B6, hořčík, vitamin C). Pokud tyto příznaky jsou a trvají déle než týden, doporučuje se návštěva lékaře. Ten má těžkou práci, protože nemocí, které únavu způsobují, je spousta a až po mnoha vyšetřeních se přijde na tu pravou. Na vině mohou být třeba léky na snížení tlaku, kolísání hladiny hormonů, oslabená imunita.

V horším případě jde o cukrovku, poruchy štítné žlázy, nadledvinek, srdeční, jaterní i ledvinové problémy, v nejhorším o rakovinu či chronický únavový syndrom (u nás jím trpí 40 000 lidí, více žen než mužů). Začíná už ve středním věku, přichází náhle, v řádu dnů či dokonce hodin (!) a postihuje i jinak aktivní jedince. Projevuje se pocitem hlubokého, trvalého vyčerpání, kdy člověk postupně není schopen zvládat ani své běžné povinnosti. Ale to je už jiná kapitola.

6 nejhorších jídel, než jdete do postele

Kvalitní spánek je extrémně důležitý pro funkci mozku i celého těla. Umožňuje regeneraci po náročném dni (nebo noci – v případě práce na směny) a dodává nám energii na dny následující. Když má člověk potíže se spaním, je unavený, rozmrzelý, hůř se soustředí a nic ho nebaví.

Poruchy spánku mohou mít různé příčiny – od psychologických (potíže v práci, neuspořádané vztahy, problémy různého charakteru) až po fyzické (nemoci, bolesti zad a kloubů, spánková apnoe). Důležitou roli v kvalitě nočního odpočinku hraje také pohyb a výživa.

Mýtus: Po sedmnácté hodině už ani sousto. Měli byste jíst tak, abyste neměli hlad či dokonce nehladověli. Poslední lehčí jídlo si dejte 2–3 hodinky před spaním. Foto:

Co se jídla týče, před ulehnutím do postele bychom se neměli nacpat k prasknutí, ale ani bychom neměli chodit spát s úplně prázdným žaludkem. Lidé, kteří drží dietu, nemohou často usnout, protože mají hlad a organismus je nastavený tak, že když má hlad, nechce spát, ale jít shánět potravu (vyplavuje se adrenalin a tělo se chystá k lovu či sběru). To je důvod, proč je při hladovění jedinec unavený, ale ne a ne zabrat.

Večer a v noci se mnohem snáz ukládá přebytečná energie do podkožních tukových zásob, protože energii už nevyužijeme.

Existují potraviny, kterým bychom se měli ve večerních hodinách a před spaním úplně vyhýbat:

Čokoláda

Čokoláda pro alergiky 3

Ta vysokoprocentní je sice relativně zdravá, ale i tak obsahuje obrovské množství tuku. Mléčné čokolády jsou navíc dost sladké. Kakao, z něhož se čokolády vyrábějí, obsahuje kofein – a ten je, jak známo, nepřítelem spánku. Některé studie ale tvrdí, že v kombinaci s theobrominem (další látka schovaná v kakau) není kofein aktivní, a proto prý zase tak povzbuzující účinky čokoláda nemá. Co ale před spaním určitě v čokoládách škodí, je tuk a cukr.

 

 

Nerovnováha a cukr

Podle východní medicíny pocit únavy souvisí hlavně s nerovnováhou metabolismu kvůli časté konzumaci potravin, které fungují jako „žrouti energie“. Především jde o rafinovaný bílý a ovocný cukr. Je skoro všude, v limonádě, jogurtech, „zdravých“ sušenkách. Reaguje s bílkovinami v těle a spoluvytváří škodlivé látky, které způsobují záněty a zhoršují prokrvení mozku.

„Škodlivé je i pití velkého množství kávy, zeleného a černého čaje. Ovlivňují totiž negativně mozek, spouští deprese a úzkost. Vzpruha, kterou člověk po jejich vypití cítí, je jen přechodná a brzy ji vystřídá ještě vyšší únava. Tu způsobuje i konzumace těžkého jídla později večer (hovězí steaky, smažený sýr, aj.), zvlášť v kombinaci s alkoholem. Ten ztíží trávení, oslabí funkčnost jater, v organismu se nahromadí odpadní látky," říká MUDr. David Frej, který používá vlastní medicínské postupy, založené i na znalosti ajurvédy, nejstaršího léčebného systému na světě.

10 důvodů, proč jste pořád unavení

Nedostatek spánku není jediná věc, která způsobuje, že máte nedostatek energie. Jsou to drobnosti, které vás vyčerpávají, a to jak psychicky, tak fyzicky. Jenomže když se ty drobnosti sečtou, výsledkem je, že se večer svalíte do postele naprosto vyždímaní a potřebné síly ani nestihnete přes noc dobít.

Odborníci odhalují špatné návyky, které mohou za to, že se cítíte unavení, a mají pro vás jednoduché změny, které vám energii znovu do života navrátí.

 

 

Nedostatek spánku není jediná věc, která způsobuje, že máte nedostatek energie. Jsou to drobnosti, které vás vyčerpávají, a to jak psychicky, tak fyzicky. Jenomže když se ty drobnosti sečtou, výsledkem je, že se večer svalíte do postele naprosto vyždímaní a potřebné síly ani nestihnete přes noc dobít.

Odborníci odhalují špatné návyky, které mohou za to, že se cítíte unavení, a mají pro vás jednoduché změny, které vám energii znovu do života navrátí.

Nepijete dost vody

Nepijete dost vody

Nedostatek tekutin způsobuje ztrátu energie. „Ale pozor, nemluvíme tu o nějakých závažných pitných deficitech, vliv má už pokles o pouhá dvě procenta oproti ideálnímu příjmu tekutin,“ vysvětluje dietoložka Amy Goodsonová. Dehydratace totiž způsobuje snížení objemu krve, její zahuštění. Srdce se pak musí více namáhat a stejně pumpuje méně efektivně, což snižuje rychlost, s jakou se kyslík a živiny dostávají do svalů a k orgánům.

 

„Existuje vzorec pro výpočet obecného příjmu tekutin, který se počítá v závislosti na váze. Svou váhu násobíme koeficientem 0,035 a výsledek označuje doporučenou denní dávku tekutin v litrech,“ doporučuje Goodsonová, podle níž je třeba ještě za každých 11 kilo nadváhy připočíst k doporučenému množství tekutiny dalších 0,25 litru.

 

 

Změňte režim

První, co je třeba podle něj udělat, je změnit denní režim tak, aby hlavním jídlem byl oběd. Je důležité zvýšit podíl listové zeleniny, například rukoly, římského salátu, pít bylinné čaje (ze svaté bazalky, pampelišky, kopřivy), mozek prokrví asijská bylinka pupečník asijský, zvaný též brahmi nebo gotukola. Únava mívá souvislost s nedostatkem vitaminů a minerálů, strava je proto úplný základ. Snídaně má být bohatá na protein (tvaroh, kozí sýry, vejce), do jídelníčku je důležité zařazení energetických potravin (špenát, ryby, krůtí maso, meruňky, banán, celer, mrkev, zázvor, mandle, sezamová semínka, brokolice, majoránka, vlašské ořechy). Z olejů je dobré používat jen olivový, vepřové a hovězí maso, tvrdé, plísňové a tavené sýry je nutné z jídelníčku zcela vyloučit.

[[nid:]]

 

Hodiny v nás tikají

„Optimální režim je snídaně v 7 - 8 hodin, oběd ve 12 - 13 hodin, svačina mezi 15. a 16. hodinou a večeře od  18 do 19 hodin. Dobré je uléhat hodinu před půlnocí a nevstávat po sedmé hodině, jinak tím narušujeme biologické hodiny v nás," radí David Frej. Při dodržení těchto zásad se zlepší funkční kapacita plic, srdce, zvýší se celková kvalita života, navodí pocit pohody. Na usnutí doporučuje lékař pití teplého bio mléka, z bylin dodá energii gingko biloba v ampulích, aloe vera, indický ženšen ašvaganda, včelí produkty. Vhodné jsou také masáže, olejové ajurvédské či lymfatické, co odvádí odpadní látky z těla. Hodí se i očistné dny, kdy jednou týdně přijímáme jen zeleninu ve formě vývaru či šťáv, převařenou vodu nebo bylinné čaje.

Jan Janula

Článek je zařazen v: spánek, bolesti zad, únava, bolest hlavy, gotukola, ženšen, gingko biloba, aloe vera, biologické hodiny
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama