Testovaly jsme: Citroën C3 – auto pro ženy? Spíš auto, díky němuž se přestanete bát řídit
Tři ženy s různým stupněm řidičských dovedností a s rozdílným vztahem k automobilům. Jedna zdatná a pravidelná řidička, druhá s panickou hrůzou z jakéhokoliv řízení v běžné městské dopravě a třetí řidička jen v případě nejvyšší nouze, přesvědčená, že „těm chytrým autům život nesvěřím“...
Denisa: „Vážně uvažuji nad tím, že mé příští auto by mohlo být právě Citroën C3 SHINE.“
Když na nás připadla možnost testovat auto, o němž se v kuloárech tvrdí, že je to městské auto pro ženy, přiznávám předem, že jsem do něj usedala s mírnými předsudky, že se žádný velký řidičský zážitek konat nebude. Testování jsme proto pojaly trochu originálně a gró řízení připadlo na dvě kolegyně, které s automobily nejsou až tak blízcí přátelé. Já osobně jsem tedy působila spíš něco jako mentorka a tímto v sobě dle komentářů kolegyň objevila dosud nevídaný talent, a to trpělivě vysvětlovat řízení.
K testování jsme měly zapůjčenou verzi s nejvyšší úrovní výbavy Citroën C3 SHINE 1.2 PureTech 110 S&S EAT6 s šestistupňovou automatickou převodovkou a sympatickým výkonem 110 koní. Koňské síly na pražských silnicích tolik nevyužijete, při jízdě na dálnici budete ale zírat, jak to tenhle drobek dokáže rozbalit. O tom ale až později…
Ne, že bych ke kolegyním neměla důvěru, přece jen jsem ale usoudila, že bude lepší jejich řidičský um a to, jak jim bude volant nového Citroënu C3 pasovat do rukou, vyzkoušet, alespoň zpočátku, mimo frekventovaný provoz pražského pozdního odpoledne.
Množství asistenčních systémů dodá jistotu
Už při cestě na odlehlejší lokalitu mě příjemně překvapily jízdní vlastnosti tohoto drobného Francouze, který se díky své lehké váze a úměrně vysokému výkonu na silnicích a při rozjezdech na semaforu chová poměrně svižně. Díky automatické převodovce v testované verzi navíc odpadají problémy s rozjížděním, ať už na křižovatce, nebo do kopce, časté to stresové okamžiky při řízení pro méně zkušené řidiče a řidičky.
Nová Cé trojka je vůbec nabitá pomocníky, které každému, kdo občas ztrácí jistotu, dodají sebedůvěru a zlepší kontrolu nad vozidlem i dopravní situací kolem. Asistenčních systémů řízení zajišťujících větší komfort a bezpečnost najdete v novém Citroënu C3 hned dvanáct. Vedle těch tradičních, jako je parkovací asistent a sledování mrtvého úhlu, se tak u tohoto auta dočkáte mimo jiné i varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, rozpoznávání dopravního značení s doporučenou rychlostí nebo nouzového automatického brzdění Active Safety Break. Asi nejpozitivněji hodnoceným prvkem naší posádkou je kamera umístěná v zadní části vozidla, která snímá prostor za vozem, a pomůže tak nejen při parkování, ale i při couvání, tedy činnostech, které méně zkušené motoristy často straší ze sna. Jak mohou dosvědčit Petra i Zuzka, couvání je díky kameře s C3 hračka. V jeden moment to působilo, že jim snad jízda pozadu působí větší potěšení než popředu. Pokud máte i vy obavy z couvání, Citroën C3 vám bude doslova krýt záda.
Cé trojka má velkou tendenci s vámi od momentu, kdy usednete do pohodlných sedadel, komunikovat. Upozorní vás třeba na to, že se až příliš přibližujete k vozu před vámi. Pokud byste chtěli zaparkovat a opustit vozidlo bez správného zařazení řadicí páky, poradí vám, do jaké polohy máte hlavici uvést. Když už byste ale měli chytrých rad od vašeho autíčka dost, všechny tyto systémy můžete samozřejmě deaktivovat. Kéž by to šlo i u některých lidí!
Když jsem viděla kolegyně, jak si navzdory prvotnímu avízu, že se jim do řízení vůbec nechce, vlastní jízdu užívají, usoudila jsem, že by stálo za to otestovat si C3 po svém. Městské pinožení jsme obstaraly s kolegyněmi, já se rozhodla auto vytáhnout i na dálnici a zhodnotit ho z dalších úhlů.
Citroën C3 SHINE se neztratí ani na dálnici
Jakkoliv bývá nový Citroën C3 prezentován jako městský vůz, ani na dálnici se neztratí. Zážehový motor PureTech v námi testovaném modelu krásně spolupracoval s automatickou převodovkou EAT6, i ve vyšších rychlostech při jízdě do kopce citelně zrychloval, aniž by sebou při automatickém podřazování výrazně cukal. Nutno ovšem přiznat, že razantnějšího sešlápnutí pedálu si v chování motoru všimnete. Citroën C3 si tak užijí spíš řidiči a řidičky preferující pohodový styl jízdy s lehkou nohou.
Podvozek je nastavený tak, že ani na pražských silnicích, kde jízda často připomíná slalom mezi většími a menšími dírami, nemáte pocit, že vám zanedlouho nevratně lupne v krční páteři. Také mí spolujezdci komentovali stabilitu a schopnosti C3 vybalancovat povrchové nerovnosti vozovky jako velmi dobré, a to dokonce i na nechvalně proslulé dálnici D1, kam jsem vyrazila Citroën vyvětrat.
Verdikt? Ač jsem sama majitelkou francouzského vozu konkurenční značky, k automobilům ze země galského kohouta mám celoživotně přezíravý vztah. Musím ale přiznat, že po pár dnech ve společnosti C3 vážně uvažuji nad tím, že by mé další auto mohl být právě on. Se svými rozměry do města je ideální, jede rychle, svižně, příjemně se řídí a odhaduji, že se mi do něj vejde vše, co potřebuji. V originálním příslušenství lze navíc pořídit střešní nosič, který by se postaral o transport kola v případě, že bych necestovala sama a nemohla sklopit zadní sedadlo. Nový Citroën C3 je prostě fajn a musím říct, že po oněch pár dnech mi jeho veselá maska s typickými dvěma šipkami nahoru (symbolizující dva ozuby převodových kol) bude chybět.
Petra: „Citroën C3 SHINE je ideální auto pro lidi, kteří mají problematický vztah k řízení. A nejen pro ně.“
Přiznávám se bez mučení, že jsem ještě míň než sváteční řidič. V případě nouze se opravdu dopravím se smrtí v očích z bodu A do bodu B. „Auto pro ženy“ mi evokuje hlavně technickou pomoc, a tu já osobně uvítám. Ačkoliv vím, že podle všech statistik bourají muži více, a tak se právoplatně považují obecně za horší řidiče, mezi dobré řidiče (zatím) nepatřím. Část žen zkrátka postrádá neslavnou mužskou agresi za volantem, zatímco více oplývá nejistotou.
97 barevných kombinací
Už při příchodu k autu mě tak uklidnily tzv. airbumpy – pogumování na bocích, které předejde katastrofám s karoserií. Když jsme u karoserie, kdokoliv z nás si může u Citroënu C3 vybrat z 97 barevných kombinací. Osobně bych dala přednost červené. Kromě toho, že je to krásná barva, díky její nepřehlédnutelnosti se podle statistik červená auta účastní nejméně nehod. Barvy a vzhled si ale můžete vybrat i v rámci vnitřního prostoru auta. Citroën nabízí 7 barev karoserie, 4 barvy střechy, 4 barevné pakety, 3 polepy střechy a 3 provedení interiéru. Stvoříte si tak auto podle vlastních představ.
Se svými rozměry do města je ideální, jede rychle, svižně, příjemně se řídí vejde se do něj vše, co člověk potřebuje. Zdroj: Zuzana Schneidewind
Řízení bez stresu
Od vzhledu k tomu nejdůležitějšímu. Ve zkratce, řízení Citroënu mě nadchlo. Řízení s automatem je radost nejen pro líné řidiče, ale i pro ty, kteří si v jízdě zatím nejsou jistí. Odpadá vám jedna zásadní starost (řazení) stejně jako ty další, protože množství asistenčních systémů dodá jistotu. Vyzkoušela jsem parkování v nevlídně narvané pražské uličce, dlouhé couvání po úzké silničce (kamera na zádi auta je k nezaplacení!), ale i rozjíždění do kopce. A to všechno proběhlo bez nervů, věc nevídaná.
Verdikt? Z osobní zkušenosti si myslím, že je to ideální auto pro lidi, kteří mají problematický vztah k řízení. Nejistoty odpadají, najednou jste odvážnější a náhle zjistíte, že si tu cestu do pražských Strašnic vlastně užíváte. Denisa, která řídí 15 let dlouhé vzdálenosti, si ale jako zkušená řidička pochvalovala kvalitu auta také. Jakékoliv omezení tedy Citroënu C3 SHINE nepřísluší, prostě si ho užijte.
Zuzana: „Citroën C3 SHINE bych označila za ideální automobil do města a na kratší vzdálenosti, čímž myslím třeba i výlety za krásami naší vlasti.“
Na začátku našeho netradičního testu nového vozu z automobilové stáje Citroën zazněla věta, která mě možná i lehce urazila. Vzápětí ve mně však výzva kolegyň „pojeď s námi otestovat nové auto pro ženy“ vzbudila upřímnou zvědavost. Hlavou se mi začaly honit otázky: Auto pro ženy? Co si mám vlastně přesně představit? Měřák kalorií spálených během jízdy? Fén jako součást klimatizace?
„Tak teď ty,“ předala mi místo za volantem kolegyně Denisa, kterou jsme se pro jistotu nechaly na začátek testu převézt na klidnější místo Prahy.
Řazení s automatem i bez
Posvátně vklouznu do sedadla, tvrdého tak akorát a příjemně obestupujícího záda. Chopím se příjemně měkkého volantu, nohy na pedály, pravou rukou se chystám zařadit a: „Na tu levou nohu zapomeň, řadit také nebudeš,“ zavelí Denisa a já se snažím zapomenout na vžitá pravidla „normálního“ řízení auta, což v mém případě návyku na manuální ovládání znamenalo nebránit se za každou cenu řízení a intuici, které za vás Cé trojka plně přebírá. Když to vozu povolíte, protože možnost manuálního řízení samozřejmě nepostrádá.
Mou počáteční nedůvěru v „auto pro ženy“ vystřídaly příjemné pocity komfortu. Už při nástupu do vozu oceňuji při svých necelých sto osmdesáti centimetrech výšku kabiny a dostatečný prostor na nohy, aniž bych při jeho regulování posunem sedačky nezlomila končetiny obdobně vysoké kolegyně, sedící ve voze za mnou.
Vymoženosti typu couvání, s důvěrou vloženou do zadní parkovací kamery a obrazu přenášeného na displej, jsem nechala na místo bezpečně odlehlé od všech živých tvorů. Prvotní strach byl zbytečný. Zpětná parkovací kamera navíc při přiblížení se k potenciální překážce automaticky zoomuje.
Řízení, rozjíždění a couvání bez problémů
Mile mě během couvání překvapila i výška podvozku. Když jsem z roztržité jízdy pozadu a sžívání se s obrazem na displej vpředu lehce opustila pevný povrch cesty a ocitly jsme se v polním terénu, auto nedřelo spodkem kamení ani neklouzalo po trávě. Vyloženě jsem si užívala asistenta rozjezdu do kopce. Bez jakéhokoliv stresu vás tohle autíčko vyveze i do sebestrmější pražské uličky. A když v půli kopce z nějakého důvodu musíte zastavit, opět se takřka bez vašeho vlastního přičinění hladce a plynule rozjedete! Dopředu.
Při vší té automatice a mé o něco odlehčenější řidičské mentální zátěži moji pozornost uchvátila například bezpečnostní funkce v podobě výstrahy, která zazní v okamžiku, kdy při rychlosti nad 80 km v hodině byť jen lehce vyjedete z vašeho jízdního pruhu. Pro závodníky mínus, pro, řekněme, opatrnější cestovatele městem je snad i výhodou poněkud slabší dynamika motoru.
Prostor kufru
Co autu vytknout? Nic zásadního mě nenapadá. Údaje, kterými se značka prezentuje, zcela odpovídají pravdě. Cena mi připadá také přívětivá. V případě nároků mé rodiny Cé trojka splňuje vše podstatné – pohodlně se do něho vejde dítě, manžel, pes i velký nákup, aniž bychom se za jízdy museli jakkoliv omezovat. Dovolím si tvrdit, že na úkor prostorné kabiny bylo ubráno z prostoru kufru. Když si třeba chcete přepravit nějaký ten kousek nábytku nebo dětské kolo, do kufru ho s plně obsazeným vozem nesložíte. Nicméně tento problém řeší volná zadní místa a sklopené sedačky. Také mi v základní výbavě chybí jakékoliv členění zavazadlového prostoru.
Během jízdy svěřené automatu, skutečně odpadají debakly se spojkou, které v mém případě a za neustálého poskakování v zácpách velkoměsta otevřeně přiznávám. Automatická převodovka u testovaného modelu určitě ulevuje spotřebě stejně jako stavu spojky. Ve městě by se přitom spotřeba u testovaného modelu měla pohybovat do 6 l/100 km.
Verdikt? Citroën C3 SHINE bych označila za ideální automobil do města a na kratší vzdálenosti, čímž myslím třeba i výlety za krásami naší vlasti. „Žena by si zvykla,“ říkám si, když tento testovací vůz vracíme.