Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama

Hubnout zdravě a bez diet? Zkuste přerušovaný půst

Hned na začátku si ujasněme: nejde o další dietu. Přerušovaný půst je populární metoda, jak nejen shodit kila a výrazně zlepšit své zdraví, ale také jak se zbavit věčného dietářství.
Vydáno: 26.02.2019
Hit mezi hubnoucími: Přerušovaný půst
Autor: istock.com Hit mezi hubnoucími: Přerušovaný půst
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Ostatně léčivé účinky půstu jsou známé po celá staletí ve všech kulturách. Jak si tedy dopřát jídlo, a přesto zeštíhlit?

Znáte to: nesmíte tohle ani tamto, počítáte kalorie nebo sacharidy a s každým shozeným kilem hrozí, že dvě naberete. Lidé držící diety bývají často deprimovaní, hladoví a jen se modlí, ať to už mají za sebou. Když “ujedete”, valí se na vás výčitky svědomí. Udělejte dietářství a hladovkám rázný konec a naučte se pravidla přerušovaného půstu.

Jak na to?

Půst je především mentální výzva a bude tedy vyhovovat těm, kteří umí pracovat s tělem i psychikou. Nebojte se ale, že budete padat hlady a žízní, jedná se “jen” o 16 hodin bez jídla denně a půlku z nich prospíte. Metoda se jmenuje 16/8, přičemž čísla označují dobu bez jídla/a s jídlem.

Tento interval se dá pro začátečníky stáhnout na 14/10 nebo pro pokročilejší naopak rozšířit na 20/4. Princip je jednoduchý: šestnáct hodin ze dne nejíte nic, osm jíte zcela podle chuti. Tady jsou základní pravidla:

1) Režim 16/8 zkuste, pokud umíte se svým tělem pracovat.

2) Během 8 hodin jezte, co chcete, ale jezte kvalitní jídlo.

3) Nesnažte se během 8 hodin ještě snižovat kalorický příjem, dostali byste se do režimu hladovky. To nechcete!

4) Sportujte, pohybem ještě podpoříte metabolismus.

5) I když se můžete dobře najíst, zbytečně netláskejte nesmysly!

6) Máte-li zdravotní potíže, konzultujte metodu s lékařem.

7) Během doby půstu dostatečně pijte neslazené nápoje, káva je povolena.

Vydržte 8 týdnů a budete koukat! Foto: Vydržte 8 týdnů a budete koukat! Foto: istock.com

Pro sovy i skřivany

Nejlepší je, že si režim 8/16 prostě přizpůsobíte svému rozvrhu a životnímu stylu. Je pouze na vás, kdy si naordinujete oněch 8 hodin “radosti” a 16 hodin odříkání. Logicky se nabízí, aby do období půstu zasahovala i doba spánku, kterou si ho ukrátíte. Pokud dopoledne nemíváte hlad, klidně jezte mezi 12 a 20 hodinou. Jestli se vám naopak nechce obětovat snídaně a oběd, zkuste být bez jídla od 17 do 9 a užijete si obojí. Prostě si svých 8 hodin s jídlem udělejte, jak potřebujete. Jezte ale dostatečně! Nejčastější chybou bývá, když se i v oněch 8 hodinách pořádně nejí. Metabolismus pak přechází do krizového režimu hladovky a dá si pozor, aby nespaloval příliš. Nevhodný je i druhý extrém, kdy se utrhnete ze řetězu a vybílíte ledničku i s dvoulitrovkou čokoládové zmrzliny.

Zkrátka, své ovoce půst přinese jen tehdy, když se na to půjde s rozumem v hrsti.

8 týdnů k úspěchu

Pokud tento režim vydržíte po dva měsíce, bude to ideální. Svaly nezmizí, jak tomu bývá při hladovkách, ale výrazně zredukujete tělesný tuk. Váš metabolismus pošlape jako hodinky díky pravidelné a vydatné stravě a naopak si tělo nebude přebytky ukládat do nechtěných zásob. Dalším benefitem vedle úbytku tuku je vylepšená imunita, pomalejší proces stárnutí i nižší hladina stresu. Poděkuje vám i kardiovaskulární systém a získáte více energie.

Přečtěte si také:

 

Návod, jak si vybrat trenéra!

Návod, jak si vybrat trenéra a získat sexy postavu

5 chyb při snídani, kvůli kterým se tloustne

5 chyb při snídani, kvůli kterým se tloustne

10 nejzdravějších potravin, které koupíte za pár korun

Celá polovina lidí si myslí, že jíst zdravě znamená zároveň i draze. Pravdou však je, že ty nejhodnotnější potraviny jsou v obchodech jedny z těch nejlevnějších, ne-li dokonce ty úplně nejlacinější. Ovšem týká se to jen potravin jako takových, ne už zpracovaných, které bývají často naopak velice nezdravé. Ve výsledku se za stovku může zdravě najíst klidně celá čtyřčlenná rodina.

Co tedy kupovat?

Řepkový olej

LZ řepkový olej

Punc zdraví má spíše olivový olej, ovšem ten řepkový je na tom úplně stejně dobře a přitom je výrazně levnější. Má nejméně nenasycených tuků a více omega 3 mastných kyselin než většina dalších olejů používaných v kuchyni, a to včetně toho olivového. Je také dobrým zdrojem vitaminu E.

 

-KU-

Článek je zařazen v: dieta, hubnutí, diety, jak zhubnout, detox, jarní očista, půst
Reklama