Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

10 tipů, jak navyknout dítě na zdravý životní styl

České děti mají problém se svojí hmotností stejně jako dospělí. Přitom je známo, že s výskytem nadměrné hmotnosti v dětském věku stoupá riziko nadváhy v dospělosti se všemi negativními následky. Pokud zdravý životní styl nevštěpují rodiče svým potomkům již od útlého dětství, je pro ně v dospělosti velmi těžké měnit něco, co bylo vytvářeno a udržováno desítky let. Děti se návyky učí nejvíce nápodobou. Nestačí jen výchova, nezbytná je i názorná ukázka. „Pro dítě je těžké začít sportovat, když zbytek rodiny sedí u televize,“ vysvětluje psycholožka Zuzana Douchová. 

Stejně tak to platí pro ostatní zlozvyky. Jestliže dítě vidí u svých blízkých nezdravé jídelní návyky, jako jsou diety, přejídání, emoční jedení, nedostatek aktivity či nepravidelnou stravu, bude se chovat stejně. Není možné po něm chtít, aby samo dělalo něco jiného.

Co byste tedy jako rodiče měli dělat, aby si dítě nenásilnou formou zvyklo na zdravý životní styl?

Začněte sami u sebe
Začněte sami u sebe
Začněte sami u sebe
Začněte sami u sebe

Dítě automaticky přebírá návyky svých rodičů, učí se nápodobou. Pokud budete držet diety, přejídat se nebo jíst klobásy, zatímco jemu dáte na talíř zeleninu, nebude to nic platné. Děti jsou otiskem svých rodičů, nechtějte po nich, aby se chovaly jinak.

Začněte nejdříve u sebe. Vypněte televizi a jeďte na výlet. Nechce ke svačině jogurt s celozrnným rohlíkem? Dejte si ho s ním. Děti veďte k aktivnímu životnímu stylu a vyváženému jídelníčku už od malička.

 

 

U jídelního stolu společně
U jídelního stolu společně
U jídelního stolu společně
U jídelního stolu společně

Společné stolování celé rodiny posiluje u dětí zdravé postoje k jídlu. Jestliže nestíháte, vyhraďte si přes týden čas alespoň na společné večeře a u stolu se celá rodina scházejte také o víkendech. Společné stolování posiluje rodinné pouto, udržuje vzájemnou komunikaci a snadno se při něm odhalí případné stravovací nedostatky.

Děti co nejvíce zapojujte
Děti co nejvíce zapojujte
Děti co nejvíce zapojujte
Děti co nejvíce zapojujte

Při vaření jídel i při přípravě jídelního stolu mohou být děti s vámi. Podporujete tak jejich samostatnost a kreativitu spojenou s jídlem. U stolu by měla vládnout pohoda. Neřešte zde konfliktní věci, můžete tak v dětech vyvolávat úzkost ve spojitosti s jídlem.

Netrvejte na dojídání za každou cenu
Netrvejte na dojídání za každou cenu
Netrvejte na dojídání za každou cenu
Netrvejte na dojídání za každou cenu

Povinnost sníst vše, co je na talíři, je v Česku starý zvyk, od kterého mnozí ještě nedokázali odstoupit. Není dobré na něm trvat. Rodič je zodpovědný za kvalitu jídla a zdravé stravování dítěte, ale konkrétní porci nechte na dítěti. Povedete je ke zdravé sebekontrole, přirozenému pocitu hladu a sytosti.

Pozor na odměňování a trestání jídlem
Pozor na odměňování a trestání jídlem
Pozor na odměňování a trestání jídlem
Pozor na odměňování a trestání jídlem

Jestliže využíváte jídlo k odměňování či trestání, pak může tato spojitost přetrvat do dospělosti. Jídlo bude mít pro vašeho potomka nezdravý emocionální aspekt a bude symbolem jeho hodnoty. Je v pořádku použít jídlo ve formě pochvaly či trestu v určité míře, ale nemělo by se stát hlavním způsobem, jak dítě oceňovat či kárat.

Nabídněte dítěti pestrost
Nabídněte dítěti pestrost
Nabídněte dítěti pestrost
Nabídněte dítěti pestrost

Vyvážený jídelníček je pestrý jídelníček. Pokud nemají dítěti při vývoji chybět důležité živiny, je vhodné opakovaně zařazovat různé druhy masa, mléčných výrobků, zeleniny, ovoce. V každé fázi vývoje dítě preferuje určité chutě, a proto je důležité nabízet mu jejich různé zdroje.

Striktní zákazy nefungují
Striktní zákazy nefungují
Striktní zákazy nefungují
Striktní zákazy nefungují

Nezakazujte striktně dítěti určité potraviny. Bude je chtít o to více. Raději jděte příkladem a vysvětlujte, proč je vhodnější dát si například místo lentilek banán. Pozor také na nadměrnou rodičovskou kontrolu a zakazování určitých potravin. Rozdělování jídla na zakázané a povolené (zdravé a nezdravé) může často přispívat ke vzniku poruch příjmu potravy.

Děti mohou dělat chyby
Děti mohou dělat chyby
Děti mohou dělat chyby
Děti mohou dělat chyby

Chybovat je lidské a nedokonalost je přirozená. Touha po dokonalosti, perfekcionismus, černobílé myšlení, vysoké požadavky a nereálné cíle jsou častými tématy jedinců s nezdravým vztahem k jídlu. Dítě je k těmto způsobům myšlení vedeno nejen výchovou, ale také chováním rodičů. Může pak nabýt dojmu, že musí být bez chyb, aby ho někdo ocenil.

 

 

Více chvalte, méně kritizujte
Více chvalte, méně kritizujte
Více chvalte, méně kritizujte
Více chvalte, méně kritizujte

Osobnost dítěte se vytváří v závislosti na hodnocení z vnějšku. „Dětská psychika je velmi zranitelná a citlivá k jakékoli kritice. Pokud je dítě silnější nebo naopak hubenější než ostatní, nekritizujte ho za to. Je-li dítě za svou postavu či chování často kritizováno, naučí se negativnímu postoji samo k sobě a může to vést až k sebedestruktivnímu chování. Pro jeho zdravý duševní vývoj je nezbytné chválit ho a podporovat v něm jeho silné stránky,“ radí Zuzana Douchová.  Podporujete tak jeho sebejistotu a zdravé sebevědomí, které je důležité pro budoucí život. V dospělosti tak nebude závislé na hodnocení od okolí, protože si bude jisté samo sebou.

 

 

Naučte děti vybírat vhodné potraviny
Naučte děti vybírat vhodné potraviny
Naučte děti vybírat vhodné potraviny
Naučte děti vybírat vhodné potraviny

Zapojujte potomky také při nákupu. Z průzkumu iniciativy Vím, co jím a piju vyplývá, že potraviny vhodné pro zdravý životní styl při nákupu příliš nezohledňuje třetina (34,5 %) dotázaných. Naopak pravidelně nebo alespoň často je zařazuje jen 37 % respondentů.

Jednoduchým pomocníkem je logo Vím, co jím. Jedním pohledem na obal zjistíte, že produkt má nízký obsah rizikových živin, jako jsou sůl, jednoduchý přidaný cukr, nasycené a transmastné kyseliny. Mnohé potraviny, nesoucí logo, mají i vyšší obsah vlákniny.

Reklama