Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama

Dieta jen na základě syrové stravy: Je to rozumné?

Jak se říká, všeho moc škodí, proto má i tzv. živá strava svoje limity, rizika a omezení.
Vydáno: 26.05.2014
Salátek pro zdraví!
Autor: thinkstock.com Salátek pro zdraví!
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Tzv. raw food neboli živá, syrová strava, je snad nejdiskutovanějším a nejaktuálnějším trendem ve světě výživy. Není divu, že takový směr vznikl – lidé už mají totiž plné zuby umělých barviv, umělých sladidel, glutámátů, konzervantů, emulgátorů a průmyslově zpracovaných potravin, a proto se snaží začlenit do svých jídelníčků víc přirozenosti a přírody.

Raw food je směr stravování, který propaguje konzumaci potravin i nápojů v co nejpůvodnější podobě. Potraviny se jí syrové, čerstvé nebo ohřáté na maximálně 42–45 °C. Dalšími možnostmi úpravy je klíčení, mletí nebo sušení a mrazení.

Živá strava dál podporuje pojídání opravdu živých plodin, které obsahují enzymy, jako je ovoce, zelenina či čerstvé mléko. Enzymy jsou důležité pro většinu biochemických procesů v těle a v tepelně či průmyslově upravené stravě nepřežívají.

Podle přívrženců raw food stravování má živá, tepelně neupravená strava největší nutriční hodnotu – vysoký obsah vitamínů, minerálů i vlákniny. Nicméně existují potraviny, které jsou tepelně upravené hodnotnější, jako třeba rajčata. Pro člověka jsou dle raw food teorie nejdůležitější sacharidy, pak tuky, ale také chlorofyl. O proteinech se zřejmě nezmiňují proto, že v takové stravě jsou zastoupeny nedostatečně. Není tedy možné efektivně budovat svalovou hmotu a podávat výkon při sportu.

Na živou stravu se má přecházet pozvolna, nikoliv naráz. Člověk by měl vyřazovat průmyslově zpracované potraviny, obiloviny, mléčné výrobky i maso a zároveň pozorně sledovat, co to dělá s jeho tělem.

S rozumem

Myšlenka raw food je hezká, ale dodržovat striktně zásady syrové stravy příliš rozumné není. Od doby, kdy člověk začal využívat oheň (před cca 50 000 lety), se rapidně zvětšil objem mozku. Tepelně zpracovaná strava je totiž výživnější, ale také pestřejší. Díky tepelnému zpracování lidé mohou jíst maso, obiloviny, ale také lze potraviny déle uchovávat. Například stravování podle čínské medicíny na rozdíl od raw food příznivců radí jíst většinu potravin tepelně zpracovaných, protože se mnohem lépe tráví, a to i v případě ovoce či zeleniny.

Jíst 100% raw může být dnes moderní, ale není to příliš praktické, ani zdravé. Tento směr nám však ukazuje jeden důležitý fakt, a to nadbytek zpracovaného, průmyslově upraveného jídla a nedostatek čerstvých plodin v našich jídelníčcích. Určitě není na škodu zařadit do svého stravovacího plánu víc čerstvého ovoce i zeleniny a naopak omezit maso, sladkosti, jídlo z fast foodu, bílou mouku i bílý cukr.

Pokud je vám tento směr stravování sympatický, klidně ho vyzkoušejte, ale mějte na paměti omezení, která přináší. Dnes již existují raw food restaurace i cukrárny, kde můžete ochutnat některé ze syrových a čerstvých jídel a obdivovat vynalézavost jejich kuchařů.

Zvlášť teď, na jaře a v létě, jezte víc syrové a čerstvé stravy i vy a uvidíte, že vám tělo poděkuje – buď lepším pocitem, nebo dokonce nějakým kilogramem dole. Nezapomínejte ale nikdy na dostatek pohybu, pobyt na čerstvém vzduchu a vždy respektujte signály vašeho těla.

Zdroj: Fithall.cz

Více tipů pro štíhlou postavu a videotéka cvičení na www.fithall.cz

 

Článek je zařazen v: dieta, raw food, syrová strava
Reklama