Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama
Reklama

Jak si vybrat správně zdravou proteinovou tyčinku?

Také automaticky saháte po jakékoliv proteinové tyčince, kterou vidíte v regálech supermarketu nebo zdravé výživy? Myslíte si, že to musí být zdravé, když je tam dostatek proteinu, a zbytek vás nezajímá?
Vydáno: 29.01.2019
Jak si vybrat správně zdravou proteinovou tyčinku?
Jak si vybrat správně zdravou proteinovou tyčinku? Autor: istock.com
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

S největší pravděpodobností děláte velkou chybu, která zdraví rozhodně neprospívá, nebojte se, ukážeme si, jak vybrat tu správnou.

Na začátek něco málo k proteinům neboli bílkovinám. Pro lidský organismus je potřebné mít dostatek stavebních jednotek pro zajištění správné funkce těla, jak imunitního systému, pohybového aparátu, tak pro fungování nervového systému. V dnešní době se nedostatku bílkovin bát nemusíte, ba naopak. Proteinové tyčinky jsou spíše marketingovým tahem výrobců, jak dostat z lidí více peněz. Běžný člověk nepotřebuje žádnou speciální proteinovou tyčinku, postačí mu klasická vyvážená pestrá strava, ve které dostatek proteinů pravděpodobně zajištěn má.

Úskalí tyčinek

Marketing výrobců proteinových tyčinek moc dobře ví, jak nalákat na takovou „zdravou proteinovku“. Většinou sází na pestrobarevné šustivé obaly se zajímavým nápisem, který lichotí vašemu oku. Jak se říká, zaujmout na první pohled, pak už jste se nejspíše octli ve spárech výrobce, a pokud nerozumíte složení tyčinek, nejspíš jste naletěli. Výrobci tyčinek se většinou nezajímají o vaše zdraví, tudíž je jim jedno, co konzumuje konečný spotřebitel. S velkou pravděpodobností vaše proteinová tyčinka obsahuje spoustu umělých sladidel, ztužených tuků a nekvalitních bílkovin. Troufám si říct, že 90 % tyčinek, které běžně seženete, jsou spíše lektvarem nezdravých ingrediencí, které vám nic nepřinesou, spíše naopak, vezmou vám při jejich pravidelné konzumaci zdraví. V neposlední řadě je většina tyčinek silně zpracovanou potravinou, tudíž je lze zařadit mezi polotovary a se zdravou výživou to nemá nic společného, jedná se o pouhý výdobytek dnešní moderní zrychlené doby. I přesto se dá najít nebo vyrobit kvalitní proteinová tyčinka.

Na co se zaměřit?

Největším problémem je dochucení tyčinek, tak aby vám chutnaly. Jak je známo, bílkoviny jako takové výraznější chuť nenesou, zato pocit příjemně sladkého, co se vám rozpouští na jazyku, je to, oč tu běží. Aby pocit sladkého vynikl, je zapotřebí dodat do výrobku ještě tuk, který chuť zvýrazní, a vaše chuťové pohárky jsou v sedmém nebi. Tušíte správně, kámen úrazu proteinových tyčinek je opravdu v druhu použitého sladidla a tuku. Bílkovina tyčinek bývá většinou získávána ze syrovátky, mléka, v ostatních případech ze sóji, hrachu, rýže a konopí. Sacharidy neboli cukry: dávejte si pozor, aby v tyčince nebyl zahrnut cukr či umělá sladidla glukóza, fruktóza či jejich kombinace. Umělá sladidla nesou riziko vzniku diabetu, obezity a zvýšení špatného cholesterolu. Fruktóza například podporuje chuť k jídlu a brzdí pocit sytosti.

Další nositelé sladké chuti jsou alkoholické cukry jako sorbitol, maltitol a xylitol, tyto cukry jsou méně závadné než ty umělé, avšak jejich konzumace může vyvolat projímavé účinky a zažívací problémy. V neposlední řadě je zde další syntetické sladidlo sukralóza. Lze říci, že má z přidaných cukrů nejspíše nejmenší nežádoucí účinky, avšak tím, že má skoro nulovou kalorickou hodnotu, snižuje schopnost organismu reagovat na sladké. Sladidlo aspartam se většinou v tyčinkách nevyskytuje, avšak ve žvýkačkách a limonádách bývá bohatě zastoupeno. Jedná se o velice agresivní umělé sladidlo, které při dlouhodobé konzumaci způsobuje rakovinu, ale i postupný rozpad mozkové tkáňě. Jaké sladidlo je tedy nejvhodnější? Sama osobně bych dala přednost sušenému neslazenému ovoci, tedy raw tyčinkám, které jsou dochucovány datlemi, meruňkami, švestkami apod., případně tyčinkám dochuceným stévií – přírodní sladidlo pocházející z volně rostoucích rostlin po usušení jejich listů s nulovou kalorickou hodnotou, či medem.

V neposlední řadě jsou to ztužené tuky a transmastné kyseliny, které se přidávají do tyčinek. Vyhnout bychom se tedy měli palmovému, palmojádrovému oleji a olejům, co obsahují přemíru omega-6 mastných kyselin, které jsou součástí snad většiny polotovarů, způsobují zánětlivost organismu. Přednost bychom měli dát například kokosovému oleji či olejům a máslům z různých ořechů a semen. Na konec jedna rada, která platí skoro na všechny výrobky. Čím méně ingrediencí naleznete ve složení produktu, tím lepší kvalita.

Ing. Veronika Jandová, trenérka a poradkyně pro zdravý životní styl

Článek je zařazen v: protein, proteinové tyčinky, bílkoviny, cvičení, hubnutí
Reklama