Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama

Je vám zima? Jezte zahřívací potraviny!

1/3: Pohanka a vzácný vitamín P
Zahřívací pohanka

Pohanka pochází z chladných oblastí střední Asie, a proto je její energie silně zahřívající. Říká se, že tato plodina naše tělo obohatí o vitamíny řady B, aminokyseliny a vlákninu. Posiluje naši imunitu, a také se o ní tvrdí, že podporuje sexuální funkce. Je vhodná k detoxikaci organismu, při silné a dlouhé menstruaci a při vředových onemocněních. Některé čínské výzkumy také uvádějí, že konzumace pohanky chrání před srdečními chorobami a vysokým krevním tlakem.

 

Velmi významný je její obsah celkem vzácného vitamínu P (rutinu), který zvyšuje pevnost a pružnost cév, pomáhá v boji proti křečovým žilám a při léčbě hemoroidů. Zelené části rostliny obsahují až 10x více rutinu než semeno. Je proto výhodné jíst i natě pohanky. Je navíc přirozeně bezlepková a tudíž vhodná i pro celiaky.

 

Výhodou pohanky je i to, že ji seženete téměř ve všech možných podobách. Nejčastěji se využívají pohankové kroupy, které jsou vhodné pro přípravu příloh, rizot, salátů či k zapékání. Kroupy stačí povařit jen 2–3 minuty a nechat dojít pod peřinou. Výborný je pohankový kuba, který může být zpestřením štědrovečerní tabule. Dále lze sehnat pohanku lámanku, pohankovou mouku či krupici, vločky nebo pukance. K dostání jsou také pohankové slupky, které se používají jako náplň do léčivých polštářů.

 

 

2/3: Špalda pro zdravější Vánoce
zahřívací špalda

Pšenice špalda obsahuje téměř všechny základní složky důležité pro zdravý lidský organismus – bílkoviny, minerální látky, jako je fosfor, železo, hořčík a zinek a vitamíny skupiny B. Je navíc mnohem lépe stravitelná než běžná pšenice. Má pozitivní účinky na stimulaci imunitního systému a cení se její lehká stravitelnost a vhodnost při léčení některých alergií.

 

Špaldové zrno využijete po uvaření jako vhodnou surovinu při přípravě rizota, k zapékání se zeleninou či masem, jako samostatnou přílohu, do polévek, salátů či po úplném rozvaření, případně rozmixování do pomazánek, nákypů, omáček a kaší. Kromě špaldového pečiva, těstovin či müsli se můžete setkat třeba i se špaldovým pivem či výtečnou špaldovou kávou. Ta neobsahuje kofein, nezpůsobuje návykovost ani neokyseluje organismus. Je proto vhodná i pro děti, těhotné a kojící ženy a pro lidi s vysokým krevním tlakem.

 

V poslední době se stala velmi oblíbenou také špaldová mouka. Zkuste letos při vánočním pečení nahradit jednu třetinu bílé pšeničné mouky moukou špaldovou. Nejen, že tím cukroví a pečivo obohatíte o vitamíny, minierální látky a vlákninu, ale špaldová chuť dodá pokrmu určitou výjimečnost a jemnou oříškovou chuť.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3/3: Jáhly dobré nejen na nervy
Zahřívací jáhly

O jáhlách se říká, že obsahují velké množství vitamínů skupiny B, především B1 a B2. Jsou údajně vynikajícím zdrojem železa, což ocení zejména lidé trpící chudokrevností a těhotné ženy. Mají také bohaté zásoby hořčíku a fosforu, které přispívají ke správné funkci nervového systému a chrání nás před depresemi či únavou. Podle staré východní medicíny mají jáhly velice pozitivní účinky na slezinu a slinivku břišní a léčebně působí při žaludečních potížích. A díky výborné stravitelnosti se hodí i do jídelníčku malých dětí.

 

Příprava jáhel není nijak složitá a pokrmy z nich jsou velice chutné. Hodí se skvěle jako příloha k masu i zelenině nebo jako surovina na rizoto. Výborné jsou jahelné placičky, nákypy, zapékané zeleninové, masové či houbové pokrmy i zavářka do polévky. Jáhly můžete sehnat i v podobě tzv. pukanců, které můžete mlsat jen tak nebo si je přidat do ranního müsli.

 

Recepty z těchto zahřívacích plodin můžete najít na www.bioweb.cz.