Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama
Reklama

Nemůžete večer usnout? Zkuste dechové cvičení!

Nespavost či nemožnost usnout je věc zákeřná a bohužel trápí čím dál víc lidí. Je to dáno životosprávou, hektickým stylem života, stresem, ale také špatnou spánkovou hygienou. Než vyhledáte lékaře a necháte si napsat pilulky na spaní, naučte se rituály, které vám pomohou lépe usnout.
Vydáno: 26.07.2016
Žádné pilulky na spaní! Usnout vám pomůže obyčejná věc - váš dech.
Autor: Thinkstock Žádné pilulky na spaní! Usnout vám pomůže obyčejná věc - váš dech.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

V první řadě se vyhýbejte sportovním aktivitám ve večerních hodinách (tělo se cvičením nastartuje a pak mu dlouho trvá, než se zklidní), odpoledne a večer nepijte kávu a kofeinové nápoje (i když některé studie paradoxně tvrdí, že slabá káva může pomoct vyčerpanému mozku usnout, protože i usínání je aktivní proces, vyžadující energii), nedívejte se na akční filmy a s blízkými neřešte konfliktní témata.

K večeři, cca 3 hodiny před spaním, si dejte jídlo se sacharidy (stačí polovina běžné porce rýže), které organismus utlumí (pozor - při nízkosacharidových dietách jsou poruchy spánku i usínání velice časté!), jděte na procházku, dopřejte si teplou sprchu a zklidněte svůj dech.

6 nejhorších jídel, než jdete do postele

Kvalitní spánek je extrémně důležitý pro funkci mozku i celého těla. Umožňuje regeneraci po náročném dni (nebo noci – v případě práce na směny) a dodává nám energii na dny následující. Když má člověk potíže se spaním, je unavený, rozmrzelý, hůř se soustředí a nic ho nebaví.

Poruchy spánku mohou mít různé příčiny – od psychologických (potíže v práci, neuspořádané vztahy, problémy různého charakteru) až po fyzické (nemoci, bolesti zad a kloubů, spánková apnoe). Důležitou roli v kvalitě nočního odpočinku hraje také pohyb a výživa.

Mýtus: Po sedmnácté hodině už ani sousto. Měli byste jíst tak, abyste neměli hlad či dokonce nehladověli. Poslední lehčí jídlo si dejte 2–3 hodinky před spaním. Foto:

Co se jídla týče, před ulehnutím do postele bychom se neměli nacpat k prasknutí, ale ani bychom neměli chodit spát s úplně prázdným žaludkem. Lidé, kteří drží dietu, nemohou často usnout, protože mají hlad a organismus je nastavený tak, že když má hlad, nechce spát, ale jít shánět potravu (vyplavuje se adrenalin a tělo se chystá k lovu či sběru). To je důvod, proč je při hladovění jedinec unavený, ale ne a ne zabrat.

Večer a v noci se mnohem snáz ukládá přebytečná energie do podkožních tukových zásob, protože energii už nevyužijeme.

Existují potraviny, kterým bychom se měli ve večerních hodinách a před spaním úplně vyhýbat:

Čokoláda

Čokoláda pro alergiky 3

Ta vysokoprocentní je sice relativně zdravá, ale i tak obsahuje obrovské množství tuku. Mléčné čokolády jsou navíc dost sladké. Kakao, z něhož se čokolády vyrábějí, obsahuje kofein – a ten je, jak známo, nepřítelem spánku. Některé studie ale tvrdí, že v kombinaci s theobrominem (další látka schovaná v kakau) není kofein aktivní, a proto prý zase tak povzbuzující účinky čokoláda nemá. Co ale před spaním určitě v čokoládách škodí, je tuk a cukr.

 

 

Až budete ležet v posteli, začněte se soustředit na váš dech a využijte ho jako uspávací prostředek číslo jedna:

1. Uvolněte prsty na nohou, chodila, kotníky, lýtka, stehna, hýždě, břicho, vaši páteř, svaly kolem páteře. Uvědomte si, kde všude se vaše tělo dotýká postele a přikrývky. Představte si, že se páteř obratel po obratli propadá do matrace pod vámi.

2. Pokračujte s uvolňováním šíje, ramen, paží, předloktí, dlaní a prstů na rukou. Vnímejte teplo vašich dlaní a chodidel. Zaměřte se na váš obličej, uvolněte čelo, okolí očí, tváře i bradu. Nechte vyhladit vrásky na obličeji. Pozornost pomalu přesuňte k nosním dírkám.

3. Pomalu a dlouze (při nádechu i výdechu napočítejte aspoň do 8) nasávejte vzduch nosními dírkami a vnímejte, jak jimi proudí vzduch. Stejně tak pomalu vydechujte. Pozorujte s každým nádechem i výdechem mírný pohyb povrchu vašeho těla.

4. Položte si dlaně na břicho a zkuste dýchat jen do oblasti břicha. Představujte si u toho, jak se s nádechem tvoří místo pro vnitřní orgány, jak se vnitřní orgány okysličují. S výdechem jako by se celé tělo propadalo hlouběji do matrace. Vydržte aspoň 10 pomalých, dlouhých nádechů a výdechů. Poté přesuňte dlaně na hrudník, na vaše žebra.

5. S nádechem nechte žebra roztáhnout co nejvíc do šířky, jako byste chtěli vysát veškerý vzduch z místnosti. S výdechem jen pozorujte, jak se hrudník vrací do původní polohy. Opět 10x zopakujte.

6. Uvolněte ruce podél těla a dýchejte tak, jako byste lili vodu do džbánu - nádech do břicha a poté do hrudníku. S výdechem to proveďte stejně - nejdřív výdech z oblasti břicha, až pak z hrudníku. Zopakujte opět 10x, nebo až do chvíle, kdy neusnete, ale věřte, že to bude brzo.

 

Dobrou noc!

Jak hubnout ve spánku: Bez počítání kalorií a omezování jídelníčku!

Na světě snad neexistuje nikdo, kdo by nemiloval dobrý spánek. Zato spousta lidí nenávidí držení diet a boj o každé shozené deko váhy.  

Protože v běžných podmínkách nikdo nezjistí, zda v noci hubne, nebo ne, není těžké lidi přesvědčit o tom, že pokud budete večer jíst ta či ona jídla, budete spalovat tuk během spánku efektivněji (například jistý Detlef Pape na tom postavil svou dietu). Jak to ale už s dietami bývá, jsou velmi svazující, omezující a dočasné, takže po jejich skončení se vám shozená kila přilepí zpátky na boky.

Řiďte se selským rozumem, poznejte zákonitosti spánku a využijte ho k redukování nežádoucích kilogramů, aniž byste se trápili vážením potravin nebo omezováním jídelníčku.

Kdo spí, nejí

Kdo spí, nejí

Většina lidí má největší chutě i hlad večer. Děti konečně spí, v televizi běží oblíbený pořad a lednička vás láká jako Sirény mořeplavce. Mohli byste si jít lehnout a vyhnout se tak spoustě kalorií, ale večer je jedení největší pohoda. Když chcete hubnout, zkuste si vymyslet na večery náhradní plán, protože večerní zobání je největším zabijákem jakéhokoliv režimu.

 

 


 

Zdroj: Fithall.cz

fithall banner nový 3 Foto:

Článek je zařazen v: cvičení, nespavost, dobrý spánek, jak usnout, nemůžu spát
Reklama