Legendární tramvajka je zpět v Zoo Praha!
Několika generacemi oblíbená tramvajka opět vozí dětské návštěvníky. Zoo Praha tuto historickou atrakci po náročné rekonstrukci slavnostně uvedla znovu do provozu.
„Je tomu pětačtyřicet let, co se v Zoo Praha poprvé rozjela dětská tramvajka,“ říká ředitel pražské zoo Miroslav Bobek. „Za tu dobu svezla po svém okruhu snad přes dva a půl milionu dětí a není tedy divu, že potřebovala generální opravy.“
Po dvou letech opět v Zoo Praha
Nyní se vrací tramvajka po náročné dvouleté rekonstrukci, která probíhala ve spolupráci s experty z Výzkumného ústavu kolejových vozidel a z Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP).
„Tato volná replika klasické pražské třívozové tramvajové soupravy byla jediná, kterou bylo možné se v Praze až do roku 1991 svézt. Teprve v tomto roce byl totiž zahájen provoz historických souprav Dopravního podniku na lince 91, dnes 41,“ komentuje člen představenstva DPP a technický ředitel DPP – Povrch Jan Šurovský. „Osobně jsem touto dětskou tramvají jel na jaře 1978, když mi byly 4 roky.“
Na první jízdu vypravil obnovenou tramvajku ředitel Zoo Praha Miroslav Bobek společně s panem Janem Šurovským a paní Jaroslavou Paldusovou, která tramvajku celých 43 let obsluhovala a zapsala se tak do srdcí celých generací.
Na první jízdu vypravil obnovenou tramvajku ředitel Zoo Praha Miroslav Bobek společně s panem Janem Šurovským a paní Jaroslavou Paldusovou, která tramvajku celých 43 let obsluhovala a zapsala se tak do srdcí celých generací. Zdroj: Zoo Praha
„Já jsem vozila děti a pak i děti jejich dětí. Chodila tak ke mně vlastně tři pokolení,“ vzpomíná paní Paldusová. „Některým dětem se tramvajka líbila natolik, že se z nich v dospělosti stali řidiči tramvají, a přišli mě pak do zoo pozdravit a poděkovat mi.“
Dětskou tramvaj postavil v roce 1976 její manžel Vratislav Paldus, předlohou mu byl dvounápravový motorový vůz, který od začátku minulého století až do počátku 30. let vyráběly pražské Ringhofferovy závody, a dva dvounápravové vlečné vozy, jimž se říkalo „plecháče“ a v letech 1924 až 1931 je vyráběli jednak u Ringhoffera v Praze, jednak v Továrně na vozy v Kolíně.
V době svého vzniku jezdila tramvajka v tehdejším dětském koutku v místech, kde se dnes nachází expozice lachtanů. V roce 2001 byla přemístěna do nově vzniklé Dětské zoo poblíž restaurace Gaston, kde je dodnes. Rodina Paldusova atrakci vlastnila a provozovala až do roku 2019, kdy ji odkoupila právě Zoo Praha a rozhodla se jí vdechnout nový život.