6. prosince 2016 14:00
Martina Čerňanská10 geniálních triků, jak šetřit čas a být výkonnější
Nestíhám! Nemám čas! Dodělám to později! Také to znáte? Obzvlášť nyní je spousta z nás ve stresu a doslova tlačí před sebou všechny povinnosti. A právě proto jsme pro vás připravili super návod, jak šetřit čas, pracovat efektivně a být výkonnější.
A nemluvíme jen o práci jako takové. Stejné principy fungují i při domácích činnostech a organizaci volného času.
Vyzkoušejte to a uvidíte sami:
1. Cvičte, spěte a jezte
Tato trojice činností vám zajistí to, že budete mít na vše energii a tudíž budete pracovat rychleji, přesněji a lépe. Takže odteď žádné: nemám čas ani na jídlo ani se vyspat. Myslete na sebe!
2. 2minutové pravidlo
Pokud čas, který potřebujete na danou věc, je kratší než 2 minuty, udělejte ji hned. Plánování, zapamatování a vykonání jí v budoucnu vám totiž zabere mnohem více času.
3. Rozhodněte, co je důležité
Protože za 5 let se o 80 % věcí, které dnes uděláte, nebude vůbec vědět. Proto je lepší se vždy zamyslet, zda je danou věc opravdu potřeba udělat.
4. Zapisujte si
Nemusíte si všechno pamatovat, opravdu ne. Od toho máte chytré telefony, počítače, diáře atd. Čím víc toho dostane z hlavy, a přenesete na papír, tím víc se vám uleví a budete se moci soustředit jen na ty věci, které potřebujete udělat v daný moment.
5. Plánujte
Vyzkoušejte malý trik: Každé ráno začněte tím, že si sepíšete věci, které potřebujete ten den udělat. Na konci si sepište, co všechno jste stihli. Uvidíte, že tím ve výsledku ušetříte spoustu času a navíc budete mít ze sebe radost, co všechno jste zvládli.
6. 30minutové soustředění
Rozdělte si úkoly do 30 minutových bloků a po tu dobu se soustřeďte jen a pouze na danou činnost – nekontrolujte e-maily, nezvedejte telefon, nechoďte si vařit kávu. Když se nenecháte ničím rozptylovat, stihnete práci mnohem rychleji.
7. Kontrola e-mailu
Pokud patříte mezi ty, kterým denně přijde 30 a více e-mailů, měli byste si nastavit pravidla. E-mailovou schránku kontrolujte 3x denně. Ráno, po obědě a před koncem pracovní doby. Nic není tak akutní, aby to nevydrželo 3 hodiny a pokud ano, tak věřte, že vám lidé spíš zavolají než že pošlou e-mail a budou čekat na odpověď.
8. Malé úkoly
Pokud máte před sebou velký projekt, který vám zabere více dnů, rozdělte si ho na menší. A to ať už mluvíme o pracovním úkolu, nebo třeba teď aktuálně o nákupu vánočních dárků.
9. To nejtěžší hned ráno
Seřaďte si úkoly na celý den podle důležitosti a náročnosti. To nejnáročnější vyřiďte hned ráno a neodkládejte to. Zbytečně byste na to celý den mysleli. Když to uděláte hned, uleví se vám a zbytek práce vám půjde lépe od ruky.
10. Naplánujte si nicnedělání
Každý si potřebuje dávat přestávky. Zkuste si jednou místo povídání s kolegy v kuchyňce pustit nějaké video – třeba jeden díl vašeho oblíbeného sitcomu. Zabere to max. 20 minut, ale váš mozek si při tom báječně odpočine a vy budete zase svěží na práci.
Martina Hrušková