Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama

Třesete se vzteky? Zaručené rady, jak to zvládnout a nevybuchnout

Tohle je v partnerském životě velmi důležité: naučit se pracovat s návaly vzteku, které čas od času pocítí každý z nás.
Vydáno: 29.07.2019
Třesete se vzteky? Zaručené rady, jak to zvládnout a nevybuchnout
Autor: istock.com Třesete se vzteky? Zaručené rady, jak to zvládnout a nevybuchnout
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Právě ty bývají příčinou hádek, zpravidla zbytečných, nesmyslných a nikam nevedoucích. Jak ale máme zjitřené emoce potlačit? Vždyť to odborníci nedoporučují, neboť pokud vztek v dané chvíli potlačíme, stane se, že vybuchneme později a odnese to někdo úplně nevinný, však to známe. Takže jak se naučit s návaly vzteku správně pracovat?

Hovořte tiše a pomalu

Nejdříve je potřeba alespoň pro sebe si problém, kvůli němuž člověk vztek cítí, správně pojmenovat. Nebývá to jednoduché a vyžaduje to sebeovládání. Pokud chcete vztek ovládnout, je vhodné snažit se mluvit tišeji a pomaleji, zhluboka dýchat s prodlužováním času výdechu a dělat pomalejší pohyby. Znamená to, že v tu chvíli jdete proti přirozené reakci těla, a proto si v první chvíli můžete připadat trochu nepatřičně, ale když vydržíte, funguje to. Nejdřív počítej do deseti, radily už naše babičky.

Rozchoďte to

Pomůže jakákoli náročnější fyzická aktivita, a to nejen ve chvíli, kdy vztek prožíváte. Pravidelný pohyb pomáhá vyrovnávat se se stresem, který může být jednou z příčin neadekvátních emocionálních reakcí, poskytne vám možnost zpracovat emoce ještě předtím, než dojde k výbuchu. Hodí se procházka svižným krokem, běh nebo chůze do schodů. Fyzická aktivita stimuluje chemické látky v mozku, které přebijí negativní pocity.

Vztek vše jen zhorší

Místo vykřikování, co dělá ten druhý špatně, se soustřeďte na sebe a popište raději svoje vlastní pocity. To znamená, že namísto onoho běžného: "Takže ty si jedeš za kamarády a já zas budu celou neděli sama doma," řeknete raději: "Je mi líto, že mě zase necháváš samotnou, těšila jsem se, že podnikneme něco spolu." Namísto nadávek a ponižování toho druhého se zamyslete nad možnými východisky. Uvědomte si, že vztek nejenže nic neřeší, ale naopak situaci mnohonásobně zhorší.

Mluvte o tom

Možná jste z těch, kteří drží svůj vztek na uzdě. Nebo jste naopak typ, který vybuchuje kvůli každé maličkosti. Co je lepší? Dusit vztek v sobě, potlačovat ho a polykat jako hořkou pilulku? Nebo vybuchnout jako sopka? Ani jedno, ani druhé. Vztek by se neměl potlačovat, ale ani pouštět ven bez jakékoli kontroly. Musí se zvládnout. Tou nejlepší možností je naučit se o svém vzteku mluvit. Tady si ovšem sami musíme dokázat odpovědět na otázku, jaká emoce a potřeba se za naším vztekem skrývá.

autor: Eva M.

Článek je zařazen v: vztek, agresivita, komunikace, hádky
Reklama