Dbejte v jídelníčku na dostatek vápníku po celý život

Vápník jako takový si pravděpodobně každý představí především v souvislosti se zdravím kostí a zubů. Příjem vápníku ze stravy je zcela nezbytný, protože vápník má v našem organismu významnou roli i v mnoha dalších fyziologických pochodech. V organismu se podílí například na nervosvalové dráždivosti, je nezbytný při procesu srážení krve i svalové kontrakci. Ve vyšším věku a zejména u žen hrozí mnohem vyšší riziko osteoporózy a s ní spojených komplikací,

Jak zajistit dostatek vápníku v našich jídelníčcích? Nejdůležitější je zajisté pestrá a vyvážená strava a pokud je potřeba, tak lékařem doporučené doplňky stravy či léky. Vápník je v každé potravině obsažen v různé míře, ale měli bychom si uvědomit, že je z různých zdrojů i odlišně vstřebatelný. Například vitamin D, kterého má dnešní populace bohužel často nedostatek, je při vstřebávání vápníku velmi podstatný. Vitamin D si naše tělo tvoří při dostatečné expozici slunečnímu záření, a v menší míře ho přijímáme i ze stravy. Možná vás překvapí, že i fosfor, o kterém se tolik nemluví, se rovněž podílí na udržování správné hladiny vápníku v našem těle.

Jaké máme zdroje vápníku?

Vápník je přítomný zejména v živočišných produktech jako je mléko a mléčné výrobky. Mléko je přes všechny svoje novodobá nařčení výbornou komplexní potravinou, která obsahuje jak bílkoviny, tak tuky i sacharidy. Navíc v mléku kromě vápníku najdeme řadu dalších potřebných látek, včetně vitaminu D či například železa. Vápník přijatý z mléka je ve většině případech dobře vstřebatelný. Vápník kromě živočišných produktů najdeme i v rostlinné říši, vysoký obsah se vyskytuje třeba v máku, mandlích, sóje, petželi, květáku, brokolici mnoha dalších. Z některých rostlinných zdrojů je však vápník mnohem hůře vstřebatelný, což je způsobeno obsaženými fytáty a oxaláty, které někdy nazýváme antinutričními látkami a které mají schopnost vápník vyvazovat. Vápník využijeme dobře například z květáku či brokolice. Pokud budete dbát na pestrý a vyvážený jídelníček s dostatkem široké škály potravin, pravděpodobně vám nedostatek vápníku nehrozí. Pokud však některou z výše zmiňovaných potravin dlouhodobě vyřazujete z jídelníčku, je dobré se zamyslet, zda vám tento minerál neschází.

Bc. Martin Habart a Mgr. Sandra Figalová, nutriční specialisté Chytrého jídelníčku


Přečtěte si také

Horoskopy dle zvěrokruhu

Beran 18. 4. 2024

Zadal vám někdo úkol a pak odešel, aniž by vám dal pokyny? Není divu, že se cítíte zmatení a frustrovaní. Pokud neexistuje žádný návod a pokud nikdo jiný neví, o co jde, nemějte výčitky svědomí a nechte to být, dokud nedostanete řádné poučení. Je rozumnější počkat, než to udělat špatně a muset to dělat znovu. Raději bezpečně, než abyste litovali.

Celý horoskop pro dnešní den

Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost ⑱

Partnerský horoskop
Partnerský horoskop

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.