Malá velká závodnice Eliška Junková: vyhrávala s polštáři pod zadkem!

Závodila pouhých pět let, přesto se stala fenoménem první republiky! Půvabná, a přesto nekompromisní závodnice Eliška Junková konkurovala těm největším mistrům volantu z celé Evropy.

Možná nad její postýlkou stály tři sudičky. Ta první jí dala do vínku půvab, ta druhá skromnost a třetí pravila: “Budeš, milá Eliško, milovat auta a jezdit jako drak!” A stalo se!

Eliška Junková, rozená jako Alžbětka Pospíšilová, se stala první českou automobilovou závodnicí. A nejen to. Stala se symbolem ženské rovnoprávnosti a stala se šampionkou! Ve dvacátých letech byla Eliška Junková prokazatelně nejrychlejší ženou světa a jako jediná žena v historii Grand Prix se dokázala vyrovnat nejlepším jezdcům této soutěže.

Jak se jí podařilo proniknout a vyniknout v tomto, do té doby ryze mužském sportu? Asi to byl opravdu osud, protože Elišku auta nesmírně přitahovala a podle svědků uměla za volantem naprostá kouzla. Prostě přírodní talent, řeko by se. A také spousta práce a získaných zkušeností.

Láska jménem Čeněk Junek

K závodění přišla přes lásku a manželství. Seznámila se totiž v Brně s Vincencem “Čeňkem” Junkem a zamilovali se do sebe. Nicméně červenou knihovnu nečekejte. Smiřovali se a rozcházeli, vztah nebyl stabilní a když Elišku Čeněk požádal o ruku, moc ji to nebralo. Dokonce si to jela rozmyslet k moři. Nakonec to ale dopadlo jako z románu, láska došla manželství. Tou dobou už ale Eliška měla i jinou lásku a to auta! Čeněk auta a motorismus miloval a Eliška se v jeho vášni také dokonale našla.

Nejprve se účastnila závodů jako spolujezdkyně svého manžela Čeňka Junka. Jenže to Elišce dlouho nestačilo a začala závodit sama. Junek to snášel sice s pobavením, ale i hrdostí, a když ho dokonce vlastní žena porazila na trati, vzal to jako pravý sportovec a chlap.

Láska jménem Bugatti

Junkovi nejprve závodili v Mercedesu, ale Eliška si pak našla svého koně a to byla velká láska. Jmenovala se Bugatti T30. Vůz koupila s manželem v Paříži a přestavěli ho na závodní. Protože Eliška byla malinká, měřila jen 150 cm, dala si jednoduše pod zadek polštáře a šla na věc.

V roce 1924 začala samostatně závodit i vyhrávat! Značce Bugatti byla věrná po celou dobu své závodnické kariéry a ohromovala nejen nové Československo, ale i Evropu a svět svými výkony za volantem.

Hvězda jménem Eliška

Začátky nebyly pro Elišku jako ženu úplně lehké, ale jak sbírala trofeje, celý národ se do ní jednoduše zamiloval. I proto, že navzdory své automobilové vášni nepřestala být nikdy milá, ženská, skromná a usměvavá. Prostě dokonalá hvězda.

Kariéru i lásku jí vzala smrt

Eliška byla bohužel svědkem smrti svého muže, kterého zabila závodní trať. Ve stejném závodě jela i Eliška v československých barvách. Vincenc “Čeněk” Junek se stal obětí okruhu na německém Nürburgringu a Eliška Junková poté i přes naléhání ze strany samotného Ettore Bugattiho ukončila svou závodní kariéru.

Na auta nezanevřela. Československý automobilový sport a průmysl podporovala až do své smrti v roce 1994, kdy se tato inspirace mnoha žen dožila krásných 93 let.

-KU-


Přečtěte si také

Horoskopy dle zvěrokruhu

Beran 20. 4. 2024

Ačkoli se můžete pyšnit svou trpělivostí, Berani, tato vlastnost by vám dnes mohla být na obtíž. Je možné, že už jste se ohnuli, jak jen to šlo, a dosáhli jste bodu zlomu. Poslední kapka se chystá přiložit velbloudovi na hrb. Dejte průchod explozi emocí, kterou si události žádají. Nemá smysl se dnes snažit zachovat svaté chování.

Celý horoskop pro dnešní den

Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost ⑱

Partnerský horoskop
Partnerský horoskop

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.