Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

7 potravin, v nichž vás může překvapit lepek

1/7: Sushi
Kde je taky lepek sushi

Skrytý zdroj lepku: Náhražky krabího masa obsahují pšeničný škrob a další plnidla s lepkem. Stejně tak je v sójové omáčce zahušťovadlo s lepkem.

 

Jak se skrytému lepku vyhnout: Jezte jen sushi z opravdových ryb chovaných udržitelným způsobem nebo vyzkoušejte vegetariánské sushi. Sójovou omáčku pečlivě vybírejte, aby byla pokud možno přírodní, bez pšenice, konzervantů, barviv a glutamátu.

 

2/7: Potravinové doplňky
Kde je taky lepek potrav doplňky

Skrytý zdroj lepku: Přídavek škrobu nebo modifikovaného škrobu, který se používá jako stavební látka v tabletách nebo granulátech. Ze škrobu se vyrábí i maltitol nebo sorbitol, které se přidávají do sirupů vhodných pro diabetiky, cucacích pastilek a některých druhů tablet.

 

Jak se skrytému lepku vyhnout: Jen málo potravinových doplňků obsahuje čistě účinnou látku, takže si vždycky pečlivě přečtěte etiketu. Pokud je ve složení cokoli, co neznáte, zavolejte si na infolinku výrobce, protože i lékárníci mají často problém zjistit, zda doplněk stravy obsahuje lepek. 

 

 

3/7: Salátové dresinky
Kde je taky lepek dresink

Skrytý zdroj lepku: Hotové zálivky obsahují zahušťovadla na bázi pšenice a další přísady z ječmene nebo žita. Do asijských zálivek se někdy přidává sójová omáčka, která taky může obsahovat lepek.

 

Jak se skrytému lepku vyhnout: Připravte si vlastní dresink! Základní a velmi jednoduchou zálivku připravíte ze 2 lžic balzamikového octa, jedné lžíce dobrého olivového oleje a 1/4 lžičky soli. Dresink můžete obměňovat podle chuti, předejte třeba čerstvé bylinky nebo bezlepkovou sójovku.

 

 

4/7: Sušené ovoce a ořechy
Kde je taky lepek sušené ovoce

Skrytý zdroj lepku: Většinou se sušené ovoce a oříšky zpracovávají v potravinářských provozech, kde se vyskytují i potraviny obsahující lepek, a sušené plody se jím mohou kontaminovat.

 

Jak se skrytému lepku vyhnout: Kupujte jen ty sušené plody, u kterých výrobce garantuje, že jsou bez lepku.

5/7: Hořčice
Kde je taky lepek hořčice

Skrytý zdroj lepku: Mouka, která se někdy do hořčice přidává.

 

Jak se skrytému lepku vyhnout: Na trhu jsou hořčice, které mouku vůbec neobsahují, a tudíž jsou bezlepkové. Vyrobit si ji můžete i doma, tam snadno nahradíte případný přídavek pšeničné mouky moukou rýžovou.

6/7: Ochucený jogurt
Kde je taky lepek jogurt

Skrytý zdroj lepku: Zahušťovadla a konzervanty jsou často vyrobené z obilovin obsahujících lepek, do jogurtů se také přidávají „přírodní dochucovadla“, která mohou používat sirup z ječmene a další lepkové přísady.

 

Jak se skrytému lepku vyhnout: Kupujte jen bílý jogurt a dochucujte si ho čerstvým ovocem.

 

7/7: Sladkosti
Kde je taky lepek sladkosti

Skrytý zdroj lepku: Do řady cukrovinek, třeba do čokolád a pendreků, se přidává pšeničná mouka.

 

Jak se skrytému lepku vyhnout: Sladkosti vám ničím neprospějí, ať už jsou s lepkem, nebo bez něj. Nicméně hořká čokoláda je zdraví prospěšná a je obvykle bezlepková. Na řadě cukrovinek také najdete informaci, že jsou skutečně bez lepku.

 

-az-

Reklama