zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
zpět

Horoskop pro Vás každý týden

Stačí vybrat znamení a zadat Váš email. Jednou týdně vám zašleme horoskop pro vaše znamení.

reklama

návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat

reklama

Dětská obezita roste aneb Jak nevychovat válečka

Miminkovské faldíky jsou roztomilé. Jenže ne vždy z nich dítě vyroste
Autor: Thinkstock Miminkovské faldíky jsou roztomilé. Jenže ne vždy z nich dítě vyroste
anna kopečková , Vydáno: 16.10.2015
Nárůst počtu dětí, které mají problémy s obezitou, je alarmující. Rodiče doufají, že z toho dítě „vyroste“. Bohužel to ale není pravda.

reklama

„Jen 22 % dětí, které trápí nadváha a obezita, z toho tzv. vyroste! Naopak celých 78 % se potýká s problémy s váhou i v dospělosti, což způsobuje mnoho zdravotních obtíží. Příčin, proč mají děti v současné době problémy s nadváhou, je několik. Mohou za to jednak geny a nedostatek pohybu, ale také špatné stravovací návyky celé rodiny, přejídání a trávení většiny volného času u počítačových her nebo koukáním na televizi,“ říká hlavní nutriční specialistka Ing. Monika Bartolomějová ze Světa zdraví.

Navíc co se samotného jídla týče – s dětmi je to trochu oříšek. Nejenže výběr jejich jídel je poněkud omezený a chtějí „jen to dobré“, jakmile nám vyrostou do školního věku, přestáváme mít o jejich stravování přes den přehled. Snadno se tak může stát, že se děti stravují nezdravě, nebo dokonce vůbec, a kvůli tomu pak přibírají. Jak ale pak nadváhu u dítěte řešit?

Proč je nadváha problémem?

„Nadváha není jen estetickým problémem. Děti mohou mít řadu zdravotních obtíží, mezi něž patří různá kardiovaskulární onemocnění či metabolické, zažívací, ortopedické a dermatologické problémy,“ vysvětluje odbornice. Děti jsou také často kvůli své nadváze vyčleněny z kolektivu, což vede ke ztrátě sebevědomí. Útěchou pak bývá takovým dětem zase jídlo. Dostávají se tak do začarovaného kruhu, ze kterého vede cesta ven jedině změnou životního stylu a rodinných návyků.

 

Musí se léčit

Do řešení problému s dětskou nadváhou se vždy musí zapojit celá rodina a být dítěti příkladem. „Tím ale nejsou přísné diety, omezení přijaté energie nebo léky. Nadváha se dá trvale řešit hlavně úpravou jídelníčku, stravovacích návyků a zvýšením pohybové aktivity. V tomto případě je vždy lepší využít znalostí odborníka a požádat o pomoc v rámci některých specializovaných programů,“ tvrdí nutriční specialistka. Jenže přesvědčit dítě k dodržování určitých pravidel v životním stylu a stravování není jednoduché. Výhrůžky komplikacemi, co všechno by se mohlo stát, nebo přemlouvání s vidinou nějaké dárku nepomůže natrvalo.

Proč se vyhnout přísným dietám?

Rychlý úbytek kilogramů v případě razantního omezení jídla je možná na první pohled lákavý, ale rozhodně nepatří mezi zdravé a trvalé formy hubnutí. Jednostranné diety totiž vždy omezují jednu či více složek potravy, čímž může dojít k nízkému příjmu buď některé makroživiny (nejčastěji to bývají tuky) nebo vitamínů a minerálních látek.

• I u dětí hrozí riziko jo-jo efektu tedy rychlého nárůstu hmotnosti při návratu k běžnému stravování

• Pro rostoucí dětský organismus a správný růst je důležité, aby byl jídelníček pestrý a vyvážený z hlediska všech živin

Při omezení příjmu bílkovin může dojít k úbytku svalové hmoty

Omezením příjmu tuků může dojít k tomu, že v organismu budou chybět vitaminy, které jsou rozpustné v tucích (A, D, E, K)

• Při omezení konzumace mléka a mléčných výrobků, hrozí nedostatek vápníku, který je nutný pro správný vývoj kostí a zubů

• Diety u dětí způsobují ztrátu energie, únavu, špatnou náladu i deprese

Zelenina, maso, mléko, pšeničné výrobky, to všechno dítě potřebuje celkem brzy začít jíst

Jídelníček nejmenších dětí: Rodiče ho často dělají dost jednotvárný

 

Důležitá je hlavně prevence

Zapamatujte si klíčové kroky k úspěchu:

- Zaměřte se na celkovou změnu životního stylu, nejen na dosažení nižší váhy

- Nenuťte dítě držet dietu, mohlo by to uškodit jeho zdraví

- Do akce „změna“ se zapojte jako celá rodina, nevyčleňujte dítě s nadváhou

- Omezte dětem pití slazených nápojů

- Nenápadně zvyšujte nabídku vhodných potravin

- Snažte se dítěti smysl zdravého stravování jednoduše vysvětlit, ale nestrašte ho a nepřikazujte

- Děti by měly přes den konzumovat ke každému jídlu kousek ovoce nebo zeleniny

- Jezte společně jako rodina tak často, jak je to jen možné

- Dítě se učí zdravému stravování nápodobou, proto pravidla, která jste stanovili, dodržujte celá rodina

- Omezte stravování ve fast foodu, raději preferujte domácí stravování

- Dbejte na správnou velikost porce podle věku dítěte

- Nedovolte dítěti trávit veškerý volný čas u obrazovek televize nebo počítače

Co dělat, když se výsledky nedostavují

Někdy se může stát, že přes veškerou snahu dítěte i rodiče se hubnutí prostě nedaří. Ještě to ale nevzdávejte. Určitě celou situaci konzultujte s odborníkem, který může odhalit příčinu, změnit jídelníček. „Pečlivě sledujte svoje dítě. Zapisujte si, co jí, jakou má při tom náladu, co a kdy pije, jak se hýbe, sem tam zkontrolujte také obsah ledničky, ptejte se, za co dítě utrácí kapesné apod. Poté celou situaci konzultujte s odborníkem, který doporučí další postup,“ dodává specialistka. Takový boj s nadváhou je sice pomalý, ale trvalý a dokáže v mnohém zlepšit fungování celé rodiny.

Ženská a mužská obezita se výrazně liší

Ženská a mužská obezita: V čem je rozdíl?

 

Věděli jste, že…

… při nadměrném omezení celkového množství energie nebo omezení některé ze složek potravy, např. bílkovin, může dojít k narušení dětského růstu?

… cvičit s dětmi je dobré již od kojeneckého věku?

… není dobré říkat dítěti, že drží dietu? Účinnější je místo toho říkat: „Všichni se učíme dobře jíst.“

… při nedostatku vitaminu A může dojít k poruchám zraku, zhoršení pleti, apod?

… diety v dětském věku mohou způsobit ještě větší problém s nadváhou v dospělosti nebo naopak zvětšit riziko poruch příjmu potravy?

SESTAVTE SI SPRÁVNÝ JÍDELNÍČEK

(pro děti ve věku zhruba 7–10 let)

Snídaně:

Celozrnný bagel (může být vyměněn za jiný kousek celozrnného pečiva) s plátkem šunky, sýra, nebo míchanými vajíčky se špenátem, sklenice čerstvého pomerančové džusu ředěná vodou

Další varianty: Celozrnná mini pizza se sýrem a zeleninou, pomerančová polenta nebo jahodovo-banánové muffiny s tvarohem

Svačina:

1 bílý jogurt, půl hrušky a kousek celozrnného pečiva

Další varianty: Dva pufované chlebíčky s máslem a rajčátkem nebo tvaroh se strouhanou kvalitní hořkou čokoládou

Oběd:

Krémová brokolicová polévka, telecí maso s houbami a rýží, sklenice vody

Další varianty: Bramborová polévka bez jíšky, lososové rizoto s cherry rajčátky a bazalkou nebo tvarohové knedlíky s ovocem a bílým jogurtem sypané strouhaným tvarohem

Svačina:

Kousek celozrnného pečiva s rybí pomazánkou z tuňáka

Další varianty: Ovocný salát s jogurtem nebo rohlík se šunkou a sýrem, kedlubna

Večeře:

Kuskus s kuřecím masem, bylinkový čaj

Další varianty: Kuřecí maso s červenou čočkou a batáty nebo pstruh pečený na zelenině s bramborovou kaší

reklama

reklama

Přečtěte si také

reklama