Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Doplňky stravy, do kterých se vyplatí investovat

Kulaté, šišaté, malé, velké, zelené, červené, oranžové či dvoubarevné – doplňků stravy jsou tisíce. Často nejsou zrovna nejlevnější. Do kterých se ale vyplatí zainvestovat nebo jak je lze nahradit běžnou stravou?
Vydáno: 16.01.2017, Martina Hrušková
Doplňky stravy, do kterých se vyplatí investovat
Doplňky stravy, do kterých se vyplatí investovat Autor: istockphoto.com
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

My vám poradíme:

Vápník

Proč je nezbytný: Každý ví, že je vápník nepostradatelný pro zdravý vývoj kostí a snižuje riziko vzniku osteoporózy. Tento minerál je ale také důležitý pro správné fungování řady dalších procesů, např. přenosu nervových signálů. Další předností je jeho nezbytná role během hubnutí. Vyšší příjem vápníku v dietě snižuje tvorbu tuků, podporuje jejich spalování a zároveň zvyšuje energetický výdej. Je tedy důležité jeho denní příjem kontrolovat. Co nedodáte tělu v jídle a v nápojích, raději doplňte tabletou.

Doporučená denní dávka: Záleží na věku. Ženy ve věku cca 19–50 let by za den měly přijmout 1000 mg vápníku. V období dospívání, těhotenství, kojení a klimakteria by měla být dávka vyšší, až 1200 mg vápníku.

Kromě doplňků jezte: mléko a mléčné výrobky (jogurty, sýry), zelenou zeleninu (brokolice, kapusta, rukola, řeřicha, čínské zelí), luštěniny, sóju, ryby (sardinky v oleji), ořechy, mandle

Vitamin D

Proč je nezbytný: Nejenže pomáhá tělu vstřebat vápník, ale také příznivě ovlivňuje imunitní systém, boj proti infekcím a nejspíše má své místo i v prevenci rakoviny tlustého střeva, rakoviny prsu a cukrovky.

Doporučená denní dávka: Protože je nejpřirozenějším zdrojem tohoto vitamínu sluneční UVB záření, v létě nám stačí přijmout 1000 UI (mezinárodních jednotek) vitamínu D. V zimě musíme přísun z důvodu nedostatku slunečního svitu zdvojnásobit na 2000 UI.

Kromě doplňků jezte: olej z tresčích jater, tučné ryby (pstruh), obohacené kvalitní cereálie, mléčné výrobky, tofu, kaviár, vejce, vepřové maso, alternativy mléčných výrobků (mandlový nápoj)

Omega-3 mastné kyseliny

Proč jsou nezbytné: Výraznou předností omega-3 mastných kyselin je zvyšování obranyschopnosti organismu, podpora kardiovaskulárního systému a snižování LDL (špatného) cholesterolu v krvi.

Doporučená denní dávka: Optimální množství je 1–2 g.

Kromě doplňků jezte: za studena lisovaný lněný olej, rybí olej (losos), vlašské ořechy, uzeného lososa, ústřice, makrelu, pražené sójové boby, zeleninu (červená paprika)

Probiotika

Proč jsou nezbytná: Probiotika jsou téměř zázračná. Obnovují střevní mikroflóru (i po užívání antibiotik), zkracují či zmírňují příznaky zánětlivých střevních onemocnění a průjmů, pomáhají předcházet zažívacím obtížím, které občas postihnou každého. U dětí mohou snižovat projevy atopického ekzému nebo sloužit jako jeho prevence. A to je jen slabý výčet pozitiv probiotik.

Doporučená denní dávka: Ideální je užít jednu kapsli hned po ránu, abyste své zažívání nastartovala co nejdříve. Dle potřeby (např. v případě zánětů) konzumujte tabletu s probiotiky častěji, vícekrát za den.

Kromě doplňků jezte: probiotika jsou živé organismy, které se přidávají do potravin – např. zakysané mléčné výrobky (jogurt, acidofilní mléko), plísňové sýry aj.

Velký úspěch českých vědců

Čeští vědci však nyní vynalezli zcela nový typ probiotik, která dokážou do střev doputovat a mikroflóru, v níž se tvoří imunita, obnovit. Biolog Petr Ryšávka ze společnosti Pharmaceutical Biotechnology, který nová probiotika vynalezl, vysvětluje: „Zjednodušeně řečeno, imunita se tvoří hlavně ve střevech, konkrétně na jejich stěnách, kde vzniká vrstva bakterií, jimž se říká mikroflóra. Tato mikroflóra ovlivňuje celkovou obranyschopnost organismu. Mikroflóru však doslova zdevastují jakákoli antibiotika.“

A začíná spirála bez konce: oslabené tělo snáze podléhá infekcím, opakovaně marodíme s angínami, atopickým ekzémem, alergiemi či střevními virózami. Lékaři nám proto častěji předepisují antibiotika či jiné léky... a tak stále dokola.

Doktor Ryšávka proto se svým týmem vyvinul tzv. biofilmová probiotika ProbioLact, která vytvářejí přímo na stěně střeva ochrannou vrstvu přátelských bakterií – tzv. biofilm. „Díky souvislé vrstvě bakterií vznikne na stěně střeva ochranná a stimulační bariéra, která je nepostradatelná pro správnou funkci mikroflóry a s ní propojené slizniční imunity,“ vysvětluje Ryšávka. „Probiotické bakterie jsou již při výrobě kultivovány tak, aby vytvářely biofilm a aby byly pro naše tělo maximálně funkční a přirozené. Takto získaná probiotika poskytují ochranu celému tělu,“ uvádí Ryšávka.

Využití nové generace biofilmových probiotik představuje také naději pro onkologické pacienty. Právě jejich střevní bakterie totiž bývají kvůli chemoterapii obzvláště poničené. „Navíc některé onkologické léky, jako např. cyklofosfamid, fungují právě díky střevní mikroflóře. Proto je obnova střevní mikroflóry velmi důležitá již během léčby,“ přibližuje Ryšávka.

Mohlo by vás ještě zajímat:

Pozorně se zadívejte...

8 věcí, které se vám oči snaží sdělit o vašem zdraví

Chutnají a ještě prospívají

6 překvapivých věcí, s nimiž vám pomůže jablko

Brazilská guarana: 7 důvodů, proč ji vyzkoušet

Brazilská guarana: 7 důvodů, proč ji vyzkoušet

 

-hm-

Článek je zařazen v: zdraví, vitamíny, minerály, vápník, probiotika, vitamin D, omega-3 mastné kyseliny, doplňy stravy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama