zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
zpět

Horoskop pro Vás každý týden

Stačí vybrat znamení a zadat Váš email. Jednou týdně vám zašleme horoskop pro vaše znamení.

reklama

návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat

reklama

Horší se vám zrak? Zkuste oční jógu, akupunkturu nebo správné potraviny

Pomocí akupunktury lze odstranit i některé oční vady
Autor: Thinkstock Pomocí akupunktury lze odstranit i některé oční vady
anna kopečková , Vydáno: 20.10.2015
Až 80 procent informací získává člověk prostřednictvím zraku. Jenže to, že dobře vidíme, považujeme často za samozřejmost a o oči se příliš nestaráme. Přitom zhoršující se zrak se dá vylepšit i jinak než brýlemi, kontaktními čočkami nebo operací.

reklama

Léčivé jehličky

Bolesti hlavy, zad nebo neplodnost – to jsou nejčastější důvody, proč lidé zkoušejí akupunkturu. Málokdo ale ví, že má blahodárné účinky i na zrak. „Akupunktura je metoda tradiční čínské medicíny, která má mnohatisíciletou historii a lze díky ní ovlivňovat a léčit některé oční nemoci a vady. Lidé se přitom nemusí bát, že by jim lékař píchal jehly do oka. Aplikují se nejen do akupunkturních bodů blízko oka, ale také na různá jiná místa po celém těle. Na klinice vyvíjíme metodiku, jak akupunkturu co nejefektivněji využívat pro léčbu očních nemocí a očních vad,“ vysvětluje Pavel Stodůlka, přednosta sítě očních klinik Gemini.

 

Cvičení s očima

Dalším možným způsobem, jak si dopomoci k lepšímu vidění, je oční jóga. „Velmi často pacientům s očními vadami doporučujeme masáže očí a takzvanou oční jógu. Jsou to cviky, kdy se typicky lidem pracujícím každodenně na počítači doporučují krátké přestávky. Je dobré oči například každou hodinu dvě minuty trochu promasírovat a procvičit. Oku prospívají krouživé pohyby, pohledy různými směry, nahoru, dolů a do různých stran. Tak se oko vlastními očními svaly promasíruje a tím se zlepší metabolismus, látková výměna v oku a jeho okolí, což má pozitivní účinky na zrak,“ popisuje Pavel Stodůlka.

Barva očí: Co prozradí o vašem zdraví?

Barva očí: Co prozradí o vašem zdraví?

 

Dejte očím najíst

Vedle cvičení pomáhá očím i zdravé stravování. Asi nejznámější potravinou, která prospívá zraku, je mrkev, která pozitivní účinky na zrak skutečně má. Málo známá je kurkuma. Ta je velmi populární například v Indii a je prokázáno, že kromě velmi pozitivního vlivu na zrak má také protinádorový efekt. Také je dobré jíst často ovoce a zeleninu, ve kterých je řada látek, jež mají ochranný vliv na sítnici oka. Dobré je upřednostnit například olivový olej před živočišnými tuky. Naopak zraku neprospívá časté pojídání tučného masa. Škodlivé látky se usazují v cévách, a to v celém organismu, tedy také v cévách oka, zejména v oční sítnici, což může vést k jejímu závažnému poškození.

Potraviny, díky kterým budete mít zdravé oči

Dej si mrkev, abys dobře viděla, říkávala moje babička. A měla pravdu. Ale jsou tu i další potraviny, které poslouží zdraví vašich očí.

Je pravda, že mrkev a další ovoce a zelenina s oranžovou barvou podporují zdraví očí a chrání zrak. Z betakarotenu, který dává potravinám jejich oranžový odstín, chemickou přeměnou vzniká vitamín A, který pomáhá sítnici a dalším částem oka správně fungovat.

Oko ale potřebuje i další vitamíny a minerály, aby dobře fungovalo. Oči totiž patří mezi orgány nejvíce náročné na živiny – až 25 procent vitamínů, minerálů a dalších živin, které přijmeme z potravy, využije naše tělo pro výživu očí a tkání, které souvisejí s procesem vidění (oční nerv, cévy atd.). Důležité jsou také antioxidanty, které chrání oči před degenerativními procesy způsobenými volnými radikály. Pojďte se tedy podívat, jaké potraviny se musí ve vašem jídelníčku objevit, chcete-li dobře vidět i za pár let.

Listová zelenina

Listová zelenina

Různé druhy salátů, jakož i špenát či kapusta jsou potraviny, na které lidé často zapomínají. Možná si myslí, že „listí“ nemůže být dobré a mít pro zdraví člověka nějaký významný přínos. Opak je ale pravdou, protože právě listová zelenina je jednou z prvních, která se na českých záhoncích urodí. Je tak přirozeným zdrojem vitamínu C, který chrání před věkem podmíněnou makulární degenerací, tedy před postupným poškozením sítnice a vznikem šedého zákalu.

 

Listová zelenina obsahuje také tělu přínosný chlorofyl, ale též lutein a zeaxanthin, jenž ochraňuje tyčinky a čípky vašich očí před škodlivým UV zářením. Dr. Guillermo Rocha, oční lékař a ředitel GRMC Vision Centre v americkém Brandonu, říká: „Lutein a zeaxanthin máme jako pigmenty v zadní částí očí. Správná výživa této části napomáhá udržovat normální fyziologii očí."

 

 

Zmíněné alternativní metody pro zlepšení zraku doporučují někteří specialisté doplnit homeopatií. Jídelníček je zase dobré obohatit bylinkami. Blahodárné účinky má například kozlík lékařský nebo květ chryzantémy. V pokročilejším věku jsou vhodné potravinové doplňky – pozor ale na předávkování. „Pro dobrý zrak je podstatný lutein. Ten obsahuje například obilí, ovoce a zelenina nebo vaječný žloutek. Na správné fungování enzymů v oku má velký vliv zinek. Proto je důležité konzumovat potraviny bohaté na tento minerál. Mezi ty patří například vajíčka, mléko, dýňová semínka, ústřice nebo pštrosí maso. S přibývajícím věkem ale slábne schopnost tyto látky z běžné stravy vstřebávat, proto je vhodné zařadit do jídelníčku potravinové doplňky, které tyto látky obsahují. Navíc příliš velký přísun zinku může očím škodit. Potravinové doplňky obsahují takové množství látek, které odpovídá doporučené denní dávce,“ radí odborník.

reklama

Související témata: jóga , oči , zrak , brýle , akupunktura

reklama

Přečtěte si také

reklama