Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama

Kalorická hustota: Princip japonského vnímání jídla

Zdá se, že je tu konečně rozumná úniková cesta z nekonečného kolotoče počítání kalorií! Postačí naslouchat sobě a svému tělu. Jako Japonky.
Vydáno: 30.05.2019
Kalorická hustota: Princip japonského vnímání jídla
Autor: istock.com Kalorická hustota: Princip japonského vnímání jídla
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nízká kalorická hustota znamená větší objem potravy se stejným množstvím kalorií. Výběr potravin s nízkou kalorickou hustotou umožňuje snadněji identifikovat pocit, že máme dost, a tedy lépe kontrolovat přijaté kalorie.

Hlavní tajemství japonské diety tkví tedy v zásadě v přijímání nízkokalorické stravy (přibližně o 300 až 400 kalorií méně než ve Francii). Je účinná, protože 80 % konzumované potravy má nízký kalorický index. S tímto přístupem k výživě určitě zvítězíme, protože příjem antioxidantů (v oříškách, zelenině, zeleném čaji, bylinkách a koření), právě tak jako omega-3 mastných kyselin (v řepkovém oleji, rybím mase a sóje) a hořčíku (v luštěninách, sezamových semínkách a tofu) zajišťuje úspěšný boj proti stárnutí, zánětům a rozvoji rakoviny. Přesto odejít od stolu dříve, než se přejíme, je možné jen tehdy, když cítíme, že náš žaludek je dostatečně plný. Základem je tedy objem žaludku anebo míra jeho naplnění.

Jak správně chápat kalorickou hustotu potravin

Neustále vám někdo vykládá o skrytých tucích, rychlých cukrech a jiném glykemickém indexu…Výsledkem je, že už nevíte, co vlastně můžete jíst! Zapamatujte si jen jediný pojem: kalorická hustota! Kalorická hustota (KH) je popis energetického přínosu potraviny (nebo nápoje) vyjádřený v kaloriích na 1 g. Umožňuje měřit počet kalorií dané potraviny vyjádřené v gramech a porovnat kalorickou zátěž stejného množství:

  • Čím bude mít potravina větší obsah tuků, cukrů a alkoholu, tím bude vyšší také její kalorická hustota.
  • Čím bude mít potravina větší obsah vody a vlákniny, tím bude nižší její kalorická hustota.

Abychom snížili množství kalorií ve svém jídelníčku, stačí zařadit větší množství potravin nižší kalorické hustoty a vyhýbat se konzumaci těch potravin, jejichž KH je vysoké. Můžeme tedy zredukovat – jednoduše a zásadně – kalorickou hustotu své stravy tím, že se vyhneme slazeným (a/nebo alkoholickým) nápojům, konzumaci hotových jídel připravených s omáčkou, sladkých a tučných jídel a používání tuků na smažení.

Spočítejte si kalorickou hustotu Foto: Spočítejte si kalorickou hustotu jídla - myslete na to, co jíte, Foto: istock.com

Proč je důležité se zajímat o kalorickou hustotu potravin?

Jednoduše proto, že potraviny s vysokou kalorickou hustotou podvádějí kontrolní mechanismy sytosti: malý objem, který nenaplní žaludek a který dosud neprošel trávicím ústrojím, nebude informovat mozek, že je čas přestat jíst. Znamená to, že potom, co sníme kus čokoládového dortu, budete mít ještě hlad. Jíme přece, aniž si uvědomujeme, kolik že to kalorií jsme vlastně slupli! Ani v břiše, ani v hlavě nemáme malý počítač, který by nás ve chvíli, kdy dosáhneme 500 kalorií, upozornil, že už nemáme hlad. Ať už tedy polykáme jakoukoli potravu, vždycky jí bude přibližně stejné množství: pokud zvolíme jídlo s nízkou kalorickou hustotou, uspokojíme žaludek a navíc zredukujeme množství přijatých kalorií. Tak svým nutričním potřebám vyhovíme.

Vědci provedli zajímavý experiment. Dobrovolníkům dali tři typy jídel: nízkokalorické (hodně syrové zeleniny, luštěniny, libové maso…), hodně kalorické (tučné sýry, smetanové omáčky…) a jídlo kaloricky průměrné. Ve všech třech případech lidé konzumovali stejné množství potravy (stejnou váhu) nezávisle na kalorické hustotě. Pro zjednodušení: pocit plného žaludku byl signálem, který vyvolal pocit nasycení. Ovšem výsledek pro ty, kdo snědli nejkaloričtější pokrmy, nebyl potěšující: aniž si toho byli vědomi, spolykali o několik set kalorií více než jejich sousedé.

A na tomto případu jsme si ukázali, že když chcete zhubnout, nemusíte hladovět a vlastně se ani omezovat v množství jídle. Jde jen o to, přemýšlet nad tím, co konzumujeme.

zdroj: Japonky nechodí na plastiku

Článek je zařazen v: dieta, kalorická hodnota, Japonsko, hubnutí
Reklama