Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Nejíte na Vánoce kapra? Tyhle ryby si taky nedávejte!

Jestli vám taky kapr nechutná, ale přesto byste si na Štědrý večer pochutnali na nějaké rybě, vybírejte pečlivě. Hlavně v případě mořských ryb, protože ne  všechny jsou zdravé.

Odborníci na výživu doporučují častou konzumaci ryb, protože jejich maso je z nutričního hlediska pro nás to nejlepší. Z hlediska zdravé výživy jsou mořské plody sázkou na jistotu. Jsou plné bílkovin, obsahují mono nenasycené tuky, tedy ty hodné, rybí olej obsahuje též kyselinu eikosapentaneovou (EPA), která podporuje snížení hladiny „špatného“ cholesterolu, ale také pozitivně působí v případě kardiovaskulárních nemocí. Mořské ryby ale obsahují i rtuť, některé až moc, což může být nebezpečné hlavně pro ženy, které plánují těhotenství nebo už těhotné jsou. Poradíme vám, kterým druhům je dobré se vyhnout.

Žralok
92739926
92739926

Vzhledem k tomu, že tato ryba je na vrcholu potravního řetězce, žere jiné ryby, aby přežila. A často jde právě o druhy kontaminované rtutí. Z toho důvodu i žraločí maso obsahuje vysoké hladiny rtuti a není rozumné ho konzumovat příliš často.

 

Místo žraloka si můžete dát třeba tichomořského lososa. Už 120 gramů lososa dodá vašemu tělu slušné zásoby vitaminu D, vitaminu B12, selenu a omega-3 mastných kyselin. A to ani nemluvíme o skvělé chuti. Všechny druhy lososa jsou skvělým jídlem, ale divocí lososi jsou považováni za zdravější než ryby chované na farmách.

 

Mečoun
159120715
159120715

Tato tropická ryba je ve svém prostředí dravcem, který se živí dalšími rybami. Jde tedy o stejný případ, jako u žraloka.

 

Ideální náhradou jsou třeba sardinky, v případě štědrovečerní večeře nejspíš čersvé, nikoli z plechovky. Jde o levný zdroj omega-3 kyselin a sardinky mají také vysoký obsah vitaminu D.

 

 

Královské makrely
458942725
458942725

Možná jste to doposud netušili, ale královská makrela patří mezi dravce. A tak pokud nechcete svůj organismus zatěžovat rtutí, vyhněte se jim.

 

Zkuste raději pstruha duhového. Pstruzi obsahují hodně omega-3 mastných kyselin a bílkovin, ale z hlediska rtuti jsou zdravější ti odchovaní na farmě.

 

Tuňák křídlatý
459329823
459329823

Pravidla týkající se tuňáka obecného jsou složitá. Obecně lze říct, že tuňák křídlatý obsahuje střední úroveň rtuti. Pokud se ho tedy nemůžete vzdát, doporučuje americký úřad na ochranu životního prostředí omezit jeho konzumaci na 170 gramů týdně. Totéž platí i pro steak z tuňáka.

Nahradit ho můžete tuňákem z konzervy. Není to možná tak kvalitní maso, ale tuňákové konzervy se dělají z jiných druhů tuňáka a hladina rtuti je zde daleko nižší. Můžete z něj udělat třeba salát jako štědrovečerní předkrm.

Reklama