Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Beru na vědomí
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
zpět

Horoskop pro Vás každý týden

Stačí vybrat znamení a zadat Váš email. Jednou týdně vám zašleme horoskop pro vaše znamení.

reklama

Potraviny, díky kterým budete mít zdravé oči

1/5: Listová zelenina
Listová zelenina

Různé druhy salátů, jakož i špenát či kapusta jsou potraviny, na které lidé často zapomínají. Možná si myslí, že „listí“ nemůže být dobré a mít pro zdraví člověka nějaký významný přínos. Opak je ale pravdou, protože právě listová zelenina je jednou z prvních, která se na českých záhoncích urodí. Je tak přirozeným zdrojem vitamínu C, který chrání před věkem podmíněnou makulární degenerací, tedy před postupným poškozením sítnice a vznikem šedého zákalu.

 

Listová zelenina obsahuje také tělu přínosný chlorofyl, ale též lutein a zeaxanthin, jenž ochraňuje tyčinky a čípky vašich očí před škodlivým UV zářením. Dr. Guillermo Rocha, oční lékař a ředitel GRMC Vision Centre v americkém Brandonu, říká: „Lutein a zeaxanthin máme jako pigmenty v zadní částí očí. Správná výživa této části napomáhá udržovat normální fyziologii očí."

 

2/5: Vajíčka
Vajíčka

Žloutek je také významným zdrojem luteinu a zeaxanthinu, ale obsahuje též zinek, který také pomáhá snížit riziko makulární degenerace. Ve vejcích je i lecitin, cystein a další aminokyseliny a sloučeniny s obsahem síry. Všechny tyto látky chrání zrak před vznikem šedého zákalu.

 

3/5: Citrusy a drobné ovoce
Citrusy a drobné ovoce

Zdravé oči potřebují vitamín C a ten najdete právě v tomto ovoci. Vědci prokázali, že vitamín C snižuje riziko vzniku makulární degenerace a šedého zákalu. Borůvky navíc obsahují antokyaniny, které zlepšují vidění za šera a v noci. Najdete je i v hroznovém vínu.

 

Velmi vhodné jsou i další druhy bobulového ovoce, zejména brusinky (bohatý zdroj antioxidantů), maliny, ostružiny či černý rybíz. Dopřát si můžete i kiwi, pomeranče, červený grep či meloun.

 

4/5: Ořechy a semena
Ořechy a semena

Tyto zárodky budoucích rostlin obsahují všechno, co bude rostlina potřebovat k životu. Tolik živin v tak malém balení, a proto jsou tak přínosné i pro člověka. Lněná semínka například obsahují prospěšné omega-3 mastné kyseliny, mandle zase vitamín E, který zpomaluje makulární degeneraci. Zhruba 30 gramů mandlí vám poskytne zhruba polovinu denní dávky tohoto vitamínu.

 

 

5/5: Ryby z chladných moří
Ryby z chladných moří

Tuňák, makrela nebo treska. Ryby, které si Češi dopřávají spíše výjimečně, a to přesto že doplňují naši stravu o takzvané zdravé tuky, tedy omega-3 nenasycené mastné kyseliny. Ty jsou známé svou schopností preventivně chránit před nemocemi srdce a oběhové soustavy.

 

Tyto ryby jsou ale také bohatým zdrojem mastné kyseliny známé pod zkratkou DHA, která podporuje správnou stavbu buněčných membrán. Její konzumace se doporučuje zvláště při suchých očích, věkem podmíněné makulární degeneraci nebo pro zachování dobrého zraku.

 

 

reklama