Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama
Reklama

Záhadný vitamín D: Doplňte ho v zimě klidně i sádlem nebo kaviárem

Mít nedostatek vitamínu D se nevyplácí! Kde ho ale získat v zimě, když je slunce tak málo? Zkuste třeba chléb se sádlem, tresčí játra nebo kaviár.
Vydáno: 26.12.2018
Záhadný vitamín D: Doplňte ho v zimě klidně i sádlem nebo kaviárem
Záhadný vitamín D: Doplňte ho v zimě klidně i sádlem nebo kaviárem Autor: istock.com
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Zima je obdobím, kdy pocítíme nedostatek vitamínu D nejhůře. Jeho hladina v krvi klesá na nejnižší úroveň právě v průběhu zimní chřipkové sezóny! A to není dobře, protože pokud máte nízkou hladinu vitamínu D v krvi, jste více náchylní k tomu, že se nachladíte, chytnete chřipku nebo jiné onemocnění dýchacích cest.

Co se stane, když nemáte déčko?

Chřipka samozřejmě příjemná není, ale je toho daleko více, co se s velkým nedostatkem déčka může přihodit a v porovnání s respiračními chorobami to už taková legrace není.

Ty nejméně hrozivé příznaky jsou třeba kazivost zubů, únava nebo zimní splíny, mezi ty daleko závažnější pak patří vysoký krevní tlak, cukrovka, kardiovaskulární nemoci nebo největší strašák naší doby - rakovina.

Dopad civilizace

Maminky malých dětí vědí, že jim pediatr často na zimu předepisuje “déčko” v kapkách, aby ho děti měly dost, když je slunce skoupé na paprsky. My dospělí musíme také myslet na doplnění hladiny, i když to často neděláme.

Vitamín D totiž získáváme přirozeně hlavně ze slunce a z pobytu na něm, jakmile se ztratí v zimních tmách a mlhách, má naše tělo utrum až do jara.

Jinak to mají přírodní národy, které evoluce vybavila lepším hospodařením s tímto veledůležitým vitamínem. My, zrození v prostředí tzv. vyspělých civilizací, se musíme pořádně snažit, abychom déčko dostali do těla.

Jen pro představu: studie hovoří, že 42% Američanů má problémy vyplývající z nedostatku vitamínu D! Evropané pak na tom nebudou o moc lépe.

Jak vitamín D doplnit?

Na trhu je samozřejmě řada doplňků stravy, které vám předepíše lékař nebo je volně koupíte v lékárnách. Syntetické vitaminové doplňky jsou povětšinou vyráběny z ozářených ergosterolů, např. z kvasnic nebo syntetických kalciferolů pocházejících z ovčího lanolinu nebo ryb.

Pokud nechcete podporovat farmaceutický průmysl až tolik, hledejte přírodní a navíc chutné zdroje. Hned po slunečním záření je totiž nejlepším zdrojem vitamínu D strava.

Dnes si už běžně můžete koupit mléko obohacené vitamínem D, což je určitě jedna z možností, zvlášť když vám moc nechutnají ryby. Přesněji řečeno rybičky v oleji, ústřice, tresčí jatýrka a podobné delikatesy.

Nemyslete si, že když na vánoce slupnete kapra, máte vyhráno. Nejlepším zdrojem déčka jsou totiž právě tresčí játra, nakládaný slaneček nebo třeba sardinky. Skutečně, olej z tresčích jater vede! Je úplně nejlepší potravinovou cestou k vybudování imunity a získání denní dávky vitamínu D.

Možná to ale není vaše oblíbená pochoutka a představa pojídání tresčích jatýrek v oleji vám nedělá nejlépe. Nebojte se, jsou i daleko přijatelnější varianty, které potěší zejména milovníky tučných dobrůtek.

Na doplnění déčka se skvěle hodí losos z volného chovu (připravujte nejlépe na páře), kaviár, vaječné žloutky od šťastných slepic nebo třeba krevety, které navíc doplní zinek, vitamín B3 a zdravý cholesterol.

A co když plody moře opravdu nemusíte? Jak se s oblibou říká “nejlepší ryba je prase”! Namažte si krajíc chleba sádlem nebo si k ranním vajíčkům dopřejte porci vypečené slaniny. Nic pro dietáře, ale věřte nevěřte, tyto tučné lahůdky vám vitamín D také spolehlivě dodají.

-KU-

Článek je zařazen v: vitamin D, ryby, zdraví, játra, slunce, Světlo
Reklama