Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama
Reklama

Jóga pro zdravé a krásné tělo: Zbavte se bolesti krční páteře

Bolesti krční páteře jsou jedním z nejčastějších problémů, se kterými se každý den potýkáme. Po celodenním a celoživotním sezení za stolem má už i dokonce většina dětí předsunutou hlavu. Nejčastější příčinou bývá svalová nerovnováha, kterou lze vyřešit správným držením těla a cvičením. Vhodné protahovací cviky na krční páteř vám ukáže lektorka a zakladatelka Domu jógy Věra Vojtěchová.
Vydáno: 29.01.2019
Jóga pro zdravé a krásné tělo: Zbavte se bolesti krční páteře
Jóga pro zdravé a krásné tělo: Zbavte se bolesti krční páteře Autor: iStock
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Bolesti krční páteře jsou velmi rozšířenou a složitou problematikou. Mohlo by se zdát, že krční páteř není funkčně tolik namáhána jako ostatní části páteře, protože „nese jen hlavu“. Hlava je však část těla, která na páteř klade vysoké pohybové nároky – během dne s ní pravidelně kýváme, otáčíme jí do stran a především máme hlavu stále v předklonu.

Předklon hlavy, který je typický například pro práci s počítačem, je však nefyziologický a neodpovídá původním požadavkům přírody, totiž abychom chodili vzpřímení. Naše krční páteř je tak neustále přetěžována, což zákonitě vyvolává její bolestivost. Bolesti krční páteře proto provázejí životy mnoha lidí jako stín a můžeme je bez okolků zařadit mezi tzv. civilizační nemoci.

Typickou příčinou bolestí v oblasti krční páteře může být tzv. horní zkřížený syndrom. Je spojen hlavně se svalovou nerovnováhou (dysbalancí) jednotlivých skupin svalů krku. Nejčastěji se jedná o 2 dvojice: prsní – lopatkové svaly a svaly přední – boční strany krku. Problém je v tom, že jedny jsou ochablé a druhé naopak přetížené. Typické je předsunuté držení hlavy, protrakce ramen (dopředu a mírně nahoru), přitažení ramen k uším (zapadlý krk) a celkově kulatá záda

Pozor na to, jak spíte

Velice častou příčinou bolestí krční páteře je i nevhodná poloha při spánku. Nevhodné jsou i příliš vysoké polštáře na spaní, které podporují předklon hlavy. Optimální není ani spaní na břiše. Pokud preferujeme spánek na boku, měli bychom vědět, že hlavu je nutné mít podloženou tak, aby byla krční páteř v ose prodloužení celé páteře. Budeme-li mít pod hlavou „málo“ nebo „moc“, může dojít k zablokování krční páteře do úklonu na jednu či druhou stranu.

Na uvolnění svalů kolem krční páteře je ideální jóga. Zkuste si několik jednoduchých cviků podle následujícícho videa:

Prima Ženy: Jóga na krční páteř
Prima Ženy: Jóga na krční páteř

Text: Věra Vojtěchová, Dům jógy Praha  

Článek je zařazen v: jóga, cvičení, krční páteř, bolest
Reklama