Diety a hubnutí

29. listopadu 2015 04:45

Lucie Průchová

6 nejhorších jídel, než jdete do postele

6 nejhorších jídel, než jdete do postele

Kvalitní spánek je extrémně důležitý pro funkci mozku i celého těla. Umožňuje regeneraci po náročném dni (nebo noci – v případě práce na směny) a dodává nám energii na dny následující. Když má člověk potíže se spaním, je unavený, rozmrzelý, hůř se soustředí a nic ho nebaví.

Poruchy spánku mohou mít různé příčiny – od psychologických (potíže v práci, neuspořádané vztahy, problémy různého charakteru) až po fyzické (nemoci, bolesti zad a kloubů, spánková apnoe). Důležitou roli v kvalitě nočního odpočinku hraje také pohyb a výživa.

Co se jídla týče, před ulehnutím do postele bychom se neměli nacpat k prasknutí, ale ani bychom neměli chodit spát s úplně prázdným žaludkem. Lidé, kteří drží dietu, nemohou často usnout, protože mají hlad a organismus je nastavený tak, že když má hlad, nechce spát, ale jít shánět potravu (vyplavuje se adrenalin a tělo se chystá k lovu či sběru). To je důvod, proč je při hladovění jedinec unavený, ale ne a ne zabrat.

Večer a v noci se mnohem snáz ukládá přebytečná energie do podkožních tukových zásob, protože energii už nevyužijeme.

Existují potraviny, kterým bychom se měli ve večerních hodinách a před spaním úplně vyhýbat:

Čokoláda

Ta vysokoprocentní je sice relativně zdravá, ale i tak obsahuje obrovské množství tuku. Mléčné čokolády jsou navíc dost sladké. Kakao, z něhož se čokolády vyrábějí, obsahuje kofein – a ten je, jak známo, nepřítelem spánku. Některé studie ale tvrdí, že v kombinaci s theobrominem (další látka schovaná v kakau) není kofein aktivní, a proto prý zase tak povzbuzující účinky čokoláda nemá. Co ale před spaním určitě v čokoládách škodí, je tuk a cukr.

Tučné maso

Maso se hrozně dlouho tráví a to tučné ještě déle. Před ulehnutím si ho nedávejte, abyste nezatížili trávicí systém a aby se organismus mohl „soustředit“ na spánek a ne na trávení.

Těstoviny

Pokud chcete přibrat, klidně je večer jezte, ale v opačném případě si je raději odpusťte. Těstoviny jsou vyrobené z mouky, vody a někdy také z vajec – a mouka se rovná čistým sacharidům, které se velice rády zavrtají do vašich boků.

Bílé pečivo

Zde platí to stejné jako pro těstoviny. Moučné výrobky mají vysoký glykemický index a nutí k aktivitě slinivku břišní. Večer by se ale celé tělo mělo zklidnit a nepodstupovat žádné zběsilé metabolické pochody.

Sladkosti a ovoce

Když si dáte sladkou tyčinku, muffin, koláčky nebo koblihy, vyletí hladina krevního cukru do nebeských výšek. Budete mít spoustu energie a nebude moct usnout. Po chvíli se ale hladina prudce sníží, pocítíte únavu a tělo si opět schová přebytečné kalorie do podkoží. Ovoce je sice zdravé, nicméně také plné cukru a ten na spaní není třeba.

Brambůrky a oříšky

Tučné, smažené, solené – nic z toho není pro organismus vhodné a už vůbec ne na noc. Netrapte svoje zažívání (žlučník, slinivku, žaludek, střeva i játra). Bude se vám špatně spát a navíc si zaděláte na kila navíc. Dejte si raději zeleninu a libové maso.

Zdroj: Fithall.cz

Sdílejte článek
Štítky jídlo postel spánek energie čokoláda organismus

Přečtěte si také

Horoskopy dle zvěrokruhu

Beran 29. 5. 2024

Nadměrné množství jídla a pití by mohlo způsobit, že se budete cítit spíše ospalí a lhostejní ke všemu. To může bránit vaší obvyklé laskavosti a náklonnosti, ale nemělo by. Odpočiňte si, vezměte si lék na žaludek a vraťte se ke svému starému já. V určitém okamžiku můžete být také v pokušení příliš utrácet. Nejprve si to rozmyslete.

Celý horoskop pro dnešní den

Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost ⑱

Partnerský horoskop
Partnerský horoskop

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.