Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama

Bezlepková dieta: Zázrak, nebo jen módní trend?

Ačkoliv je bezlepková dieta primárně určena pro celiaky, tak z nějakého důvodu nabírá stále více na popularitě u lidí, kteří nemocní nejsou. Jenže – je vyloučení lepku v obecném měřítku dobré? Budete na bezlepkové dietě zdravější a budete se opravdu cítit lépe?
Vydáno: 12.03.2018
Bezlepková dieta: Zázrak, nebo módní trend?
Autor: iStock Bezlepková dieta: Zázrak, nebo módní trend?
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Vyloučení lepku má dvě zásadní úskalí. Prvním z nich je, že v případě, že trpíte zažívacími potížemi, ale nebyla vám diagnostikována celiakie (autoimunitní onemocnění způsobené nesnášenlivostí lepku alias glutenu), tak vyloučení lepku ze stravy neřeší skutečnou příčinu potíží. Druhé úskalí spočívá v tom, že pokud jste vyšetření na celiakii ještě neabsolvovali, ale zároveň jste ze své stravy lepek již vyloučili, tak následná diagnóza tím bude značně ztížena. Zažívací potíže však nejsou jediným důvodem, proč lidé přestanou jíst potraviny obsahující lepek.

Někteří přecházejí na bezlepkovou dietu, aby zhubli, jiní mají pocit, že pokud jí tzv. gluten free potraviny, mají mnohem více energie, lepší pleť a výjimečné nejsou ani případy, kdy lidé tímto typem stravování léčí autismus. Výše popsané potvrzuje i hlavní nutriční specialistka Světa zdraví Ing. Monika Bartolomějová: „Podle zastánců bezlepkové stravy jim po vynechání lepku přibyla energie, kterou tělo dosud využívalo na náročné trávení lepku, zbavili se nadýmání a shodili přebytečná kila. Velmi často se k projevům spojeným s trávením přidává také zlepšení stavu pleti a pokožky. Pro zdravého člověka však bezlepková strava není nutná.“

Pozor na ubývající kalorie i peníze

Co je důležité si při tomto stylu stravování uvědomit, je fakt, že je rozdíl, jestli je pro člověka bezlepková dieta jakýsi módní výstřelek, experiment, nebo realita bez možnosti volby. Ačkoliv se v České republice množství zajímavých a nutričně bohatých bezlepkových potravin postupně rozšiřuje, asi každý celiak potvrdí, že mu jeho nemoc život značně zkomplikovala. „S bezlepkovou dietou jsou spojena negativa v podobě vyšší ceny a stráveného času u regálů v obchodech či omezení v restauraci, kdy zdaleka ne všechny restaurace jsou připraveny na bezlepkové strávníky,“ dodává v k tomu Bartolomějová. Bezlepkové potraviny také bývají v průměru chudší na vitamíny a minerály než ty obyčejné. A často také obsahují více tuku a cukru.

Bezlepková dieta negarantuje lepší život

Co z toho všeho vyplývá? Že bezlepková strava negarantuje, že budete zdravější, budete mít více energie nebo se vám zázračně zlepší pleť. Není to redukční dieta. Je spousta lidí, kteří po vysazení lepku z jídelníčku spíše přibrali. Bezlepková strava nemá zásadní vliv ani na sportovní výkony, ačkoliv je u řady sportovců populární. Chcete-li se cítit dobře, sportujte a věnujte pozornost svému jídelníčku, ale nenechte se ovlivňovat aktuálními trendy. Zaměřte se na základní nutriční složky – bílkoviny, sacharidy, tuky a vlákninu. Pokud se věnujete sportu opravdu aktivně, dbejte na dostatek bílkovin. „Kvalitní bílkoviny jsou nejen stavebními kameny pro svaly. Aktivní svalová hmota potřebuje energii a ta pro změnu pomáhá rychlejšímu metabolismu,“ upřesňuje hlavní trenérka fitness centra pro ženy Contours Kateřina Hollerová.

Pokud jste dočetli článek až sem, možná jste nabyli dojmu, že tento článek je zaměřený proti všem, kteří se dobrovolně rozhodli vyloučit lepek ze své stravy. Ve skutečnosti tomu tak není. Článek měl pouze poukázat na to, že bezlepková dieta není pro zdravého člověka nutností, zvlášť v případě, kdy je jeho cílem zhubnout. Obecně platí, že před zahájením bezlepkové, ale i jakékoliv jiné diety, je na místě konzultace s odborníkem. Nutriční specialista sestaví plán s přihlédnutím na vaše osobní potřeby. A v případě zdravotních potíží je obvykle nezbytná i lékařská diagnóza.

-jk-

Mohlo by vás taky zajímat:

7 nejčastějších chyb při pečení bez lepku

Jak to, že se ta rýžová mouka chová úplně jinak než klasická? A proč se mi ty muffiny rozpadly? Nejspíš proto, že děláte některou z nejběžnějších začátečnických chyb. Jaké to jsou a jak se jich vyvarovat?

Chyba č.1: Nevyhnuli jste se křížové kontaminaci

pečení bez lepku - křížová kontaminace

Co znamená křížová kontaminace? Stručně řečeno přenos různých částic (v tomto případě lepku) z jejich přirozeného prostředí (například z klasického rohlíku) na předměty a místa jimi nekontaminované (například drobky z rohlíku se dostanou do pokrmu pro celiaka). Jestliže tedy vaříte a pečete pro nějakého celiaka, tohle je základní pravidlo. Často totiž nepříjemnou reakci (bolest včetně poškození sliznice tenkého střeva) vyvolá jen mikroskopické množství lepku. Pokud máte ve vaší kuchyni přísady obsahující lepek, uložte je daleko od těch bezlepkových. Vždy, než se pustíte do práce, důkladně vyčistěte nástroje na pečení a také kuchyňskou desku.


7 potravin, v nichž vás může překvapit lepek

Vyhnout se lepku v době, kdy jíme hlavně průmyslově zpracované potraviny, není vůbec lehké. Vyskytuje se ve stovkách nejrůznějších plnidel, zahušťovadel, emulzních látek a dalších aditiv, které se běžně používají při výrobě potravin. Takže je dobré mít se na pozoru i u některých potravin, u nichž byste tento alergen vůbec nečekali.

Sushi

Kde je taky lepek sushi

Skrytý zdroj lepku: Náhražky krabího masa obsahují pšeničný škrob a další plnidla s lepkem. Stejně tak je v sójové omáčce zahušťovadlo s lepkem.

 

Jak se skrytému lepku vyhnout: Jezte jen sushi z opravdových ryb chovaných udržitelným způsobem nebo vyzkoušejte vegetariánské sushi. Sójovou omáčku pečlivě vybírejte, aby byla pokud možno přírodní, bez pšenice, konzervantů, barviv a glutamátu.

 

 



Článek je zařazen v: hubnutí, bez lepku, zdravý jídelníček, bezlepková dieta, celiakie, bezlepkové potraviny, redukční dieta
Reklama