Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Bojujte jídlem proti migréně: Co jíst a čemu se vyhnout?

Migréna není jen obyčejná bolest hlavy. Není to výmluva pro absenci v práci, není ani záminkou pro vyhnutí se partnerským hrátkám. Je to chronické onemocnění, charakteristické zpravidla jednostrannou úpornou bolestí hlavy, které člověka neohrožuje přímo na životě, ale dokáže ho hodně znepříjemnit.
Vydáno: 06.11.2015, Anna Kopečková
Migréna může udeřit jako blesk z čistého nebe
Migréna může udeřit jako blesk z čistého nebe Autor: Thinkstock
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Jedinci trpící migrénou mívají potíže se soustředěním, učením i prací jako takovou a bolest se samozřejmě odráží také v náladě, mezilidských vztazích i volnočasových aktivitách.

Touto chorobou se trápí asi 20 % žen a přibližně 6 % mužů, a to nejčastěji v produktivním věku mezi 25. a 45. rokem života.

Migréna na sebe může upozorňovat tzv. aurou (asi v 20 %– 35 % případů) nebo udeří jako blesk z čistého nebe. Aura někdy komplikuje život víc, než bolest hlavy samotná, protože dokáže poplést smysly, jež běžně fungují. Vyskytují se poruchy zorného pole (člověk vidí „tunelovitě"), poruchy zraku (rozmazané vidění, blikání světel nebo černé skvrny), poruchy čichu i sluchu, mohou brnět končetiny i jazyk nebo rty, a dokonce se občas objeví problém s řečí (neschopnost vyjádřit se, vyslovit správně slova). Poté, co toto peklo, se kterým v tu chvíli nejde nic dělat, skončí, nastoupí bolest hlavy.

Bolest způsobená migrénou zpravidla vždy ochromí veškerou naši činnost

Migréna: Nepleťte si ji s bolestí hlavy

 

Ačkoliv je příčina migrén neobjasněná, mezi časté spouštěcí faktory se řadí únava, stres, výživa, změna podnebí či klimatu, hluk, spánková deprivace, nadbytek spánku, alkohol i hormonální výkyvy.

Některé spouštěče máme ve svých rukou, jiné nikoliv. To, co ovlivnit můžeme, je naše stravování – zkuste se držet těchto zásad a možná vás příště migréna mine velkým obloukem:

ThinkstockPhotos-469819503 Foto:

Nejezte jogurty, zralé a tvrdé sýry, tavené sýry a nepijte červené víno, pokud po nich míváte migrénu. Tyto potraviny obsahují látku tyramin. Někteří lidé mají málo enzymu, který tyramin odbourává a procesy, spojené se zpracováváním této látky, mohou migrénu spouštět.

ThinkstockPhotos-475273684 Foto:

Vyhněte se alkoholu (pivu, vínu i tvrdému alkoholu!) a snažte se do sebe během dne dostat spoustu tekutin v podobě čisté vody, minerálek či slabých čajů. Dehydratace je jedním z potencionálních viníků migrény a alkohol má vliv také na rozšiřování cév, což je samotnou podstatou bolestí hlavy.

ThinkstockPhotos-488153114 Foto:

Vysledujte, zda migréna nenastupuje po hrášku (kvůli fenyletylaminu), po citrusech (tam jsou fenoly), asijských jídlech, instantních polévkách či uzeninách (obsahují škodlivý glutaman sodný).

ThinkstockPhotos-186794487 Foto:

Omezte spotřebu koření i konzumaci polotovarů – držte se přípravy jídel ze základních, přírodních ingrediencí.

ThinkstockPhotos-487425296 Foto:

Vyloučením lepku ze svého jídelníčku nic nezkazíte, ani když migrénou netrpíte. Zkuste omezit spotřebu pečiva, těstovin i knedlíků a uvidíte, zda vás bude migréna obtěžovat méně často.

ThinkstockPhotos-474256144 Foto:

Doporučuje se omezit banány, avokádo, švestky a maliny, a to i v sušené formě (kvůli síření). Ze zeleniny mohou dělat potíže rajčata, brambory, cibule, kysané zelí i nakládaná zelenina.

 

Co pomáhá

Jezte pravidelně! Nepravidelnost ve stravování vede k výkyvům hladiny cukru v krvi a ty zase vedou k migréně.

ThinkstockPhotos-479576003 Foto:

Když cítíte, že migréna začíná, dejte si silný černý čaj, kávu nebo kolový nápoj. Kofein v této chvíli může pomoci tím, že stáhne cévy.

ThinkstockPhotos-478808075 Foto:

Zkuste zobat mandle, jíst petržel, česnek, ananas a třešně. Z obilovin je v boji s migrénou prospěšná pohanka, dále konopná semínka i konopný olej, vhodné jsou všechny ryby obsahující omega 3 mastné kyseliny (makrela, losos, tuňák, sleď). Určitě vám neublíží zázvor, máta, heřmánek a med.

Zdroj: Fithall.cz

Fithall banner 2 Foto:

Článek je zařazen v: dieta, alkohol, jogurt, migréna, koření, výživa, bolest hlavy, hrášek, lepek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama