Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Beru na vědomí
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
zpět

Horoskop pro Vás každý týden

Stačí vybrat znamení a zadat Váš email. Jednou týdně vám zašleme horoskop pro vaše znamení.

reklama

Dieta a restaurace: Na co si dejte určitě pozor?

Až třetina Čechů alespoň jednou týdně vyrazí do restaurace. Jenže co když právě držíte dietu a venku je taková zima, že na nějaký zeleninový salát nemáte ani pomyšlení? Jde vůbec dieta a stravování v restauraci dohromady?
Vydáno: 21.01.2017
Dieta a restaurace: Na co si dát pozor?
Autor: istockphoto.com Dieta a restaurace: Na co si dát pozor?

V poledne diety moc neřešíme

Jak u typického Čecha vypadá oběd v restauraci? Porce musí být hlavně levná a velká. Při návštěvě restaurace Češi nejčastěji z polední nabídky objednávají typicky česká jídla. Mezi nejoblíbenější patří smažený řízek a svíčková na smetaně. I když restaurace v Česku mají na obědovém menu převážně právě klasická jídla, saláty jsou součástí těchto menu už takřka ve dvou třetinách českých restaurací. Saláty se ale oblibě Čechů zatím příliš netěší, v žebříčku popularity se neprobojovaly ani do první desítky.

„Saláty si lidé objednávají především v letních měsících, během zimy je vymění za polévky. Jistý nárůst poptávky po salátech zaznamenáváme také v lednu, je to hlavně tím, že se víc lidí právě zkraje roku snaží stravovat dietně," říká majitel jedné z pražských restaurací Tomáš Vobořil. „Při výběru z poledního menu ale většina Čechů energetickou hodnotu jídla příliš neřeší. Dají si třeba hutnou gulášovou polévku s rohlíkem, smažený sýr s hranolky a tatarkou a vše zapijí pivem nebo sladkou limonádou. Takový oběd má potom třeba i čtyři tisíce kalorií, přitom zdravé polední jídlo by mělo mít zhruba třetinu. V restauracích se přitom i z polední nabídky dá vybrat zdravé a vyvážené jídlo,“ dodává.

Kalorie nejsou všechno

Počet kalorií a případně energetická hodnota jídla jsou pro lidi hlavním ukazatelem, zda je jídlo dietní, nebo ne. Pokud chce však host restaurace dodržet svůj dietní plán, měl by při výběru z jídelního lístku více sledovat složení a způsob úpravy jídla. Volba by měla padnout na minutkové úpravy libového masa, maso pečené či dušené nebo na ryby. Vhodné je také zařadit více zeleniny na úkor tradičních příloh.

„Obecně platí, že rybou k obědu člověk nic nezkazí. Nejběžnější volbou bývá losos, což v případě diety není ideální z hlediska množství a složení tuků. Vhodnější je například pražma královská, mořský vlk nebo treska tmavá. V českých restauracích se nejčastěji podává losos z chovných sádek, jenže taková ryba se v sádkách tolik nehýbe, a tak má výrazně víc podkožního tuku. Host takto chovaného lososa pozná bezpečně podle ceny. Ti mořští jsou totiž výrazně dražší, porce stojí kolem 400 korun,“ řekl Tomáš Vobořil.

Základní chyba – hladovění před návštěvou restaurace

„Dnes nejím, večer jdu do restaurace,“ to si říká většina Čechů, kteří drží dietu. To je ale podle odborníků jedna z největších dietních chyb, které mohou udělat. „Během držení diety je důležitá pravidelnost, aby si organismus zvykl na pravidelný příjem potravy v určitém denním období. Ideálních je pět jídel denně, přičemž by snídaně měla tvořit 20 procent denního příjmu potravy, dopolední svačina 15, oběd 35, odpolední svačina 10 a večeře 20 procent. Velkým omylem je hladovění před návštěvou restaurace. Člověk sní mnohem víc jídla a organismus tak naráz dostane víc, než je schopen strávit. Tělo potom uloží z potravy víc cukrů a tuků, než kdyby člověk jedl přes den,“ vysvětluje výživová poradkyně Hana Mojžíšová.

Pozor na rozvařené přílohy

Většinu lidí spíše zajímá kalorická hodnota pokrmu, nikoliv výživová skladba jídla, tedy množství bílkovin, sacharidů a tuků. V případě, že držíte dietu, je večer vhodné úplně vynechat sacharidy a nahradit je třeba vhodnou zeleninou vařenou v páře. Ale pokud jde o oběd, je velkým omylem úplné vynechání příloh, které jsou podstatným zdrojem sacharidů. Důležitý je ovšem kromě velikosti přílohy také způsob její přípravy. Rozvařené přílohy zvyšují glykemický index, ten zapříčiňuje rychlý vzestup hladiny krevního cukru a brzy se proto dostaví pocit hladu.

„Mezi nejčastější přílohy na českých stolech patří brambory. Ideální je jejich příprava ve slupce. Pokud se vaří oloupané v osolené vodě, mohou ztratit až polovinu vitaminu C. Když se host v restauraci rozhodne pro kaši nebo šťouchané brambory, musí počítat s tím, že energetická hodnota brambor je vyšší zhruba o třetinu,“ dodává Tomáš Vobořil.

Přečtěte si také:

10 rádoby nezdravých potravin, které nejsou až tak špatné

Když se snažíte žít zdravě, nebo dokonce zhubnout, existuje mnoho nařízení, co smíte a nesmíte jíst. Ale upřímně – je to pěkná otrava, když vám někdo zakazuje vaše oblíbené pochoutky. Je to pořád dokola. Nejezte uzeniny, dopřávejte si jen bílé libové maso. Nesmíte jíst víc než dvě porce ovoce denně, protože ovoce obsahuje hodně cukrů. Zapomeňte na přílohy a k hlavnímu jídlu si dávejte hlavně dostatek zeleniny. Otrava, že?

Naštěstí to vypadá, že některé dříve zakázané potraviny neškodí naší linii tolik, jak si celou dobu myslíme. Pojďme se podívat na jídla, která si svou špatnou pověst až tak nezaslouží.

Máslo

Máslo nové

V malém množství není špatné. Máslo sice obsahuje hodně tuku, ale poslední vědecké objevy zpochybňují, že by tyto tuky byly hlavní příčinou srdečních chorob. To neznamená, že si můžete dovolit jíst máslo po lžících, ale pokud recept vyžaduje trošku másla nebo pokud si chcete namazat máslo na chleba, nic se neděje.

 

Vitamíny a další cenné živiny najdete i v levné nenápadné zelenině

Zimní vitamínové bomby: 10 potravin, které vás udrží v kondici

12 tipů, jak získat ploché břicho

Postupný nárůst bříška oznamuje zvyšující se množství tuku v těle. Nedostatek pohybu, nepravidelný tělesný pohyb, špatné stravovací návyky s vysokým obsahem tuků a nízkým obsahem bílkovin vedou ke vzniku tlustého břicha. Pokud chcete mít opět břicho hezky ploché, máme pro vás několik tipů, co jíst a co se sebou dělat, které fungují na ženy i muže.

Zdravé tuky

Zdravé tuky

Mononenasycené mastné kyseliny a rostlinné tuky se nacházejí v následujících potravinách: avokádo, přírodní oleje, tmavé čokolády, olivy a semena. Uvedené potraviny vám dodávají nutriční tuky a pomáhají v prevenci onemocnění srdce a souvisejících chronických problémů. Studie také prokázala, že tyto látky pomáhají získat ploché bříško.

-mh-

Článek je zařazen v: ryby, dieta, hubnutí, diety, jídlo, restaurace, tloušťka, mořské plody