Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Snídaňové cereálie: 5 šílených pravd, které byste měli znát

Na Západě není snídaně nikdy kompletní, pokud neobsahuje vrchovatou misku cereálií s mlékem. Desítky let jsou tam cereálie propagovány jako zdravé, prospěšné a jediné správné k snídani. Podobně vstoupily před lety tyhle křupínky i na český trh. Ale je vůbec něco pravdy na tom, co reklamy o malých kuličkách, polštářcích a lupíncích tvrdí? Jsou snídaňové cereálie alespoň trochu zdravé?

Bohužel, většina cereálií je plná cukru, umělých aromat a "živin", které se jen těžko vstřebávají do těla. A pokud si myslíte, že vaše snídaně je možná sladká, ale přesto pořád zdravá, přečtěte si, co cereálie provádějí s vaším tělem.

Tloustne se po nich
Tloustne se po nich
Tloustne se po nich
Tloustne se po nich

Není žádným tajemstvím, že většina snídaňových cereálií je dochucena uměle přidávanými potravinovými látkami a cukrem, aby byly chutnější a pro konzumenty, zejména děti, přijatelnější. Podle průzkumů obsahuje většina snídaňových cereálií prodávaných v supermarketech hojné množství cukru. A dokonce ani na první pohled zdravější cereálie na tom nejsou lépe. Pravidelná konzumace sladkých obilovin zákonitě vede k nárůstu tělesné hmotnosti.

 

Horší je, že většina výrobců se tváří, jak jsou jejich výrobky zdravé, a za tím účelem se ohání „vědeckými“ studiemi nebo jejich výsledky překrucují a zkracují.

 

Obsahují glukózo-fruktózový sirup
Obsahují glukózo-fruktózový sirup
Obsahují glukózo-fruktózový sirup
Obsahují glukózo-fruktózový sirup

Dnes už jen stěží najdete zpracovanou potravinu, kde by tento sirup nebyl. Je v bonbónech, čokoládách, jogurtech, jogurtových nápojích... Tohle sladidlo je totiž levnější než přírodní cukr, což je důvod, proč mu většina potravinářských firem dává přednost před jinými sladidly. Problém je, že obsahuje mnohem více fruktózy než klasický cukr, a ta se pak v játrech přeměňuje na tuk, který se nám pak ukládá hlavně v oblasti břicha.

 

Vědci navíc zjistili, že glukózo-fruktózový sirup způsobuje, že tělo chce víc a víc cukru. To zvyšuje riziko nadváhy a obezity a také závažného onemocnění – cukrovky druhého typu. Podle vědců průměrný Američan sní kvůli zpracovaným potravinám za rok více než 23 kilo tohoto sirupu. V Česku se měření zatím nedělala, ale stravovací návyky většiny Čechů se zas tak neliší od těch amerických.

 

Mohou způsobit citlivost na lepek
Mohou způsobit citlivost na lepek
Mohou způsobit citlivost na lepek
Mohou způsobit citlivost na lepek

Věděli jste, že lepek ve vybělené zpracované pšenici může dráždit střeva, což vede k zánětu, který brání tělu absorvovat živiny z potravin, které jíte? Této nemoci se říká celiakie, nebo také přecitlivělost na lepek.

 

Lepek je bílkovina, jež se chová jako lepidlo a hromadí se ve střevech, kde způsobuje jejich podráždění. Podrážděná střeva narušují trávicích proces a nakonec způsobí, že tělo absorbuje méně živin. Přecitlivělost na lepek může vyvolat bolest břicha, nadýmání, průjem, zácpu, ale i bolesti hlavy, kostí nebo kloubů. Horší je, že lepek také zpomaluje metabolismus, což opět vede k přibývání na váze.

 

Zvyšují hladinu cukru v těle
Zvyšují hladinu cukru v těle
Zvyšují hladinu cukru v těle
Zvyšují hladinu cukru v těle

Tělo reaguje na pšeničné výrobky stejně, jako na obyčejný bílý cukr! Příliš mnoho pšenice ve stravě zvyšuje hladinu glukózy v krvi. Rychlé zvýšení hladiny glukózy vyvolá potřebu těla produkovat inzulin. Když hladina glukózy zase rychle poklesne, přebytečný inzulin vyvolá chutě na sladné tak intenzivní, že si prostě budete muset dát další cukr.

 

 

Lektiny a chronické choroby
Lektiny a chronické choroby
Lektiny a chronické choroby
Lektiny a chronické choroby

Snídaňové cereálie obsahují kromě lepku i takzvané lektiny, které jsou velmi těžko stravitelné a strava bohatá na tyto sloučeniny může způsobit zažívací potíže.

 

Stejně jako lepek, tak i lektiny mohou způsobit mikroskopické poškození střev. Vysoká spotřeba lektinů vede ke zpomalení metabolismu, snižuje vstřebávání živin a zvyšuje propustnost střev. Jsou-li poškozená střeva, toxické usazeniny se mohou dostat do krevního oběhu, což vede ke zvýšené reaktivitě imunitního systému. Když je imunitní systém reaktivní, útočí na zdravé buňky, což může způsobit celou řadu chronických onemocnění, včetně závažných zánětů, alergie, autoimunitní poruchy nebo syndromu dráždivého tračníku.

 

-lk-

 

 

Reklama