Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
zpět

Horoskop pro Vás každý týden

Stačí vybrat znamení a zadat Váš email. Jednou týdně vám zašleme horoskop pro vaše znamení.

reklama

Štíhlé Vánoce podle Ivana Černohorského: Za vánoční týden dokážeme spořádat i 17500 kCal navíc

Vánoce rovnají se kila navíc. Jste s touto rovnicí smířeni nebo jí hodláte letos čelit? Ale jak, když to z kuchyně tolik voní a stoly se prohýbají? Ivan Černohorský je specialista na zdravou změnu životního stylu a poradí pár dobrých triků, jak letos nepřibrat!
Vydáno: 22.12.2019
Štíhlé Vánoce podle Ivana Černohorského
Autor: archiv Ivana Černohorského Štíhlé Vánoce podle Ivana Černohorského

Možná máte už teď smíšené pocity z vánočního hodování. Na jednu stranu se těšíte na oblíbené pochoutky, ale na druhou se dopředu smiřujete s tím, že nějaké kilo o Vánocích prostě přiberete, protože o jinak ani není možné. Opravdu není? Je totiž jen o to, co si zvolíte….

Vánoce, při kterých nemusíte přibrat ani kilo, vám představí Dr. Ivan Černohorský z Mindset Academy, která se specializuje na změnu životního stylu.

  • Ivane, Vánoce představují pro mnohé z nás období, kdy automaticky přiberou na váze. V čem to především vězí?

Těch faktorů je celá řada. Začněme klidně u těch psychologických. Většina z nás má Vánoce spojené s tradičními jídly a vůněmi, nedovedeme si představit sváteční atmosféru bez cukroví, vánočky, smaženého kapra a bramborového salátu. Jenže skoro všechny typické vánoční pochoutky jsou vysoce kalorické!

Zkusil jsem si představit běžný vánoční den, tak jak probíhá ve většině rodin: Začínáme snídaní: čaj s citrónem a medem 250 ml (57 kCal) a k tomu vánočku 200 g (731 kCal).

Pak se postíme až do oběda, kde na nás čeká rybí polévka 250ml (254 kCal), k tomu si dáme první Plzeň (113 kCal). Následuje návštěva u rodičů, kde se pustíme do babiččiny chlouby, napečeného cukroví: linecká kolečka/vanilkové rohlíčky 200 g (ca. 1000 kCal) a nějaký ten vaječný likér 2x 50 ml  (275 kCal) a pak se přesuneme domů a pokračujeme štědrovečerní večeří: kapr smažený 200 g + bramborový salát 200g (851 kCal) a k tomu 2 piva (364 kCal), následně už jenom třeba několik kousků lineckých koleček 100g  (537 kCal) a nějaké to vínko 0,5l (364 kCal). Dohromady to dělá 4546 kCal!

Zkusme si toto číslo opravdu poctivě uvědomit a položit si otázku, jestli chcete v těle mít tolik zbytečných kalorií a jídla?

  • Jak nejlépe v hlavě změnit léta budovaný přístup k tradičním vánočním pochoutkám?

Myslím, že hlavní problém je v tom, že se nejedná jenom o jeden den, ale po Štědrém dni následuje Boží hod a pak hodně jíme i na Štěpána. Někdo se “úspěšně” projí od předvánočních večírků až do Nového roku!

V těchto dnech se opakuje víceméně totéž, jen v trochu jiných kulinárních variantách. Pořád si po hlavních jídlech dopřáváme u kávičky napečeného cukroví, čokolád  a vánoček.

Mezi svátky se pak dojídají zbytky, přece se to nevyhodí, a k tomu zase jede cukroví, vánočky atd. A teď prostě počítejte s mnou. Pokud přijímáme po dobu 7 dní 2500 kCal denně víc než vydáváme, což je celkem 17,500 kCal (!), znamená to, že přibereme zhruba 2,5 kg na váze! To je prostě fakt.

Pokud chcete něco změnit, nezavírejte oči před čísly, protože nelžou. Myslete na to, kolik radosti vám taková kalorická bomba ve skutečnosti přinese ve srovnáním s tím, jak se po svátcích budete cítit a co vše se budete snažit změnit. Opravdu to stojí za to? Vnímejte jídlo o svátcích jako svou osobní volbu, nenechte se do ničeho nutit a podsouvat si názor, že bez tuny nezdravého jídla to přeci nejsou “ty pravé” Vánoce…

  • Dobré jídlo přesto k svátkům tak nějak patří. Jak si dopřát a přitom nepřibrat?

Když se na náš vánoční jídelníček podíváme detailněji, tak zjistíme, že největší kalorické bomby jsou vánočka a cukroví. Představují zhruba ½  kalorického příjmu Štědrého dne (2268 kCal).

Cukr není jen o prázdných kaloriích, ale s konzumem jednoduchých sacharidů jsou spojená horší rizika! Například nárůst inzulinu v krvi, což má celou řadu negativních dopadů na náš metabolismus. Inzulin, kromě toho, že reguluje hladinu krevního cukru, má na náš organismus anabolický efekt a výrazně podporuje ukládání energie ve formě tukových zásob.

Pokud chce někdo přes Vánoce omezit kalorický příjem, je nejjednodušší začít u sladkostí a sladkých alkoholických nápojů.

Jde to jednoduše shrnout do těchto základních rad:

  • Omezit cukroví a vánočku na absolutní minimum.
  • Pokud to lze, vynechávejte některá hlavní jídla. Například na Štědrý den nejezte snídani ani oběd, pouze večeři.
  • Pokud se jeden den přejíte, vynechte druhý den snídani a pokud možno i oběd. Uložte si takový malý půst, aby se tělo stihlo vzpamatovat. Dejte si třeba v 16 h  jenom jedno jídlo a pak už nejezte.
  • Nedojídejte zbytky, nejste odpadní koš! Pokud vám 27.12. ještě zbývá cukroví nebo vánočka, vyhoďte ji raději do popelnice nebo věnujte do charity. Je naprosto iracionální, myslet si v dnešní době totálního kalorického přebytku, že vše co zbude, musíme prohnat naším trávícím traktem.
  • Zkuste se víc hýbat. Naordinujte si po dobu svátků a dovolených třeba 3 hodiny chůze denně! Každý pohyb se počítá!
  • Máš ještě nějaké další praktické rady a triky, jak si na Vánoce udržet zdravou váhu

 

  • Jak zvládnout novoroční předsevzetí, že konečně začnu žít lépe a něco zhubnu?

První krok k tomu, abychom byli schopni začít něco měnit, je uvědomit si, že změna je opravdu nutná. Prostě to opravdu začíná v hlavě s pravdivým zjištěním: mám nadváhu nebo zdravotní potíže.

Dejte ale pozor: pokud budete chtít měnit příliš věcí najednou, vaše pozornost se rozptýlí a šance, že se vám podaří něco změnit, klesnou. Je proto dobré si vybrat jednu malou věc a tou začít. Malé věci se často kumulují a mají velký nebo dominový efekt. Dám hned příklad: Pokud si například odpustíte odpolední svačinu nebo dezert (cca 200 kCal), tak za 1 rok projde vaším trávicím traktem o 73 000 kCal méně. Přepočteno na kg tělesného tuku to dělá 10,5 kg. Pokud tedy chcete zhubnout 10 kg za rok (nebo neztloustnout o 10 kg), tak podle logiky věci stačí vynechat každý den ten jeden dezert a tak se dá pokračovat. Využijte také nějakou motivační pomůcku, která vám sedí.

Vyvinuli jsme speciální diář “Diář pro radikální změnu”, který nabízí 52 týdenní program pro změnu životního stylu a snížení biologického věku. Může sloužit jako malý osobní “kouč” na vaší cestě za změnou. Obsahuje celou řadu překvapivých informací a unikátní bodovací systém a pomůže vám tak nastartovat a udržet změnu životního stylu.

Nenechte se srazit, pokud se hned všechno nepovede, pracujte na sobě kdykoli je to možné, život a zdravé tělo máte jen jedno!

Autor: Kamila Ulčová

Článek je zařazen v: jak o Vánocích nepřibrat, vánoční kila navíc, Ivan Černohorský, povánoční dieta