27 pohledů do zákulisí Primy
Prima 20. června oslavila své 27. narozeniny. U jejich příležitosti vám představíme 27 zajímavostí ze zákulisí Primy.
#1 Začali jsme vysílat jako Premiéra TV 20. června 1993 v Praze a ve středních Čechách. O rok později jsme dostali licenci na celoplošné vysílání. Dnes jsme velká mediální skupina s devíti kanály. Rádi bychom vám při příležitosti 27. narozenin Primy přinesli 27 netradičních pohledů do zákulisí Primy. Začínáme #1 – představujeme vám náš management, díky němuž pro vás vysíláme a vymýšlíme nové pořady i projekty.
#2 Po 21 letech jsme se přestěhovali do nově zrekonstruovaných prostor polyfunkčního objektu VINICE.
Disponujeme zde prostory o rozloze 12 500 m2 na 6 podlažích. Kromě 3 televizních studií se v budově nachází například i 6 rozhlasových studií, Fresh kavárna či 12 zasedacích místností pro pracovní jednání.
#3 Když vstoupíte do naší budovy, první, co upoutá vaši pozornost na recepci, je velkoplošná televizní stěna tvořená 15 obrazovkami, každá s úhlopříčkou 55″, promítající všechny kanály skupiny Prima.
Dynamiku prostředí televize podtrhuje reflexní strop, tvořený černou napínanou fólií. Díky speciálnímu LED grow osvětlení tu máme i malou vertikální zahradu s 210 rostlinami v pestrém druhovém i barevném složení.
#4 Studio CNN Prima NEWS patří mezi nejmodernější studia v Evropě. Půdorysná plocha studia CNN Prima NEWS je téměř 300 m2. Prostoru dominuje moderátorský pult se zabudovanou LED obrazovkou, hned za ním je jeden z několika velkých studiových LED panelů.
Studio má jako jediné v zemi dvě patra – i z horního je možné vysílat a také vstupovat živě do programu. Barevnost studia přizpůsobujeme jednotlivým pořadům. Převládají barvy červená, modrá a bílá – korespondující s logem CNN Prima NEWS.
#5 Naše nejmenší studio má téměř 130 m2. Natáčíme zde vybrané diskuzní a esportové pořady. Před spuštěním CNN Prima NEWS jsme zde 5 měsíců klíčovali vysílání VELKÝCH ZPRÁV, Divošek, TOP STARu, Miniduelu, Odpoledních zpráv a Prima ZOOM Světa. Ve studiu na Palmovce jsme si natočili staré studio bez moderátorů, a poté jsme to díky technologiím divákům maskovali na zelené.
Někteří diváčtí fajnšmekři si všimli, že během té doby nebyl na pultu nebo na zemi vidět odlesk či že v newsroomu neměli zpravodajci roušky. Moderátoři museli dodržovat několik důležitých podmínek pro vysílání ze „zelené“, a to například: mít naprosto rovné a neodstávající vlasy nebo se neoblékat do zeleného oblečení.
#6 Naše vlajkové seriály Slunečná a Modrý kód nenatáčíme v budově Primy, ale v nedalekých ateliérech v Malešicích, kde se původně nacházela výrobní hala. V budově jsou čtyři ateliéry. V prvním se natáčí Modrý kód.
Další dva ateliéry slouží na natáčení Slunečné. Naleznete v nich kompletní statek, chlívek, hospodu, byt starostových, byt Janka, jeho kancelář i třeba sýrárnu. Celkem se jedná o 15 dekorací. Ve čtvrtém, největším ateliéru, natáčíme ostatní pořady, například Máme rádi Česko, 1 proti všem nebo Poklad z půdy.
#7 Velké studio v budově Primy má téměř 600 m2 a chystáme se zde natáčet vybrané pořady vlastní tvorby. Prvním zde natáčeným pořadem byla Vlna naděje. Aktuálně tu natáčíme novou řadu oblíbeného pořadu Poklad z půdy.
Toto studio, stejně jako ateliéry v Malešicích, pronajímáme na natáčení. K dispozici jsou také maskérny, šatny, režie a samozřejmě prostor pro catering.
#8 Nedílnou součástí zpravodajského studia je režie, kde se pořad „uvaří“ do finální podoby a vysílá se „ven“.
Mimo režiséra a MosArt operátora, kteří neobvykle sedí až ve druhé řadě, tu najdeme i editora relace, produkci u čtecího zařízení a u spojování živých vstupů, plus další technické profese, jako je například osvětlovač, technik u obrazových korekcí, mikrofonista a technik u robotických kamer. Vzadu za skleněnými dveřmi má své zvukově oddělené místo zvukař.
#9 Automatizace. S novým studiem jsme přešli na odbavení zpravodajství pomocí automatizačního systému MosArt, který řídí veškeré režijní operace.
Například: střih, odbavení připravených reportáží, odbavení titulků, odbavení grafických elementů do LED stěn, pohyb robotických kamer, nastavení osvětlovacího pultu a předmix zvuku. Přestože je odbavení automatizováno, vše řídí a kontroluje posádka režie.
#10 Ve studiu CNN Prima NEWS máme celkem čtyři robotické stativy Telemetrics, osazené kamerami Sony a objektivy Fujinon.
Dva z nich dokážou po podlaze samy jezdit po předem definovaných drahách nebo je může obsluha ovládat na dálku či přímo ve studiu. Doplňuje je kamera umístěná na kolejnici u stropu a kamerový jeřáb Jimmy Jib řízený operátorem ve studiu. K dispozici jsou celkem čtyři čtecí zařízení umístěná na kamerách.
#11 Každé zpravodajství má svůj newsroom. Je to bezesporu nejživější pracoviště v naší televizi, neboť je to epicentrum výroby kontinuálního zpravodajství. A kdo tu všechno sedí?
Najdete tu šéfeditory, editory, dramaturgy, produkci, helfry, korektory, redaktory domácí redakce, redaktory zahraniční redakce, moderátory, meteorology i grafiky.
#12 OSET je pracoviště, kde se každý kameraman zastaví, než vyjede na natáčení. Vyzvedne si tu kamerový set, kterého je součástí kamera, mikrofon, osvětlení, stativ, přenosové zařízení a nesmí zapomenout klíče od štábního vozu. A ještě trochu televizního žargonu – tušíte, co je to tzv. vinčus? Jedná se o molitanovou protivětrnou ochranu mikrofonu, na které často vidíte i logo televize.
#13 Štábní vozy s logem CNN Prima NEWS poznáte už z dálky. Denně vyjíždíme na desítky natáčení, proto je pro nás nezbytné mít kvalitní vozový park. Zajímavostí je, že kameramani a redaktoři musí chodit do garáží po schodech, aby se případně nezasekli ve výtahu a nic je nezdrželo.
#14 Po návratu z reportáže obvykle redaktoři zamíří ke svému počítači, kde reportáž napíšou a udělají si rychlý předstřih. Pak míří do střižny, kde reportáž namluví, tzv. voiceover, a společně se střihači finalizují reportáže. Střihač vybírá vhodné záběry, pokrývá reportáž hudebním podkresem a hotovou reportáž schválenou editorem posílá na vysílací server. Ideální délka reportáže jsou 2 min. Střih takové reportáže trvá od cca 20 minut do 1,5 hodiny. Záleží na tom, kolik času redaktor má a pro který pořad danou reportáž připravuje.
#15 Ještě před natáčením zpráv musí každý z moderátorů, redaktorů i hostů zamířit do maskérny, kde je zkušené maskérky nalíčí, aby na kameře vypadali krásně, a přitom se neleskli. V maskérně máme přes 50 odstínů make-upu, 100 odstínů rtěnek, 80 barev očních stínů a 30 odstínů pudrů, které měsíčně doplňujeme a obměňujeme dle současných trendů. Pro vaši představu – make-up a hairstyle hlavních moderátorů trvá až jednu hodinu.
#16 Stejně jako make-up jsou u našich moderátorů důležité kostýmy. Každý moderátor a redaktor má svůj šatník, který se během roku obměňuje. Kostýmy a obuv pro moderátory a redaktory jsou formální a decentní, stejně jako make-up. Převládá jednobarevné oblečení, a co zde rozhodně nenajdete, jsou interferující prvky – jako například některé druhy proužků. Barevnost oblečení přizpůsobujeme jednotlivým relacím.
#17 Dalším důležitým pracovištěm v televizi je oddělení plánování. Zde dáváme dohromady televizní programy pro každý kanál. Jednotlivé pořady se pomocí programu MIS plánují minutu po minutě, včetně reklamních spotů, které jsou pro nás jako komerční televizi nezbytné. Finální programové schéma posléze posíláme do médií, abyste věděli, co kdy vysíláme.
#18 Na odbavovacím pracovišti kolegové 24 hodin dohlížejí na to, aby vysílání bylo odbaveno tak, jak bylo plánováno, v nejvyšší kvalitě, a neviděli jste černé obrazovky. Vkládají také do vysílání titulky a informační lišty, zajišťují přepínání mezi živým vysíláním a již natočenými pořady. Kontrolují také správně nasazené reklamní spoty.
#19 Na Primě máme také několik dabingových studií. Dabujeme zde především dokumenty a zahraniční zpravodajské pořady. Zbytek pořadů dabujeme externě. Dabér sedí odděleně ve zvukotěsné místnosti, zatímco režisér kontroluje kvalitu nahrávky u počítače.
#20 Naše satelity na Palmovce byly legendární. Také ve Strašnicích máme na střeše mnoho satelitních antén, které přijímají signály určené k dalšímu zpracování.
#21 V nové budově máme dva typy archivů. První obsahuje ještě videokazety a najdete tu asi 40 000 pořadů především z počátku našeho vysílání. Druhý archiv už je digitální a je velký jako větší šatní skříň. V něm máme vedené všechny pořady od roku 2008. A co je úžasné – pořady se v této „krabičce“ archivují automaticky na datové pásky.
Další zajímavosti sledujte na našich sociálních sítích a objevovat se budou také průběžně v tomto článku!