9. srpna 2017 14:00
Gabriela GabrielováOd Armageddonu ke 2012: Vybrali jsme 5 nejlepších katastrofických filmů!
Lidské potěšení z ničení je neukojitelné! I na plátně.
Všichni jsme trochu se zvědavostí očekávali, co se stane onoho 21. prosince 2012, kdy Mayové ve svém kalendáři určili konec světa.
A tak není divu, že se toho zvláštně magického data chopilli v roce 2009 filmaři a vytvořili svoji verzi.
Film 2012 uvidíte v sobotu ve 20.15 na Primě!
Záběry z filmu 2012
Mrknětet se v jaké společnosti pěti nejlepších katastrofických filmů náš film je
První filmová desturkce - Deluge
Katastrofa: Mimo jiné zemětřesení v New Yorku
Film: Katastrofy fascinovaly filmaře odnepaměti, chvíli však trvalo, než se jim dostalo náležité pozornosti. Teprve v roce 1933 vznikl snímek Deluge, který nechal svět zničit nevysvětlenou globální katastrofou složenou ze zemětřesení, bouří a vln tsunami. Zničil při tom hromady miniatur a ukázal trend budoucí filmové destrukce.
Za neuvěřitelný rozpočet 171 tisíc dolarů (!!!) vznikl kasovní trhák a jeden z prvních katastrofických a zároveň post-apokalyptických snímků, ač ho v učebnicích destrukce přehlušil dějově povedenější King Kong. Deluge však rozhodně vydělal nemalé sumy peněz. Ironií osudu přitom román Deluge, předloha filmu, skrze svou ústřední katastrofu metaforicky komentoval hospodářskou krizi a konec bujarých 20. let.
Deluge (1933) Zdroj: RKO Radio Pictures
Nová doba ledová - Den poté
Katastrofa: Nová doba ledová
Film: Metafory byly živé i o sedmdesát let později, po dekádách katastrofických filmů (zlatý věk žánr zažil v 70. letech). První a zdaleka ne poslední zmínka Rolanda Emmericha v našem rychlopřehledu patří jeho zkázonosně klimatickému Dnu poté. I když se většina klimatologů obává spíše komplexnějšího průměrného oteplení a jeho vlivu na narušení klimatických vzorců (boing, čas na reklamu na Prima Zoom), Emmerich ve Dni poté prostě vyhlásil návrat doby ledové.
Co následovalo, byla série monumentálních epizodek nikoliv z konce světa, ale rozhodně z jeho drastické proměny. L.A. postihla supertornáda, New York zamrzl a spolu s ním nakonec i většina území mírného pásma. Mezi nejsatiričtější momentky patřila migrace Američanů do Mexika a jim podobné. Kampak asi utíkali Evropani...
Právě závěrečné přijetí ústřední katastrofy ale činí ze Dne poté poměrně velké mainstreamové unikum.
Den poté Zdroj: 20th Century Fox
Asteroid ničitel - Armageddon
Katastrofa: Drtivý dopad asteroidu o velikosti Texasu
Film: Mnohem častější je totiž konečné zamezení ultimativní katastrofy před koncem filmu - ale zase ne dost na to, aby se divák do té doby nudil. Právě proto díky bohům za asteroidy! Mohou létat ve větším počtu, takže na pár zničených měst dojde, ale tomu nejhoršímu může zabránit ústřední parta hic.
Armageddon není první a rozhodně ani poslední film o dopadu kosmického tělesa. Do dnešních dnů jde však o zlatou normu daného subžánru. Celkovému dojmu tak vlastně ani nevadí skutečnost, že koukatelná je jenom první polovina s výcvikovou částí, zatímco od startu se z filmu stává hrozná nuda, kterou nespasí ani sebevražedný Bruce Willis...
Armageddon Zdroj: Touchstone Pictures
Neviditelný rozklad - Nákaza
Katastrofa: Pandemie viru podobného chřipce
Film: Vedle veškerého destrukčního porna by skromnější, realističtější Nákaza rozhodně neměla zapadnout. Kde se totiž jinde likvidují modely světových metropolí, Nákaza obyčejnou radost z ničení nahrazuje hororovým strachem z realističnosti vykreslené pandemie.
Není tu žádný šílený virus měnící lidi na zombies - nakažení virem MEV-1 mají prostě horečky, kašlou a nakonec v části případů zkolabují a zemřou. Za MEV-1 dokonce ani nestojí teroristi nebo CIA, mezi populaci se z pralesů prostě dostal vlivem deforestace. Právě díky tomu následných 120 minut ukázek toho, jak postupně společenský řád upadá (ale nikdy nedojde na definitivní, přehnaný konec civilizace), dovedou zapůsobit víc než sebelepší srážka s digitální kometou.
Nákaza Zdroj: Warner Bros. Pictures
Zmutovaná neutrina posunují kontinenty - 2012
Katastrofa: Na celosvětové superzemětřesení/pohyb kontinentálních desek a vlivem toho i utramegatsunami tentokrát dojde kvůli tomu, že slunce zmutovanými neutriny zahřálo pozemské jádro. Logiku nebo nedejbože vědu v tom nehledejte.
Film: Globální katastrofou jsme začali, proto ji i skončíme. I přes letošní zemětřas San Andreas zůstane pět let starý snímek 2012 od Rolanda Emmericha zřejmě ještě na dlouhou dobu vrcholem žánru - nikoliv snad kvůli vypointované story nebo dechberoucím dialogům, ale kvůli sofistikované praktice jménem MÍT VELEHORY DOLARŮ PRO DIGITÁLNÍ TRIKAŘE, která sama o sobě řeší spousty tvůrčích problémů.
Ve 2012 díky tomu vybuchuje všechno. Úplně všechno. Yellowstonský park? Detonující supervulkán. Los Angeles? Utopí se v moří jako kotě. Bílý dům? Sejme ho na supertsunami nesená letadlovka. Hlavními postavami jsou tady triky, lidští herci stejně jenom ubírají cennou stopáž skutečným hrdinům - neviditelným andělům destrukce.
Režie: Roland Emmerich Scénář: Roland Emmerich, Harald Kloser Kamera: Dean Semler Hudba: Harald Kloser, Thomas Wanker Hrají: John Cusack, Amanda Peet, Chiwetel Ejiofor, Thandie Newton, Oliver Platt, Tom McCarthy, Woody Harrelson, Danny Glover, Liam James, Morgan Lily, Zlatko Buric
Nezapomeňte se na 2012 dívat v sobotu večer na Primě!