Už se nerodí děti, svět vymírá... Ve snímku Potomci lidí
Ve sci-fi filmu Potomci lidí se lidstvo nedokáže postarat o vlastní reprodukci. Ženy jsou neplodné a nikdo neví proč. Svět se stává místem chaosu, vše spěje k neodvratnému zániku. Na mnoha místech se válčí a s posledními dětmi jakoby zmizela i poslední naděje. Dívejte se v neděli ve 22:10 na Primu.
Talentovaný mexický režisér a scenárista Alfonso Cuarón zasadil svoji temnou vizi blízké budoucnosti do Londýna roku 2027. Inspiroval se povídkou britské autorky detektivek P. D. Jamesové.
Úředník Theo Faron (Clive Owen) jezdí každý den do práce, ale vlastně jen přežívá. Až do okamžiku, kdy ho na ulici přepadne skupina mužů a odveze na neznámé místo. Tam se setká s Julian (Julianne Moore), svojí bývalou láskou a matkou svého zemřelého syna, která pracuje pro odbojovou organizaci a má pro Thea úkol. Doprovodit jednu dívku k moři a dostat ji na loď, která slouží speciálnímu programu „Projekt Lidstvo“.
Postupně se ukáže, že černošská dívka Kee je něčím velmi výjimečná. Je totiž těhotná, v osmém měsíci. Theo ji musí ochránit ode všech, kteří by se mohli pokusit ji i děťátko zneužít pro politické či jiné cíle. Kee a její miminko je totiž klíčem a poslední nadějí k záchraně civilizace.
Filmové perličky:
- Theo, který potřebuje Kee a její doprovod někde skrýt, protože jsou neustále pronásledováni, se na čas uchýlí do lesního sídla starého přítele – novináře a karikaturisty. Věčného hipíka s dlouhými vlasy, barevným oblečením a kouřícího marihuanu dokonale ztvárnil legendární Michael Caine. Herec si roli prý opravdu užil.
- V originální povídce The Children of Men od P. D. Jamesové trpí neplodností muži a nikoli ženy.
- Ve filmu je scéna narození miminka Kee ve špinavém domě, který slouží jako ubytovna pro uprchlíky. Ačkoliv máme pocit, že v přímém přenosu sledujeme přirozený porod, jedná se o trikovou akci. I miminko, které vklouzne Theovi do rukou, bylo vytvořeno digitálně.
- Ve filmu jsou přímé odkazy na narození Ježíše Krista. Theo se o Keeině těhotenství dozvídá ve stáji mezi krávami a jinými zvířaty, když se Kee svlékne a ukáže mu požehnané bříško. Když Kee a Theo procházejí chodbami azylového domu, všichni vztahují ruce a téměř se klaní plačícímu novorozenci. Anebo když se Theo zeptá Kee, kdo je otcem, Kee vtipkuje: „Já jsem přece panna.“
Originální způsob natáčení:
- Režisér Cuarón toužil dostat do filmu „reálný čas“. Proto používal dokumentární techniku dlouhých, nestříhaných záběrů, které ovšem byly precizně do detailu nazkoušené a vypilované, jak se sluší pro celovečerní biják.
- Pro herce to bylo velmi náročné. Julianne Moore tvrdí, že to pro ni bylo opravdu revoluční natáčení. A Clive Owen doplňuje: „Bylo to hodně stresu a velký tlak. Všechno muselo klapat jako velký orchestr a nikdo nechtěl být tím, kdo něco podělá.“
- Například ve scéně, kdy Theo opouští bistro s kávou, jde po Oxford street, kde je běžný provoz s auty, kolemjdoucími a do toho bistro vybuchne, není jediný střih. Komparz, auta, autobus, herci, všechno muselo klapnout.
- Dalším oříškem byl 12minutový záběr, kdy Kee, Theo, Julian a dva průvodci jedou autem. Baví se, smějí, pak je přepadnou rebelové, začnou po autě pálit, hrdinové prchají, pronásledují je rebelové na motorce.
- Pro tuto scénu vymysleli tvůrci speciální nadstavbu na auto na zavěšení a ovládání kamery, tak aby kamera mohla sledovat nejen konverzaci mezi pěti různými osobami v autě, ale pak plynule „vykouknout“ ven z auta, co se děje tam. Následně se kamera vrací zpět do auta. To vše bez jediného střihu.
Sci-fi thriller Potomci lidí, o kterém se právem říká, že byl filmem roku 2006, si pusťte v neděli ve 22:10 na Primě. A rada? Na druhou půlku kapesníky do ruky! Scéna, kdy vojáci skládají zbraně, protože slyší po skoro dvaceti letech dětský pláč, dostane i největšího cynika.