Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Manuál na šťastný život 3. díl: Zbavte se strachu

Vytvořte si podle našich návodů návyk pozitivního myšlení a vpusťte štěstí do svého života.
Vydáno: 14.09.2018
Zbavte se strachu
Zbavte se strachu Autor: iStock
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Budeme se věnovat vztahům, sebelásce, práci i zdraví. Manuál vám nabídne i množství rad, jak pracovat s těžkými životními situacemi, jako je například rozchod, nevěra, strach, úzkosti nebo ztráta někoho blízkého. Pozitivní myšlení je tím, co pomáhá zvládat životní situace. V každém díle vás čeká něco málo teorie, ale především praktické postupy, techniky a cvičení. Některé rady vám mohou posloužit jako rychlá intervence při případných problémech. Po přečtení a ukončení návodu se můžete k určitým krokům vždy vrátit. Ničeho se neobávejte a pusťte se směle do své cesty za štěstím! 

Zbavte se strachu

Čeho se nejvíc bojíte? Franklin D. Roosevelt prohlásil: „Jediná věc, které se musíme bát, je strach sám." To je upřímná pravda. Skutečná věc, která vás drží dole, je strach! Důvodem je, že vaše obavy mají nad vámi velkou moc, kterou jim dáváte prostě tím, že o nich přemýšlíte – představujete si ten nejhorší možný scénář nebo to, co nechcete, aby se vám stalo. Je čas zaujmout stanovisko. Je čas vyčistit z vašich myšlenek všechny strachy a obavy. Je na čase si uvědomit, že váš strach se smutkem jsou mnohem horší než smutek a strach samotný.

Odpočinek je nedílnou součástí života a pomáhá nám pracovat se strachem.

Co je dobré si uvědomit ve spojitosti se strachem

  • Nejvíc strachů máme z toho, že si děláme domněnky a čteme ostatním myšlenky. Opustí mě partner(ka)? Vyhodí mě z práce? Nebudu mít peníze? Přestaňte s tím. Lidé na vás nemyslí v takovém objemu, jak si myslíte vy, protože mají dost práce se svými vlastními myšlenkami a tím, co si o nich myslí ostatní. Raději se přímo zeptejte.
  • Připravte si výhybku. Pokud přijde strach, potřebujete něco, co vám od něj odvede pozornost. Mějte po ruce něco, co můžete použít. Máte oblíbenou píseň, vtip, film, afirmaci? Máte ve svém okolí někoho, kdo vám dokáže přehodit výhybku? Zavolejte mu. Můžete se také vyspat nebo vypsat své myšlenky na papír. Není možné mít strach a zároveň přemýšlet.
  • Soustřeďte se na přítomnost. Vezměte si do ruky nějaký předmět a pozorujte ho. Jaký je? Jaký má tvar? Jak se vám drží? Jakou má barvu? Co si o něm myslíte? Nebo se podívejte z okna a pozorujte přírodu, komín nebo strom. Zaměřte pozornost někam jinam.
  • Oslavte své úspěchy. Strach vás paralyzuje a jediné, co chce, je, abyste mu věnovali celou svoji pozornost. Když přijde strach, zeptejte se sami sebe: „Co se mi doteď podařilo?“ Připomeňte si všechny úspěchy.

Cvičení 1:

V klidu se posaďte a najděte si místo jen sami pro sebe. Bez vzruchu okolí, nejlépe pokud jste doma sami. Zavřete oči a nechte mysl uklidnit.

Připusťte si, že většina vašich obav se nikdy nenaplní. Zeptejte se sami sebe. „Jaká představa mě děsí, z jaké představy mám strach?“ Položte si otázku: „Co nejhoršího se mi může stát?“ Pokud zjistíte, že i to nejhorší dokážete zvládnout a žít s tím, tak se té představy pusťte. Nebo si řekněte, co můžete udělat proto, aby se to nejhorší nestalo.

Cvičení 2:

Strach je přirozený a v minulosti nám sloužil k ochraně před nebezpečím. Pokud však strach nabude velkých rozměrů a omezuje nás místo toho, aby nás chránil, je dobré s ním skoncovat.

Zvědomte váš strach. Zastavte se a strach vytáhněte na úroveň vědomí. Špatně se nám uvažuje ve stresu, rozčílení, v noci po probuzení, v přepracování, když na nás někdo zaútočí, v emocích. Zastavte se a uvědomte si, co se děje a proč se to děje. Podívejte se na problém, jako byste byli na kopci, a pak teprve jednejte.

Cvičení 3:

Vybavte si svůj strach a nechte ho zcela prostoupit vaší osobou. Nechte ho rozpínat se po celém vašem těle. Pojmenujte si svůj strach. Nazvěte ho nějakým jménem a nechte, aby vás pohltil od hlavy až po konečky prstů na nohách. Jakmile mu dovolíte se rozprostřít, tak postupně zmizí. Diskutujte s ním a řekněte mu, že už ho nepotřebujete. Potlačením strach roste.

Cvičení 4:

Zaměřte se na to, co získáte, ne na to, co ztratíte! Zaměřte se na to, co získáte, jakmile překonáte strach. Co vám to přinese? Jak vás to může obohatit nebo posunout? Položte si otázku: „Co získám tím, když překonám strach?“

Zaměřte se na malé kroky. Co mohu udělat nyní, jaký malý krok můžu udělat, abych zlepšil/a tuto situaci? Neanalyzujte to. Udělejte to. Ignorujte výkřiky strachu. Řekněte mu, že nestojíte o jeho rady.

Šárka Vávrová

Šárka Vávrová
Šárka Vávrová
Robert Tichý pro časopis Moje psychologie

 

 

Článek je zařazen v: manuál, návod, šťastný život, Šárka Vávrová, strach
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama