Milleniál? Nejde vám to přes pusu? Tak jen neflejmujte a v 5 krocích je zkuste pochopit
Milleniál? Nejde vám to přes pusu? Tak jen neflejmujte a v 5 krocích je zkuste pochopit.
Setkáváte se v domácnosti často s člověkem se sluchátky v uších a se zrakem upřeným do telefonu (samozřejmě do toho chytrého)? Zaslechnete občas slova jako flejmy, komenty, insta, deep shit, obvi? Zklameme vás. Vaše dítko se opravdu neučí ve volném čase esperanto, jak jste se možná zprvu domnívali. Vaše dítko je prostě a jednoduše milleniál. Když už znáte diagnózu, přidejte se k nám na cestě k jejich porozumění.
Dle průzkumu pro značku Milka, jsou milleniálové lidé momentálně ve věku mezi 15 a 35 lety. Ve společnosti mají hojné zastoupení. Uvádí se, že tvoří až čtvrtinu české populace. Jejich zvykem je opouštět rodiče a osamostatnit se kolem 25. roku. Ti mladší si chtějí hlavně užívat, bavit se a poznávat. A právě ty zatím asi nejméně chápeme.
1. Krok – heslo na wifi a nebe nad hlavou. To je snad obvi.
Těšili jste se celý týden na rodinnou večeři, a když na ní konečně došlo, tak má polovina osazenstva zrak upnutý na displej a jedinou otázku, kterou jste dostali, byla: „Maj tady wifinu?“. Nezlobte se na ně. Hlavním rysem milleniálů je fakt, že vyrůstali ruku v ruce s internetem. Mají výhodu, snáze rozumějí technologiím, jsou neustále informovaní a více samostatní. Přesto milují společnost a rádi si užívají venku s přáteli. Ale vždy jednou nohou v online světě.
2. Krok –flejmuj, komentuj, a hlavně si dej bacha na deep shit.
Smiřte se s tím, že 6 až 8 hodin denně svého milleniála neuvidíte. Tolik času podle průzkumu totiž stráví na internetu. A co na těch internetech vlastně dělají? S velkou pravděpodobností si dopisují s pár kamarády na Facebooku (i když jich má ve skutečnosti v průměru až 200), sdílí oblíbené písničky, sledují různé zajímavé stránky, digitální celebrity a občas překliknou na další populární sociální síť Instagram, který slouží hlavně ke sdílení fotek. V souvislosti s ním se můžete setkat se slovem „hešteg“ (anglicky hashtag) značící tento symbol #. Ten se uvádí u fotek a za ním se píší klíčová slova, která s fotkou souvisejí.
3. Krok – cestování je jediná věc na světě, která Tě udělá doopravdy bohatším. LOL.
Oblíbený a naprosto zásadní citát generace Y. Netrvá to většinou ani měsíc, co si vybalí kufry a už zase vymýšlí, kam by vyrazili. Milleniál nezná zavřené hranice, nikdy to nepocítil, a historky o výjezdních doložkách jsou pro něj sci-fi. Levné letenky dokáže sehnat za pár korun a stejně tak i ubytování, kde hlavním heslem ve slovníčku pojmů je hostel, nebo aplikace od Airbnb, což je webová služba zprostředkující ubytování po světě u někoho doma, nově i formou zážitků – oni prostě ví, jak na milleniály. Jazyk už také přestává být bariérou, hranice se mažou a není se čemu divit, že ve volném čase mladí nejraději cestují a nejlépe několikrát do roka.
4. Krok – svůj job musíš mít rád. Like a boss.
Rozumíme vám, že jste chtěli mít ze své ratolesti právníka nebo lékaře a teď jste lehce znepokojení, když vám před nosem mává s nabídkou brigády ve fastfoodu. Milleniálové to mají se zaměstnáním následovně. Za priority považují balanc mezi zaměstnáním a osobním životem a v práci se chtějí cítit svobodně. Proto není překvapením, že generace Y jen stěží obětuje svůj volný čas a víkendy práci. Dnešní generace střídá zaměstnání jak na běžícím páse, ale při tom si dá opravdu záležet na výběru a nekývne jen tak na něco. Při práci totiž potřebuje pociťovat spokojenost, a dávat do ní zároveň „celé srdíčko“. Pokud to tak po delší dobu není, vydají se na lov ideálního zaměstnání znovu. Největším lákadlem bývá výše platu a hned v závěsu fakt, že jde o zajímavé a naplňující zaměstnání.
5. Krok #Přidejseknám! Pranky a hauly ve světě Youtube.
Youtubeři, blogeři, instagramisté – fenomén doby. Celebrity, které jsou v očích mladých milleniálů prostě TOP STAR. Nesmějte se tomu, každá generace má ty své. Hudební idoly, herce, sportovce, hvězdičky z reality show a teď i digitální celebrity. Mějte trpělivost, zkuste to s nimi, i oni dospívají se svým publikem, a třeba i vy na Youtube najdete inspiraci. Nejsledovanější video v ČR je podle společnosti Google návod na krájení cibule, tak se nemusíte bát, že se ztratíte. V projektu Milka #pridejseknam, kde účinkují přední české osobnosti youtubové scény jako Kovy, kterého magazín Forbes zařadil mezi 30 nejúspěšnějších lidí pod 30 let v ČR, slovenská kráska a mistryně stylu se stovkami tisíc sledujících LucyPug nebo profesionální gamer Hausbox, třeba pochopíte i ten idol svého teeneagera. A když už teď víte, co je Instagram a jak se používá „hešteg“, připojte se k soutěži označené #pridejseknam a hrajte o něco sladkého. To mají rádi přece všechny generace. LOL.
Slovníček mladšího milleniála
Youtuber (jůtůber) = osoba, která na internetovém serveru Youtube nahrává videa, ale také dlouhodobě sleduje nahrávky ostatních.
flejmy = z anglického slova flame – plamen. Flejmy jsou velmi často komentáře, co vás usadí (prostě shoříte studem) v diskuzích na sociálních sítích.
Trollit = dělat si z někoho srandu/vysmívat se někomu.
Deep shit = přejít v konverzaci na hluboké, vážné téma.
Obvi = je to zřejmé, z anglického slova obvious.
Pranky = vtipná videa, kde jde o to, někoho napálit.
Haul = popis příspěvku na youtube, kde youtuberky ukazují to, co si právě koupily.
#ootd /#motd = z anglického outfit nebo make-up of the day. Rozuměj make-up nebo outfit dne.
Whatever = cokoliv, jakkoliv, je mi to jedno
Cute = z angličtiny - To je kjůt. To je roztomilé.
LOL = laughing out loud – smát se nahlas, zkratka v digitální komunikaci
OMG = Oh my god – o můj bože, zkratka v digitální komunikaci
Like a boss = „jako pán“, „pošéfoval to“, má těžkou situaci pod kontrolou.
Mem, giphy = obrázková komunikace