Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Nemůžete se po cvičení hnout? Co dělat, když to někde bolí

Bolest je nedílnou a přirozenou součástí života. Není ničím negativním, není ničím pozitivním – zkrátka je. Záleží pak na každém z nás, jak se k ní postavíme. Můžeme se k ní stavět zády, ignorovat ji, potlačovat a zlehčovat. Nebo, což je samozřejmě lepší, se k ní postavíme čelem a budeme ji brát jako užitečný zdroj informací, které nám moudře poskytuje naše tělo.
Vydáno: 09.01.2019
Nemůžete se po cvičení hnout? Co dělat, když to někde bolí
Nemůžete se po cvičení hnout? Co dělat, když to někde bolí Autor: iStock
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Každý má práh bolesti nastavený trošku jinak. Zatímco někoho skolí i sebemenší bolístka, jiný dokáže bolest snášet a ještě se u toho usmívat. Vnímání bolesti je vysoce individuální záležitostí ovlivněnou mnoha faktory od dědičných dispozic přes senzitivitu organismu až po prožité zkušenosti či míru stresu. Stres je, mimo jiné, rozhodujícím faktorem při vnímání bolesti například ve sportu (viz. zápasníci v bojových sportech). Pokud jsme vystresovaní, organismus vyřazuje pro tu chvíli nepotřebné funkce, jako je imunita, trávení, vylučování a reprodukce a práh vnímání bolesti se zvyšuje. Ve stresu jednoduše snášíme bolest trochu lépe. A naopak – bolest samotná může být významným stresorem.

Co tedy dělat, když to někde bolí? Překonat se, nebo odpočívat?

Když bolí svaly

Co se týče fyzické aktivity, lehká bolest svalů den až dva po tréninku je úplně normální a vcelku i žádoucí. Je vhodné nechat svalům 24–48 hodin na regeneraci a poté je s klidem můžete potrápit znovu. Pokud vás bolí určitá partie, ale trénink si odepřít nedokážete, procvičujte jiné části těla nebo změňte druh aktivity – místo do posilovny zamiřte na běžecký ovál nebo na lekci jógy.

Bolest svalů následující po silovém tréninku je způsobená mikroskopickým poškozením svalových vláken, která se poté regenerují a jejich kapacita se zvyšuje. Taková situace nastává ve chvíli, kdy překročíme aktuální úroveň trénovanosti, do tréninku zařadíme novou zátěž (jiné cviky apod.) nebo nemáme dobré podmínky pro regeneraci (nedostatek spánku, živin, stres).

Mírným namožením svalů se obvykle nijak nezabýváme, bereme ho jako součást procesu. V případě, že se ale jedná o tzv. svalovou horečku, kdy sval intenzivně bolí, oteče a je teplý, můžeme regeneraci urychlit mírnou aerobní aktivitou (regenerovat aktivně), regeneračními procedurami (masáž, sauna) nebo v nejhorším případě sáhnout po protizánětlivých lécích. Klidně se hýbejte, pokud svaly bolí mírně až středně. Jestliže se ale kvůli bolesti hýbat nemůžete, vsaďte spíš na spánek a příjem kvalitních živin.

Když bolí klouby

Kromě svalů mohou po cvičení bolet také klouby. Opět máte dvě možnosti – zkusit je rozhýbat, nebo je nechat v klidu. Pokud se po měsících nicnedělání vrhnete na hluboké dřepy a pak vás budou bolet kolena, dostali jste informaci o tom, že zahálely – když bolí, sdělují vám, že je málo používáte. V případě, že ale trénujete pravidelně, se správnou technikou a dostatečnou regenerací, a přesto se bolest ozve, s dalším zatěžováním to nepřehánějte, spíš se obraťte na odborníka (fyzioterapeuta), který vám pomůže odhalit příčiny bolesti a zvolí adekvátní léčebný postup.

Pozor na svalové disbalance

Co se týče bolesti, zkuste pozorně naslouchat svému tělu – říká vám, kde je problém a obvykle i „poradí“, co s tím. Někdy může být bolest nevyzpytatelná a musíme ji překonat, i když je to velice nepříjemné – naše tělo se chce přirozeně bolesti vyhnout, a proto někdy záměrně nezapojuje svalové partie či klouby, které bolí. Jejich funkci pak převezmou ty svaly, které nebolí, začnou vznikat svalové disbalance a tím si zaděláme na mnohem větší problémy. Například když si zlomíte nohu, budete ji pak šetřit, aby nebolela a ona zeslábne. Přitom budete přetěžovat druhou nohu, kyčle i záda. Zraněná noha pak bude slabá, citlivá na zátěž, zatímco přetížená noha, kyčle a záda začnou protestovat a bolet.

Zdroj: Fithall.cz   

fithall banner new3
fithall banner new3
fithall.cz

       

Článek je zařazen v: bolest, cvičení, svaly, klouby
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama