5 kroků, jak restartovat tělo a duši

Jaro vždy bylo a bude znamením nových začátků. Zatímco příroda má schopnost pravidelně obnovovat sama sebe, my jsme na tuto možnost pod vlivem stresu a společenských potřeb zapomněli. Jednou za čas nutnost restartu pocítíme všichni. Jak na to?

Jak už bylo řečeno, jaro je v každém případě novým začátkem a šancí pro všechny. Věděli to křesťané se svým čtyřicetidenním půstem, ale i tzv. primitvní náboženství. Touhu pročistit organismus a sama sebe je jedna z potřeb, kterou bychom neměli oddalovat a bagatelizovat. Naše fyzická schránka funguje jako jakýsi koš, kam si po celou dobu naší existence ukládáme nejen špatné jídelní a pohybové návyky (narovnejte se!), ale náš mozek si od raného mládí dokáže zapamatovat určité vzorce chování, které nevědomky opakujeme. Je nutné podotknout, že ne vždy jsou dobré a ne vždy nás vedou tou správnou cestou, kam se v životě chceme ubírat. Proto se při restartu sama sebe musíte zaměřit i na psychiku.

Jaké kroky se nám na cestě za lepším a zdravějším "já" nesmí vyhnout?

1) Detox

Detox je náboženství 21. století, pro většinu lidí se špatnými stravovacími návyky by to měl být základ, jak pročistit svoje tělo. Pokud máte slabou vůli, stačí se na pár týdnů vyvarovat masa, mléčných výrobků a produktů z pšenice (samozřejmě i alkoholu a jiných drog). Pokud to chcete vzít z gruntu, udělejte si týdenní detox se vším všudy. To znamená jediné: do jídelníčku zařadit zeleninové šťávy lisované za studena. "Pokud bychom používali k detoxu ovocné šťávy, začala by kolísat hladina cukru. Lidé v ten moment začínají cítit hlad. Pokud člověk sní během detoxu 4,5 kilogramů zeleniny denně (právě v zeleninových šťávách), hlad necítí. Samozřejmě, že první tři dny jsou pro člověka krizové, ale klient si postupně zvykne, naopak se zbytek týdne cítí nabuzený, " říká o detoxu Lukáš Bulín z Centra Koldín, který se na detox zaměřuje. Zároveň dodává, že pití zeleninových šťáv kromě plusu ve formě dostatku všech vitamínů, živých enzymů a minerálů zlepší i důležitou střevní propustnost, která dokáže pomoci tělu s oslabenou imunitou.

2) Jóga

Během detoxu je dost náročné provádět jakékoliv dynamické cvičení, proto je nejlepší zvolit tělesné aktivity, které nás spíše zklidní a posílí (hubnout budete už kvůli razantní změně ve stravování). Dokonalým pohybem pro restart jsou některé druhy jógy. K tomu, abyste odbourali stres, vám nejlépe pomůže Kundaliní jóga či Jin jóga. Jóga totiž dokáže rozproudit energii ve ztuhlých svalech, jež potřebujete hlavně k tomu, abyste uvolnili emoční bloky, které se usazují nejčastěji v krční páteři, ramenou a tříslech.

Myslíte si, že nejste zrovna typ na jógu? Jogín a terapeut Václav Hnízdil pro vás má jasnou odpověď, jak jógu můžete chápat, když se zrovna necítíte na to stresovat se v krkolomných pozicích. "Jóga se může stát momentem, kdy začnete po dlouhé době vnímat sami sebe, vaše tělo, vaše pohyby, vaše nádechy a výdechy. Bude to moment, kdy přestanete řešit, jak u cvičení vypadáte, ale budete se soustředit pouze na sebe, " vysvětluje během své úvodní hodiny. Jóga není o poměřování lidských sil vašeho ufuněného souseda vedle na podložce, jóga je o tom nalézt cestu sama k sobě.

3) Masáže

Masáže jsou příjemnou tečkou za snažením k lepšímu fyzickému já, protože zdravotní stránka našich životů by se neměla podceňovat. Právě masáže vám pomohou uvolnit napětí po cvičení. Odborníci vám poradí, že na masáž můžete chodit tak často, kolikrát budete cítit potřebu, jednou měsíčně byste ale měli ulehnout na masérské lehátko povinně. Ať už si vyberete zdravotní masáž, či například thajskou, masáži by mělo předcházet zahřátí svalů v páře, nebo rovnou na masážním křesle prostřednictvím ohřátých ručníků. Šedesát minut masáže je také perfektní krok k meditaci.

4) Meditace

Když se herce Hugh Jackmana ptali studenti herecké školy v L.A. , jak je možné, že je při svých tanečních výstupech na Brodwayi tak precizní a je na něm vidět radost z každého momentu, kdy je na pódiu, Hugh odpověděl jednoznačně: může za to právě meditace, kterou provádí každé ráno. Meditaci se můžete učit prostřednictvím jógy, masérka a jogínka Kristýna Láncová z Centra Těla a duše Koldín dodává, že meditace k člověku přichází sama.

Věšina lidí se obává vlastní neschopnosti nemyslet během meditace na nic. Meditaci však podle jogínky můžete přijít naproti sami, zkuste si najít místo, kde se cítíte dobře, zaměřit se na svůj dech a nechat své myšlenky proudit bez toho, abyste je jakkoliv hodnotili. Důležitá je pravidelnost cvičení, která je nenáročná, stačí pár minut denně třeba před spaním. V meditaci jde hlavně o to vnímat přítomnost své duše a těla.

5) Terapie

Společnost nás od dětství snaží formovat svým očekáváním. Už jako děti se snažíme vyhovět nárokům rodičů, školy a následně svých životných cílů. Pokud k harmonizování mysli nepomůže meditace, je důležité nepodcenit psychickou nepohodu. Od té nám může pomoci psycholog či terapeut, jenž se bude snažit rozklíčovat problémy, kterých si možná ani my nejsme vědomi. V každém lidském životě se staly situace, které v nás mohly nastavit špatný vzorec chování. To aplikujeme ve chvíli, kdy se podobná situace znovu blíží.

Bohužel a bohudík, tělo a duši od sebe neoddělíte, harmonizace nemůže proběhnout bez druhé poloviny. K restartu života zkrátka budete vždy potřebovat dvě složky vašeho "já".

Sdílejte článek

Přečtěte si také

Horoskopy dle zvěrokruhu

Beran 22. 6. 2024

Usmívejte se dnes na svět, Berani. Buďte vděční za věci, které máte, a za lidi kolem sebe. Umocněte v sobě příjemný, hřejivý pocit a šiřte tuto lásku mezi ostatní. Toto je pro vás velmi expanzivní období, ve kterém můžete dosáhnout poměrně hodně, pokud se do toho pustíte. Vyzařujte svou pravou povahu každou buňkou svého těla a sledujte, jak se vám naskýtají příležitosti.

Celý horoskop pro dnešní den

Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost ⑱

Partnerský horoskop
Partnerský horoskop

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.