Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

5 vážných nemocí spojených s nedostatkem vitaminu D

„Sluneční“ vitamin podporuje růst kostí a svalů. Naše tělo si ho umí vyrobit samo ze slunečného záření, ale jeho nedostatek může tělo pěkně poškodit.
Vydáno: 10.01.2015, Anna Kopečková
Stačí se vystavit slunci a naše tělo si vitamin D vyrobí samo
Stačí se vystavit slunci a naše tělo si vitamin D vyrobí samo Autor: Thinkstock
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Vitamin D je pro lidské tělo až extrémně důležitý. Nejenže pomáhá při růstu svalů a kostí, také snižuje krevní tlak a studie ukazují, že zmírňuje bolesti spojené s fibromyalgií (chronická bolest svalů) a zpomaluje rozvoj roztroušené sklerózy. Mezi příznaky nedostatku vitaminu D patří bolest kostí a svalů, zvýšený krevní tlak a deprese. Co je ale horší – to, že vám schází, se projeví i jinak. Je to spojeno s pěti závažnými nemocemi:

1. Demence

Loňská studie zveřejněná v magazínu Neurologie (Neurology) zjistila, že střední až velký nedostatek vitaminu D u starších osob může zdvojnásobit riziko rozvoje různých forem demence, a to včetně Alzheimerovy choroby. Demence obecně zahrnuje zhoršené myšlení, paměť i chování a negativně ovlivňuje každodenní život. Alzheimerova choroba je nejčastější formou demence.

Zmíněná studie zkoumala více než 1600 lidí starších 65 let. U těch s nižší hladinou vitaminu D bylo o 53 procent vyšší riziko rozvoje demence. Ti, kdo měli nedostatek vitaminu zásadní, měli toto riziko vyšší dokonce o 125 procent. Co se týče Alzheimerovy choroby, bylo riziko o 70 procent vyšší u těch se středním nedostatkem a o 120 procent vyšší u těch s vyšším nedostatkem vitaminu.

Odborníci si sice nejsou jisti, jak přesně může nedostatek vitaminu D souviset s demencí, ale předpokládají, že vitamin pomáhá čistit určité plaky v mozku. Riziko onemocnění snižuje kromě vitaminu D také zdravá strava, pravidelné cvičení a udržování společenských kontaktů.

 

2. Rakovina prostaty

Jistě, tahle nemoc se netýká nás žen, ale muži na prevenci většinou moc nemyslí, a tak je na nás, abychom je ohlídaly. Dbejte proto i na potřebnou hladinu vitaminu D svého partnera. Mezi rakovinou prostaty a nedostatkem vitaminu D totiž existuje spojitost, což ukázala studie z roku 2014. Nádor se objevuje převážně u starších mužů, průměrný věk pacienta při diagnóze je 66 let. Jde o nejčastější druh rakoviny u mužů.

 

3. Erektilní dysfunkce

I toto je problém našich partnerů, ale nás se dotýká víc než dost. Studie z Žurnálu sexuální medicíny (Journal od Sexual Medicine) zjistila, že muži, kteří se potýkali s vážnou formou erektilní dysfunkce, měli výrazně nižší hladinu vitaminu D. Tento problém je nejčastější sexuální potíží u mužů, jen ve Spojených státech postihuje až 30 milionů mužů. Může souviset i s jinými onemocněními, jako je cukrovka, rakovina prostaty, vysoký krevní tlak… Léčba pak zahrnuje hormonální terapii a změny životního stylu, jako je třeba konec kouření, omezení alkoholu a vyvážená strava.

4. Schizofrenie

Lidé s nedostatkem vitaminu D mají až dvakrát vyšší riziko, že se u nich rozvine schizofrenie. Vědci to dokázali už v devatenácti studiích, takže na tomto tvrzení něco pravdy bude. Schizofrenie, vážné onemocnění mozku, se objevuje nejčastěji mezi 16 a 30 lety a mezi příznaky patří halucinace, nesouvislá řeč, problémy s koncentrací a odcizení od ostatních. Vyléčit schizofrenii nejde, ale je možné alespoň tlumit její symptomy, a to jak léky, tak psychosociální terapií či skupinovou léčbou.

5. Onemocnění srdce

Podle vědců souvisí nedostatek vitaminu D i s několika vážnými onemocněními srdce. Sedmdesáti procentům pacientů, kteří podstoupili koronární angiografii – vyšetření, při kterém se zjišťuje, jak krev proudí tepnami, vitamin D chyběl.

Píchá vás u srdce?

Jak vlastně bolí srdce při infarktu?

 

Jak ho doplnit přírodně

Vitamin D je známý jako sluneční vitamin, protože si ho tělo umí při vystavení se slunci samo vytvořit. Můžete si ho ale samozřejmě doplnit i ve stravě – hodně ho je v mléku, sýrech, tučných rybách, jako jsou například tuňák nebo makrela. Do jiných potravin, třeba cereálií, pomerančového džusu, sójových produktů, jogurtů nebo margarinů, se někdy dodává.

Co dobrého s vitamínem D si můžete třeba uvařit:

Recept

Orecchiette s ricottou a tuňákem Foto:

Orecchiette s ricottou a tuňákem

Ricotta s tuňákem je lahodná kombinace ideální k těstovinám. Místo orecchiette můžete použít samozřejmě i jiný druh pasty.

Recept

Uzená makrela s teplým bramborovým salátem Foto:

Uzená makrela s teplým bramborovým salátem

Jednoduchý pokrm, který se hodí jako večeře a klidně s ním můžete i pohostit přátele. Je to rychle hotové a přitom s vynikajicí chutí, kterou podtrhnou čerstvé bylinky a...

 

 

Recept

Zapečený květák se sýrem Foto:

Zapečený květák se sýrem

Tahle varianta květáku bude jistě chutnat i těm, kteří jinak této zelenině moc neholdují. Zapečený a ještě přelitý sýrovou omáčkou je prostě úžasný.

 

 

ana

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama