Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

6 každodenních návyků, které jsou stejně špatné jako kouření

Myslíte si, že když nekouříte, máte ze zdravotního hlediska vyhráno? Ne tak docela.

Jíte hodně masa a sýrů
každodenní návyky maso a sýry
každodenní návyky maso a sýry
Jíte hodně masa a sýrů

Živočišné bílkoviny jsou bohaté na IGF-1, což je hormon, který může podporovat růst rakovinotvorných buněk. Nedávná studie z jedné kalifornské univerzity zjistila, že lidé, kteří byli ve středním věku na vysoce proteinové dietě postavené na živočišných bílkovinách, měli 4x větší pravděpodobnost, že zemřou na rakovinu, než ti, kteří přijímali nižší množství těchto bílkovin. Rizikový faktor úmrtnosti je v tomto případě ve srovnání s kouřením totožný.

 

Jak to dělat lépe: Řešení je jednoduché – nahraďte část živočišných bílkovin těmi rostlinnými. Stejná studie totiž zjistila, že strava s vysokým obsahem bílkovin rostlinného původu (např. fazole, quinoa) má rovnocennou hladinu proteinů jako některé druhy masa, ale přitom nebyla spouštěčem rakoviny. Obecně platí, že ve středním věku by měli dospělí denně konzumovat zhruba 0,8 g bílkovin na každý kilogram své váhy. Zajímavostí je, že jakmile překročíte 65 let, začne se ve vašem těle zpomalovat produkce IGF-1, proto pro vás nadměrné množství živočišných bílkovin nebude zdaleka tak škodlivé.

 

Vaříte na plynu
každodenní návyky plyn
každodenní návyky plyn
Vaříte na plynu

Mít plynový sporák by přece nemělo vadit. Jenže opak je pravdou. U lidí s tímto typem sporáku bylo naměřeno zvýšené množství oxidu uhelnatého, oxidu dusičitého a formaldehydu. Tyto tři znečišťující látky jsou běžné i při pasivním kouření.

 

Jak to dělat lépe:  Vaším nezbytným pomocníkem je digestoř, kterou zapínejte vždy, když používáte plynovou troubu nebo sporák. Díky ventilaci můžete snížit hladinu znečisťujících látek o 60–90 %, a to i tehdy, zdá-li se vám digestoř slabá. Zároveň raději vařte na zadních plotýnkách, protože se tak zachytí největší znečištění.

Málo spíte
každodenní návyky spánek
každodenní návyky spánek
Málo spíte

Chronický nedostatek spánku způsobuje vysoký krevní tlak, infarkty, mrtvice, obezitu a řadu dalších zdravotních problémů. Ideálně byste denně měli spát 6–7 hodin. Úmrtnost pramenící z nedostatku spánku je srovnatelná s tou, jakou způsobují cigarety. Dostatečný ovšem není ani nekvalitní či přerušovaný spánek, protože může urychlovat růst nádorů.

 

Jak to dělat lépe: Přestaňte si myslet, že je normální být unavený. Pokud máte pocit, že není s vaším spánkem něco v pořádku, navštivte lékaře a vše s ním proberte. V současné době už existují spánkové laboratoře, kde mohou odhalit nějaký problém. Určitě nic nepodceňujte, kvalitní spánek je neuvěřitelně důležitý.

Používáte nevhodný olej
každodenní návyky olej
každodenní návyky olej
Používáte nevhodný olej

Novější studie ukázaly, že na vaření při vysokých teplotách není zcela vhodný ztužený tuk a sójový olej. Dochází totiž k uvolňování aldehydů a polycyklických aromatických uhlovodíků. To jsou sloučeniny, které naleznete v cigaretovém kouři – jsou spojeny se zánětem dýchacích cest.

 

Jak to dělat lépe: Vybírejte pečlivě typy olejů pro jednotlivé účely. Např. na smažení a další úpravy při vysokých teplotách není moc vhodný olivový olej, zato ho skvěle využijete do salátových zálivek nebo na vaření při nízkých teplotách. Pro využití za vysokých teplot se skvěle hodí olej avokádový. Každopádně si nezapomeňte zapnout digestoř.

 

Opalujete se v soláriu
každodenní návyky solárko
každodenní návyky solárko
Opalujete se v soláriu

Nedávná studie v časopise „Journal of American Medical Association“ odhaduje, že „opalovačka v solárku“ má v USA každoročně na svědomí zhruba 420 tisíc případů rakoviny kůže. Za zmínku určitě stojí skutečnost, že kouření je na vině přibližně v 226 000 případů rakoviny plic.

 

Jak to dělat lépe: Naučte se milovat svou světlou pokožku. Nicméně pokud opravdu chcete zářivější a snědší odstín kůže, zaměřte se na stravu bohatou na mrkev a rajčata. Nedávno publikovaná studie v časopise „Evolution and Human Behavior“ zmiňuje, že obě potraviny jsou bohaté na karotenoidy, které podporují zabarvení pokožky a současně přispívají k její ochraně. Rozhodně ale během opalování nezanedbávejte používání ochranných krémů.

Celý den prosedíte
každodenní návyky sezení
každodenní návyky sezení
Celý den prosedíte

Je to špatně i tehdy, chodíte-li pravidelně cvičit. Drtivou většinu času totiž strávíme sezením – nejen v práci, ale třeba i během řízení auta, kávy s kamarádkou apod. Podle jednoho kanadského onkologa může být nečinnost spojena ročně až s téměř 160 000 případy rakoviny prsu, tlustého střeva, prostaty a plic, což jsou téměř dvě třetiny lidí, kteří těmito chorobami onemocní v důsledku kouření.

 

Jak to dělat lépe: Dělejte si v práci krátké přestávky, kdy se trošku rozhýbete. Např. choďte po schodech, do kuchyňky, udělejte si pár dřepů, jděte si koupit něco k snědku. Jakmile přijdete domů z práce, odolejte pokušení zalehnout k televizi a běžte se raději chvilku projít, případně choďte z práce pěšky. Vždycky stačí jen pár minut. A s kamarádkou si nejprve zacvičte a až pak zajděte do kavárny či vinárny. Jestli ovšem nestíháte oboje, kupte si kávu s sebou a udělejte si příjemnou procházku.

 

-šp-

Reklama