Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

7 věcí, o nichž jste si vždycky mylně mysleli, že jsou zdravé

Svět se ze své podstaty dělí vždycky na dvě skupiny. Jedni jsou něčeho zastáncem, ti druzí naopak odpůrcem. Někdo miluje pistáciovou zmrzlinu, druhý ji nesnáší. Jeden je vegetarián, jiný na maso nedá dopustit. Podobných příkladů se dá vymyslet nepočítaně. Sice se stává, že během života díky novým zkušenostem můžeme změnit na danou věc názor, ale nestává se to úplně často. Proč? Lidi si totiž v mozku vytvářejí svou strukturu, a jakmile v ní něco mají pozměnit, nesou to velmi nelibě, jako „chybu v systému“. Leckdy nám ale neuškodí se zamyslet, zda bychom něco opravdu neměli přehodnotit. Přinášíme vám 7 nejčastějších mýtů z oblasti zdraví, o nichž jsme si kdysi mysleli, nebo si dokonce stále myslíme, že jsou pravdivé. A jak se ukazuje, tak úplně nejsou.

Měli byste denně vypít 8 sklenic vody
Zdraví mýty 8 sklenic
Zdraví mýty 8 sklenic
Měli byste denně vypít 8 sklenic vody

Téma pitného režimu bylo už několikrát v médiích pořádně propráno. Donedávna se tvrdilo, že pokud chcete odvrátit nachlazení, mít pocit sytosti a cítit se svěží, měli byste za den vypít zhruba osm sklenic vody (něco kolem dvou litrů). Jenže se zdá, že je to zavádějící, protože by v tom měla být zahrnuta i voda obsažená v potravinách a jiných nápojích (v kávě, čaji, džusu apod.). Není ani možné říci, kolik množství přijaté vody vás udrží, abyste byli zdraví. Je to velmi individuální a navíc se u každého mění podmínky – prostředí, věk, fyzická aktivita apod. Důležité je také to, na co jste zvyklí.

 

Ideální bude řídit se selským rozumem. Preferovat neslazené nápoje a dopřávat si i potraviny bohaté na vodu, jako je ovoce a zelenina.

 

 

Na „velkou“ byste měli chodit jednou denně
Zdraví mýty jít na velkou
Zdraví mýty jít na velkou
Na „velkou“ byste měli chodit jednou denně

Jeden velký omyl, protože v pásmu normy je i to, když chodíte 3x denně až 3x týdně, tedy obden. Záleží na osobních stravovacích návycích – kolik toho vypijete, jaké sníte množství vlákniny, kolik toho vůbec zkonzumujete apod. Důležitým faktorem je i genetika a pohyb. Určitě znáte z vlastní zkušenosti – jakmile se hýbete, chodíte „na velkou“ častěji než tehdy, kdy skoro pořád sedíte. Nedá se tedy v tomto případě tvrdit, že jednou denně a dost. Jinak byste taky mohli puknout (řečeno s velkou nadsázkou). Jediné, co je třeba řešit, jsou situace, kdy máte ve stolici krev, její konzistence je dlouhodobě řidší či naopak tužší, nebo vás během vysedávání na toaletě doprovázejí bolesti a křeče.

 

Potřebujete denně 8 hodin spánku
Zdraví mýty spánek
Zdraví mýty spánek
Potřebujete denně 8 hodin spánku

Nenajde se snad nikdo, komu by tuto hlášku rodiče ani jednou neřekli. Snažili se vám nahnat strach, že budete druhý den malátní a nebudete schopni absolutně ničeho. Ve skutečnosti se ale nejspíše těšili, až budou mít konečně chvilku pro sebe. Teď jste dospělí vy, role se obrátily. Přiznejte se, kolikrát jste už zmiňovanou mystifikaci na vaše děti použili? Ano, mystifikace je správný výraz, protože vaše potřeby jsou zcela individuální – i s ohledem na spánek. Někteří odborníci sice doporučují spát zhruba 7–9 hodin, nicméně jiní to zase vyvracejí. Nemluvě o tom, že se najdou jedinci, kteří vám přísahají, že jim denně stačí kolem 5 hodin spánku a že dokážou druhý den skvěle fungovat.

Své tělo byste měli pravidelně detoxikovat
Zdraví mýty detox
Zdraví mýty detox
Své tělo byste měli pravidelně detoxikovat

Na tom něco bude, abychom odlehčili práci játrům. Jestliže se tedy půstům nebráníte a považujete své tělo za přítele, kterému se chcete odvděčit, že vám tak dobře slouží, nezkoušejte však extrémy a nedržte nesmyslné diety. To nejlepší, co můžete udělat, aby splnil „detox“ svůj účel, je nepřejídat se, nepít alkohol, nekouřit a nekonzumovat příliš červeného masa, rafinovaných obilovin, přidaného cukru a nasycených tuků. Optimální nejsou ani všelijaké hubnoucí koktejly za účelem detoxikace, protože mohou tělo zbavovat důležitých a potřebných látek.

 

Nutně potřebujete antibakteriální mýdlo
Zdraví mýty mýdlo
Zdraví mýty mýdlo
Nutně potřebujete antibakteriální mýdlo

Míváte na stole v práci nebo doma plastovou lahvičku s antibakteriálním mýdlem, které ve vás navozuje pocity bezpečí, že vás ochrání před škodlivými jednobuněčnými organismy? Výrobek, na který jste roky čekali. Jenže omyl. V září byly zveřejněny (v časopise Journal of Antimicrobial Chemotherapy) výsledky studie, kdy bylo antibakteriální i klasické mýdlo vystaveno 20 kmenům vybraných bakterií. Asi už tušíte, jak to dopadlo. Výzkumníci neshledali ve výsledku u obou mýdel žádný rozdíl. Teď už je jen na vás, zda chcete dál používat mýdlo, jež by vás čistě hypoteticky mělo ochránit před infekčními chorobami, nebo se vrátíte ke staré dobré klasice.

 

 

 

Cukrům byste se měli vyhýbat jako čert kříži
Zdraví mýty sacharidy
Zdraví mýty sacharidy
Cukrům byste se měli vyhýbat jako čert kříži

Chléb, brambory a produkty z obilí si nezaslouženě udržují reputaci, že se po nich tloustne. Zatímco proteiny a dobré tuky se těší v kladném slova smyslu velké popularitě. Jenže sacharidy nejsou nepřátelé, toho si z nich děláme my sami, když si nevybíráme ty správné nebo překračujeme jejich doporučované denní množství. Lidé jsou všežravci, takže je příjem sacharidů přirozenou součástí jídelníčku.

 

Uveďme si jako příklad středomořskou stravu. Určitě se shodneme, že se jedná o jeden z nejzdravějších způsobů stravování. A přitom jeho jednotlivé potraviny obsahují poměrně dost sacharidů v podobě celých zrn, ovoce a zeleniny. Vtip je tedy v tom, jak jsme už naznačovali, že si musíte mezi sacharidy vybírat. Po sušenkách a dortech samozřejmě přibírat budete.

Když půjdete ven s mokrými vlasy, onemocníte
Zdraví mýty vysušit vlasy
Zdraví mýty vysušit vlasy
Když půjdete ven s mokrými vlasy, onemocníte

Tolikrát jste od mámy slýchali, abyste nechodili ven s mokrou hlavou, jinak prochladnete a zalehnete přinejmenším s chřipkou. Jenže jediným způsobem, jak se nakazit chřipkou či rýmou, je přijít do kontaktu s viry, které je způsobují. Je pravda, že se těmto virům a nachlazení daří v chladném počasí. Současně je možné, že suchý zimní vzduch dehydratuje nosní sliznici. Ta je pak oslabená a snadněji napadnutelná viry. Nicméně rozhodně situaci nezhoršíte tím, že si po umytí nevyfénujete vlasy a půjdete s vlhkou kšticí hned ven.

 

-šp-

Reklama