Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.
Reklama
Reklama

Jak překonat polední ospalost v zaměstnání

Jestliže se nás zmocňuje lehká ospalost, je na vině cirkadiánní rytmus, který reguluje spánek a bdělý stav našeho těla. Stačí se však držet několika pravidel, abychom v zaměstnání neusínali a zůstali výkonní po celé odpoledne.
Vydáno: 31.10.2017
Jak překonat polední ospalost v zaměstnání
Autor: istock.com Jak překonat polední ospalost v zaměstnání
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Důležité je hýbat se. Fyzická aktivita zlepšuje krevní oběh, přináší kyslík do tkání a zvyšuje úroveň energie. Nemusíte zrovna běhat, stačí se i vzdálit na několik minut od pracovního stolu, abyste únavu přemohli. V takovém případě stačí jít pěšky do schodů a zapomenout na výtah nebo se projít kolem budovy, kde sídlí váš úřad, říká doktor Carl Bazil z americké Columbijské univerzity.

Ještě lepší je udělat si pauzu a jít se projít do parku. Studie Rotman Research Institute v kanadském Torontu ukázala, že pobyt v přírodě zlepšuje pozornost a paměť, protože aktivuje takzvanou mimovolnou pozornost, která mozku umožňuje zaznamenávat různé předměty, aniž byste se na ně museli soustředit.

Výzkum Missourské univerzity odhalil, jak kontakt s domácími zvířaty zvyšuje úroveň oxytocinu, který znehybňuje stresové hormony a pomáhá nám zůstat klidní a soustředění. Jelikož si sotva někdo bere do úřadu psa nebo kočku, je možné dosáhnout téhož výsledku i tím, že budeme na svá zvířata myslet. V takovém případě stačí mít na stole fotografii domácího mazlíčka nebo podle doktorky Jessiky Gall Myrick sledovat video s kočkami, které zvyšují úroveň energie a pozitivních emocí.

Jsou lidé, kteří mohou vypít kávu před odchodem na lůžko a hned usnou, jiní zase v posteli donekonečna počítají ovečky, i když kávu pili naposledy v poledne. Jestliže patříte do druhé kategorie, nepijte kofein po 14. hodině odpolední, abyste si nenarušili noční spánek a nevytvořili bludný kruh, který pak vede k tomu, že se druhý den v poledne cítíte unaveni.

Žvýkejte

Podle jedné studie vyšlo najevo, že studenti, kteří těsně před zkouškou žvýkali, dosáhli lepších výsledků. Nepřehánějte to však, protože žvýkání delší než 15 až 20 minut má opačný účinek.

Pijte vodu

Dehydratace může způsobit únavu, špatnou náladu a problémy se soustředěním.

Poslouchejte hudbu

Ke zlepšení produktivity není nic lepšího než dobrá hudba. Doktorka Teresa Lesiuk z Miamské univerzity nechala po celou pracovní dobu 56 zaměstnanců poslouchat hudbu. Zjistila, že kvalita jejich práce a schopnost soustředění citelně klesaly v rozpětí následujících tří týdnů, kdy už hudbu neposlouchali.

Doplňte proteiny

Všichni nutriční poradci se shodují v tom, že v práci je třeba dopřát si pokrmy obsahující proteiny, komplexní sacharidy a listovou zeleninu, která dodává železo nezbytné pro organismus, aby překonal únavu. Je rovněž třeba dbát na to, aby porce nebyly velké a nezatěžovaly příliš trávení.

Nevynechávejte jídlo

Rovněž je chyba vynechat jídlo a snažit se pokračovat v práci. Nesmíme nechat organismus více než čtyři či pět hodin bez jídla. Jestliže nemáte čas na oběd, dejte si alespoň přesnídávku na bázi proteinů a sacharidů, například humus se zeleninou, celozrnné pečivo s arašídovým máslem nebo řecký jogurt s ovocem.

Spěte v noci co nejdéle

Aby byl organismus plně efektivní, je třeba spát v noci alespoň sedm až osm hodin. Pro mnohé je tato doba luxusem a pak jsou následující den unaveni. Nedostatek nočního spánku znásobuje pocit polední ospalosti, protože narušuje cirkadiánní rytmus a prohlubuje pocit únavy.

Podívejte se do naší tabulky, kdy je pro vás nejvhodnější jít spát:

Omlouváme se, snažíme se dohledat chybějící obrázek

V kolik máme chodit spát? Naše tabulka vám poradí!

Mohlo by vás dále zajímat:

 

Dodržujete pitný režim? Více jak polovina Čechů ne!

Dodržujete pitný režim? Více jak polovina Čechů ne!

Nemusíte chodit na žádné skupinové lekce. Na depku platí i obyčejná procházka.

Máte depresi nebo špatnou náladu? Nejlepší lék je pohyb!

10 tipů, jak si dobít baterky

Hýbejte se

jak dobít baterky pohyb

Dvě hodiny. Tak dlouho budete svěží už po krátké desetiminutové procházce. Prokázala to dokonce vědecká studie! Osvědčené je i pořádné protažení. Postavte se do dveří, kolena dejte mírně od sebe a rukama se opřete o horní část zárubní. Hrudník pak protlačte co nejvíc dopředu a vydržte alespoň třicet sekund. Podle kalifornského instruktora jógy Timothyho McCalla tenhle cvik stimuluje nervový systém a dodá energii tělu i mysli.

 

zdroj: čtk

Článek je zařazen v: energie, práce, únava, přepracovanost, ospalost, kariéra
Reklama