Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Jezte podzimně a budete méně náchylní k virózám a nachlazení!

Ranní mlhy, slunce stydlivě nakukuje zpoza mraků, teploty nemilosrdně padají pod nulu a naše já touží po hřejivé náruči. Poradíme vám, na jaké potraviny se zaměřit, abyste svůj organismus zahřáli a především mu dodali klíčové látky. Na čem si tedy pochutnat v podzimních plískanicích?
Vydáno: 26.11.2018
Jezte podzimně a budete méně náchylní k virózám a nachlazení!
Jezte podzimně a budete méně náchylní k virózám a nachlazení! Autor: istock.com
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Proč jíst sezonně?

Zatímco dříve naši předkové konzumovali plodiny v závislosti na aktuálním ročním období, dnes si můžeme na podzim i v zimě pošmáknout doslova na čemkoliv, na co jen dostaneme chuť. Ať už to jsou exotické citrusy, jahody, nebo třeba borůvky. Z jednoho pohledu můžeme říct, že ta pestrost je vyloženě skvělá, ale na druhou stranu dlouhý transport a jisté zásady v rámci prodlužování trvanlivosti se mohou více než podepsat na prospěšnosti v rámci zdraví a přítomnosti vitamínů.

To si raději kupte jablka od souseda, než ty tzv. bio, leč z druhého koutu světa. Konzumovat potraviny s ohledem na počasí a roční období je našemu tělu přirozené. Jak tedy organismu pomoci, abyste se vyhnuli zdravotním patáliím jménem nachlazení, chřipka a virózy? Na tento princip sezonního stravování pohlíží také tradiční čínská medicína, která vliv jídla nehodnotí dle obsahu tuku, sacharidů či vitamínů, ale podle toho, jak působí na naše orgány, chuťové či čichové senzory, atd.

Hlavní zásadou je vyřadit z jídelníčku potraviny, co snižují tělesnou teplotu a tzv. ochlazují. Tento fakt zvyšuje pravděpodobnost propuknutí onemocnění například v rámci dýchacího či trávicího traktu. Zapomeňte proto na citrusové plody, všelijaké zeleninové saláty, minerální vody, různé druhy zelených a jiných (ne)čajů, mořské řasy a další. Vygooglete si, co vše patří do skupiny potravin, jež nás ochlazují, ať máte jasnou představu.

Pokud budete mít chuť na zeleninu, dopřejte si tu tepelně upravenou. Co třeba taková dušená mrkev jako doplněk k bramborám a masu? Samozřejmě nesmíme zapomenout na tolik oblíbené polévky, které jsou nejenom levné, ale především nenáročné na přípravu. Zamilujte se do té dýňové, pórkové, fazolové, čočkové nebo třeba do krémové kulajdy s brambory, houbami a třeba se zastřeným vejcem. Nemluvě třeba o lehce pikantnější křenové omáčce s vařeným uzeným nebo hovězím masem. Dokonale vás zasytí i prohřeje a díky křenu snad dvakrát tolik. Upečte si třeba dýňové chipsy nebo sáhněte třeba po zapečeném patizonu či pokrmům ze zelí, červené řepy nebo méně používané kapusty.

Kaše, polévky, koření nebo sušené plody

Na snídani se posilněte různými druhy ovesných kaší, které doladíte v dokonalé díky rozpouštějícímu se máslu, kakau, skořici nebo třeba přítomnosti aromatické vanilky. Ano, koření nejenom dochutí jídlo, ale také umí hřát. Do horké čokolády můžete přidat kromě výše zmíněných například chilli. Experimentujte také se zdravým karobem, což je mnohem zdravější alternativa čokoládové chuti.

Na chuť zobejte sušené ovoce, jako jsou křížaly, švestky či třeba meruňky. Poručte si kompot nebo zhlédněte třeba v indické či mexické kuchyni. Nové kompozice vůní a chutí vás dostanou.

Prima tip: Cítíte, že na vás něco leze? Jděte na to chytře a uvařte si čaj ze zázvoru nebo česnečku podle babiččina receptu.

A když se vám budou sbíhat sliny na něco sladkého, tak rozpalte troubu a upečte jablečný závin s ořechy, skořicí a rozinkami, tu a tam můžete zhřešit i kynutým makovým koláčem nebo třeba rodinu překvapit domácími bramboráky či langoši s dávkou nastrouhaného sýru a česneku. Ale tyto kaloricky náročné pokrmy konzumujte spíše nepravidelně.

Myslete na zdravé tuky

Poručte si avokádo, ořechy, tučné ryby, semínka všeho druhu a užívejte si podzim přípravou voňavých jídel pro sebe a celou rodinu. Vyrazte také na všelijaké gastronomické akce nebo zkoušejte nové a nové recepty. Pečení totiž podzim opravdu přeje.

-LZ-

Článek je zařazen v: nachlazení, viróza, chřipka, polévky, zdraví
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama