Nespavost: Proč nás trápí a jak vlastně vzniká?

Každému se občas stane, že dlouho do noci nemůže usnout, v noci se neustále převaluje či se ráno probudí už ve čtyři hodiny a ještě k tomu celý rozlámaný.

Abychom však mohli mluvit o nespavosti, tak je nutné, aby něco podobného člověk zažíval pravidelně a delší dobu. Pokud se například pohádáme s partnerem či máme strach z obtížného úkolu v práci a následující noc špatně spíme, nemůžeme ještě mluvit o nespavosti.

Co je nespavost

Průměrná délka spánku u dospělého jedince se pohybuje mezi 7–8 hodinami. Spí-li dospělý člověk například pouze pět hodin a necítí se přes den unavený, o nespavost se nejedná. Nespavost je teprve stav, kdy nekvalitní a neuspokojující spánek v noci narušuje kvalitu denního fungování člověka.

Příčin vzniku nespavosti může být několik. V zásadě se dá říci, že nespavost může být projevem různých psychických poruch, ale také se může vyskytovat jako samostatné onemocnění.

Mezi nejčastější typy nespavosti podle příčin vzniku patří následující:

1. Psychofyziologická neboli naučená nespavost

Tato nespavost je nejčastější a také často přechází do chronického stavu (trvá déle než šest měsíců). Její podstatou je spojení pocitů a emocí z probdělé noci s obavou, že něco podobného se bude znovu opakovat.

Zjednodušeně řečeno můžeme říci, že stačí, aby se člověk jednu noc nevyspal, druhý den uléhal s negativními myšlenkami a nespavost je na světě. Člověk, který si před spaním opakuje: „Dnes určitě zase nebudu moci usnout – stejně jako včera,“ nebo „Zítra budu k ničemu, nic nezvládnu,“ si nespavost vlastně sám pěstuje.

2. Pseudonespavost

Takzvaná pseudoinsomnie tvoří 5–8 % všech případů nespavosti. Jedná se o nespavost, při které člověk sice subjektivně pociťuje potíže se spánkem, ale objektivně tyto potíže nejsou potvrzeny.

3. Nespavost v rámci duševní poruchy (deprese)

Lidé, kteří trpí depresemi, mají velice často problémy se spánkem. Obvykle sice dokážou usnout, ale předčasně se ráno budí. Až 75 % pacientů s depresí má příznaky nespavosti, naopak nadměrnou spavostí trpí 40 % mladých a 10 % starších pacientů s tímto onemocněním.

Ne vždy je však nespavost důsledkem deprese. Nastat může i situace, kdy deprese vznikne následkem nespavosti. Dlouhodobý nekvalitní spánek významně sníží kvalitu života, člověk začne být podrážděný, objeví se problémy s partnerem, na unaveného člověka dolehne mnohem více pracovní zátěž a deprese je na světě.

4. Nespavost způsobená nemocemi

Některé příčiny nespavosti jsou tělesné povahy. Ve spánku lidem může bránit například fyzická bolest, neustálé svědění či dušnost. Nespavost však může být i prvním příznakem nemoci, třeba cukrovky, žaludečních vředů či onemocnění srdce a cév.

5. Nespavost v důsledku užívání drog, alkoholu, léků

Vypije-li člověk denně několik hrnků kávy, není pak divu, že nemůže v noci spát. Málo se ale ví, že příčinou nespavosti mohou být i užívané léky.

Jak odhalit příčiny insomnie

Odhalit příčiny vzniku nespavosti (pokud není příčinou např. sousedova vrtačka nebo partnerovo chrápání) mnohdy nebývá snadné. Odhalit pravou příčinu nespavosti, to chce trpělivost a důkladnou sebereflexi. Vhodné je například zamyslet se nad tím, kdy se nespavost objevila, co ji zhoršilo, nebo naopak zmírnilo a podobně. Vyplatí se také popřemýšlet nad tím, co člověk před probdělou nocí dělal, jedl, pil a především prožíval.

Náš mozek je pouze počítač, má své zákonitosti. Pokud je mozek přetížený a neumí se dopočítat výsledku, nedovolí svému majiteli spát, protože potřebuje data.

Aleš Kalina

Aleš Kalina považuje za své poslání říkat lidem, jak to udělat, aby se už konečně cítili dobře. Má 25 let zkušeností v oblasti koučinku. Je hlavním koučem a školitelem společnosti MindSoft s.r.o. a autorem metody emočních rovnic, která nám pomáhá pochopit, proč se v daných situacích cítíme právě tak, jak se cítíme, a poněvadž se nejčastěji rozhodujeme na základě svých emocí, pomáhá nám pochopit i důvody rozhodování. Vydal dvě knihy – Emoční rovnice a Partnerský manuál – a několik motivačních CD.

Než se začal naplno věnovat koučinku, byl členem top managementu mezinárodních korporací (Microsoft, Telenor ČR, EDS, Sodexho Pass ČR). V roce 2007 byl zapsán do knihy Who is Who. Více informací na jdete na www.aleskalina.cz.

Sdílejte článek
Štítky nemoc nespavost deprese spánek Microsoft Česko insomnie (nespavost) Who’s Who

Přečtěte si také

Horoskopy dle zvěrokruhu

Beran 28. 2. 2024

Dnes nechcete nic jiného než být sami. Aby se tak stalo, Berani, musíte vypnout telefon i počítač a na dveře pověsit ceduli Nerušit. I tak je pravděpodobné, že vaši přátelé projdou kolem cedule a zeptají se, co je k večeři. Je to jeden z těch dnů. Lidé se chtějí scházet a chtějí to dělat u vás doma. Objednejte si své oblíbené komfortní jídlo a užijte si ten chaos.

Celý horoskop pro dnešní den

Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost ⑱

Partnerský horoskop
Partnerský horoskop

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.