Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Obsah vitaminů a minerálů v našich potravinách rapidně klesá

„Jedno jablko denně zahání lékaře.“ To platilo možná dřív. Dnes by bylo třeba sníst těch jablek alespoň přepravku, abychom si zajistili přísun potřebných živin. Pokud nechceme výživově strádat, musíme buď více a kvalitněji jíst, či doplňovat vitamíny a minerály z doplňkových zdrojů.
Vydáno: 13.06.2018, Martina Hrušková
Obsah vitaminů a minerálů v našich potravinách rapidně klesá
Obsah vitaminů a minerálů v našich potravinách rapidně klesá Autor: istock.com
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Poznáme to i na chuti. Když jsem byla malá, chutnalo všechno tak nějak výrazněji, intenzivněji, víc. Ředkvičky byly ostře štiplavé, jablka šťavnatá, po snězení několika rajčat měl člověk až spálené patro, mrkev barvila dlaně na oranžovo. Nebavím se o babiččině zahrádce, to je úplně jiná písnička, ale o prachobyčejných pražských obchodech a tržnicích. Dnes? Ředkvičky jsou mdlé, jablka moučnatá a rajče chutná jako třikrát vyvařené. Jako by během pár desítek let ta chuť z našich potravin vymizela.

Dej si brokolici, je moc zdravá. Na to své děti již brzo nenachytáte

Chuťový dojem se bohužel potvrzuje i vědecky. Pomeranče obsahují už jen osminu vitaminu C než před 50 lety. Z brokolice čerpáme dokonce o 80 % méně mědi a zinku a rajčata přišla o čtvrtinu obsahu vápníku. Pšenice ztratila za posledních 150 let až polovinu svých minerálních látek.

Vědci obecně informují o ztrátě 5–40 % minerálních látek v ovoci a zelenině. Tento trend se projevuje i u bílkovin, pro stejný obsah proteinů musí kulturista sníst o třetinu kuřete víc. Zatímco obsah tuku se bohužel zdvojnásobil. To je jedním z důvodů, proč západní společnost trpí čím dál více obezitou, zatímco dle nutričních specialistů jsou i tlouštíci podvyživení.

Dobré neuspěcháš

Již léta se mluví o „vydojenosti“ našich půd intenzivním zemědělstvím. Rostliny čerpají živiny z půdy, ovšem kde nic není, ani řepa nebere. Intenzivní hnojení a zalévání sice vedou k vyšší výnosnosti, ovšem rostliny nedokážou držet krok s rychlým růstem a během tak krátké doby nasát či vyprodukovat potřebné živiny. Cílené pěstování druhů ovoce a zeleniny, které rostou rychleji, jsou odolnější vůči škůdcům a přizpůsobivé klimatickým změnám, rovněž vedlo ke genetické nedostatečnosti v této oblasti.

PŘEČTĚTE SI: GASTROHOROSKOP – NEJLEPŠÍ POKRMY A NÁPOJE PRO VAŠE ZNAMENÍ

Abychom nesvalovali vinu pouze na ziskuchtivé farmáře, musíme si uvědomit, že to my, konzumenti, jsme radši sáhli po levnějších, ovšem „vyhoněných“ potravinách. Situace se bude zlepšovat pouze podporou ekologického zemědělství, které správnou volbou pěstovaných odrůd podporuje udržitelnost živin v půdě.

Doplňky výživy – ano či ne?

S úbytkem přirozených zdrojů vitamínů a minerálů kvete obchod s doplňky stravy. Jejich účinek však není vždy zcela průkazný. I zde se ovšem vědci více či méně shodují. Krysy, které dostávaly vedle pestré stravy rovněž doplňkovou výživu, jedly méně a o něco lépe rostly. Vědci rovněž zpozorovali lepší schopnosti regenerace, hojení ran a pozitivní vliv na konzumaci cukru.

Je to nyní pokyn k naběhnutí do nejbližšího fitness obchodu a vykoupení doplňků výživy od argininu po zinek? Záleží na vašem způsobu stravování. Zdravý jedinec, který jí čerstvou a pestrou stravu, bude i přes snížený obsah látek stále dobře vyživen. Pokud ovšem pravidelně jíte prefabrikované potraviny a vynecháváte čerstvou stravu, zaděláváte si na problém.

Pár rychlých rad na závěr

Nebojte. Jíst zdravě je ve finále snazší, než se vám všichni snaží namluvit. Vaše vlastní tělo a pud sebezáchovy vám napovědí. Zde pár tipů na zlepšení vašeho života i naší společné budoucnosti:

  • Jezte tu zeleninu i to ovoce a jezte jich hodně. Sice jsme si řekli, že obsahují méně živin než dříve, ovšem stále je obsahují.
  • Doplňujte to o další výživově kvalitní potraviny: obiloviny, ořechy, semena a zdroje bílkovin.
  • Kupujte pokud možno čerstvé a nezpracované potraviny. Čím zpracovanější, tím více živin ztrácejí.
  • Doplňky výživy nic nezkazíte, ovšem nestavte na nich svou stravovací filozofii.
  • Sáhněte po produktech ekologického zemědělství. To se snaží o co nejvyšší obsah živin a co nejlepší udržitelnost naší půdy.

Mohlo by vás také zajímat:

Článek

5 benefitů kyseliny listové Foto:

5 benefitů kyseliny listové, o kterých možná nevíte

Kyselina listová je ve vodě rozpustný vitamin ze skupiny B, zvaný B9, který je klíčový pro správný chod buněk v našem organismu. Bohužel si tělo nedokáže dlouho udržet...

 

Doplňky stravy, do kterých se vyplatí investovat

Doplňky stravy, do kterých se vyplatí investovat

 

autor: Kateřina Wackermannová, Patalie.cz

Článek je zařazen v: zelenina, fitness, vitamíny, minerály, ovoce, výživa, brokolice, zdraví
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama