Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
zpět

Partnerský horoskop

Jste si souzení? Zvolte znamení a zjistěte, jestli vám hvězdy přejí.
zpět

Výpočet ascendentu

Pro výpočet svého ascendentu zadejte datum a čas narození.

Panická ataka: Ošklivý zážitek, který umí vyděsit. Naučte se správně reagovat

Možná jste ji už někdy zažila, protože panická porucha se objevuje 2 x častěji u žen než u mužů! Až kolem 12 % populace zažije každoročně ojedinělý záchvat paniky. Nejste v tom sama! Naučte se panickou ataku rozpoznat a alespoň trochu zvládnout.
Vydáno: 27.12.2017, Martina Hrušková
Ošklivý zážitek, který umí vyděsit
Ošklivý zážitek, který umí vyděsit Autor: istock.com
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Říci, že je panická ataka nepříjemná, je totálně nevystihující, protože její příznaky mohou člověka naprosto vykolejit. Většinou si můžete připadat, že se o vás pokouší infarkt nebo šílenství. Projevuje se totiž několika způsoby, které jsou s kolapsem srdce snadno zaměnitelné. Může přijít náhle a kdykoli, během minuty.

“Jela jsem autem po centru Prahy a mířila jsem na jógu,” vypráví Pavla, která panickou ataku prodělala poprvé. “Jednu chvíli jsem řešila, kde dnes koupím maso k večeři a v další minutě jsem stála na blikačkách u chodníku a z posledních sil volala záchranku, než zcela zkolabuji a omdlím.”

Pavlu vyděsila hlavně bolest a tlak v hrudníku a silně brnící levá ruka. Usoudila z toho, že se o ní pokouší infarkt. Naštěstí to byla “jen” panická ataka.

“Byla jsem naprosto v šoku. Hlavou mi problesklo, že mám malé dítě ve školce a pravděpodobně umírám. Lapala jsem po dechu a cítila, jak kolabuji. Jen jsem stihla vylézt z auta a chytit kolemjdoucí paní za rukáv. Řekla jsem jí, až omdlím, ať mi vyndá jazyk. Pak už jsem ležela na chodníku a slyšela, jak přijíždí houkající sanita. Když mi na urgentním příjmu řekli, že jsem prodělala jen záchvat paniky, trochu jsem začala stydět. Neuroložka mi ale vysvětlila, že příznaky panické ataky a infarktu mohou být opravdu zaměnitelné.”

Panická ataka se projevuje silnou úzkostí až hrůzou, která vzniká náhle, většinou bez zjevné příčiny. Přináší řadu příznaků a každý, kdo se s ní setkal ji může popisovat trochu jinak. Mnoho lidí, podobně jako Pavla, má fyzické příznaky kolapsu: lapají pod dechu, omdlévají, cítí silné bušení srdce, tlak na hrudi a brnění rukou.

Během záchvatu dochází k pocitu ztráty kontroly. Lidé mají strach z omdlení, ze smrti, ze ztráty sebeovládání nebo ze zešílení. Člověk může nabýt dojmu, že onemocněl vážnou tělesnou či duševní chorobou, nebo že mu selhává mu srdce. Záchvaty trvají obvykle 5 až 30 minut, výjimečně déle. Po záchvatu někdy zůstává třes, napětí a vyčerpání, nebo naopak dojde k uvolnění či ochabnutí.

Jak panickou ataku zvládnout?

Pravděpodobně se tomu nijak nevyhnete, ale pokud už víte, že to na vás “jde”, můžete udělat několik prvních opatření, která vám mohou pomoci:

1) Nerozdýchávejte to! Jak lapete rychle po dechu, situace se ještě z horší a můžete kolaps urychlit. Lepší je dech co nejvíce zklidnit a zpomalit. Klidně ho na začátku i mírně zadržte, přestože tělo volá po kyslíku.

2) Noste s sebou v kabelce papírový nebo igelitový pytlík. Při panické atace se vám bude hodit. Posaďte se a dýchejte do pytlíku. Tímto způsobem zpátky vdechujete část oxidu uhličitého ztraceného hyperventilací.

3) Uvědomte si, co se děje. Nesnažte se stav “přemoci”, ale uvědomte si, že neumíráte. Opakujte si: Mám panickou ataku, odezní to, nejsem v ohrožení života. Budu pomalu dýchat.

4) Pokud máte tyto stavy častěji, pravděpodobně vám lékař doporučí nosit s sebou určité typy léků na uklidnění nervové soustavy. Sami si je neordinujte, ale nechte si doporučit svou “pilulku záchrany”, kterou budete nosit při sobě.

5) K dalším opatřením patří pití nápojů bez kofeinu, abstinence od alkoholu a porada s lékařem, zda nemohou úzkost vyvolávat některé vaše léky.

6) Pokud jste kuřáci, snažte se přestat kouřit. Kuřáci namítají, že je cigareta uklidní, ale ve skutečnosti je nikotin stimulační látka a může panickou ataku ,zhoršovat.

Mohlo by vás dále zajímat:

Metoda RUŠ vás zbaví všech problémů

Máte vztahové, pracovní či zdravotní problémy? Vyřešte je pomocí metody RUŠ!

Jste na nervy z dlouhých večerů? Zkuste lampu s denním světlem!

Jste na nervy z dlouhých večerů? Zkuste lampu s denním světlem!

Bachova květová terapie: Placebo nebo malý zázrak?

Bachova květová terapie: Placebo nebo malý zázrak?

autor: KU

Článek je zařazen v: zdraví, deprese, psychologie, psychická porucha, panická ataka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama